Νέα δυναμική στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση


Ημερίδα με τίτλο «Ευαισθητοποίηση – ενημέρωση του κοινωνικού συνόλου για τον ρόλο της ΤΕΕ» πραγματοποιήθηκε στην Καρδίτσα, τις εργασίες της οποίας κήρυξε ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος. Στην ημερίδα συμμετείχε όλη η εκπαιδευτική κοινότητα του Νομού καθώς και εκπαιδευτικοί από όμορους νομούς. Στο χαιρετισμό του ο κ. Ταλιαδούρος ανέφερε: «Στη σύγχρονη πραγματικότητα η Παιδεία οδηγεί τις χώρες που επενδύουν σε αυτή, στην ανάπτυξη, στην πρόοδο και στην ευημερία. Στόχος της Κυβέρνησης και βασικοί άξονες της εκπαιδευτικής μας πολιτικής είναι: ποιότητα, αξιολόγηση, πόροι, δια βίου μάθηση, αξιοποίηση των τεχνολογιών. Και τούτο γιατί μόνο υψηλής ποιότητας παρεχόμενη από το κράτος εκπαίδευση εξασφαλίζει την ισότητα στην εκκίνηση όλων των νέων, ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση. Γιατί εκπαίδευση χωρίς ποιότητα δεν δίνει τελικά στους νέους της πατρίδας μας τα εφόδια που επιτακτικά απαιτούνται από τη νέα εποχή. Σκοπός μας είναι να δοθεί μια νέα δυναμική στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση η οποία είχε παρακμάσει για πολλά χρόνια. Δημιουργούμε πλέον μια νέα γενιά ειδικευμένων στελεχών που θα βρίσκουν πιο εύκολα εργασία σε μια σύγχρονη κοινωνία που έχει ανάγκη την επανασύνδεση της θεωρίας με την πράξη. Η Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση δημιουργεί πλέον καλύτερες προοπτικές άμεσης επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων της καθώς αυτό που λείπει σήμερα στην αγορά εργασίας είναι εξειδικευμένα και άριστα καταρτισμένα στελέχη σε πολλούς κλάδους. Φέτος ολοκληρώνεται ο πρώτος τριετής κύκλος σπουδών που θα μας επιτρέψει να βγάλουμε συμπεράσματα και να διατυπώσουμε δημόσια τα στοιχεία που θα συγκεντρώσουμε. Από το 2006 και μετά,  η δευτεροβάθμια τεχνική επαγγελματική Εκπαίδευση διέπεται από τον Ν.3475/2006 και αποβλέπει στο συνδυασμό της γενικής παιδείας με την τεχνική επαγγελματική γνώση, με ειδικότερο σκοπούς:

α) την ανάπτυξη των ικανοτήτων, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης των μαθητών,

β) τη μετάδοση των απαιτούμενων τεχνικών και επαγγελματικών γνώσεων και την ανάπτυξη των συναφών δεξιοτήτων τους

γ) την παροχή στους μαθητές των απαραιτήτων γνώσεων και εφοδίων για τη συνέχιση των σπουδών τους στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα.

Η δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση παρέχεται στα Επαγγελματικά Λύκεια και τις Επαγγελματικές Σχολές.

 Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ έχουν το δικαίωμα:

  • Να λάβουν άδεια εξασκήσεως επαγγέλματος
  • Να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα τμήματα και στις σχολές των Ανωτέρων και Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
  • Να εγγράφονται στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ)

Η φοίτηση στις ΕΠΑ. Σ είναι διετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α’ και Β’ οι οποίες οργανώνονται σε τμήματα ειδικότητας. Στους αποφοίτους των ΕΠΑ.Σ χορηγείται άδεια ασκήσεως επαγγέλματος και εγγράφονται στα ΙΕΚ. Oι επιτυχημένες αλλαγές που επιφέρουμε στο συγκεκριμένο σύστημα αποκρυσταλλώνονται σε 5 πυλώνες:

1. Ενεργή συμμετοχή των μαθητών, όπως επίσης και ιδιαίτερη μέριμνα για τις μαθησιακές ανάγκες που αυτοί έχουν

2. Ενεργότερη συμμετοχή του καθηγητή και καταλληλότερη επιμόρφωση του.

3. Εκπαιδευτική ηγεσία βασιζόμενη σε στόχους, περισσότερο ποιοτικούς παρά ποσοτικούς.

4. Ενεργότερη συμμετοχή της οικογένειας του μαθητή και κοινωνικών φορέων, και

5. Συμμετοχή του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, με την μορφή της ενασχόλησης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας

Η ευρύτερη αλλαγή της επαγγελματικής εκπαίδευσης που πραγματοποιείται με την ευρύτερη συμμετοχή των εμπλεκόμενων φορέων λαμβάνει υπόψη της επίσης και τα εξής:

  • Το γεγονός ότι μια τέτοια αλλαγή χρειάζεται χρόνο.
  • Το γεγονός ότι η φύση τέτοιας αλλαγής είναι διαρθρωτική
  • Το γεγονός ότι οι συμμέτοχοι στην εκπαιδευτική διαδικασία (μαθητές, εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολικών μονάδων) θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι χρειάζεται να αναπτυχθούν και δεξιότητες σε συνεχή βάση (δια βίου εκπαίδευση).
  • Την απομάκρυνση από την μορφή του συγκεντρωτικού σχολείου και την αλλαγή σε πιο αποκεντρωμένη μορφή του με την λειτουργία προγραμμάτων ευρωπαϊκής χρηματοδότησης στα οποία μπορούν να συμμετέχουν σχολικές μονάδες επαγγελματικής εκπαίδευσης όλης της χώρας.

Ο αντικειμενικός σκοπός είναι να αναδείξουμε τις νέες προοπτικές, να αναδείξουμε τις μεγάλες δυνατότητες της επαγγελματικής εκπαίδευσης, να κάνουμε πρωταγωνιστές στην αγορά εργασίας τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και να στηρίξουμε αποφασιστικά το ρόλο του εκπαιδευτικού στην Επαγγελματική Εκπαίδευση. Για το λόγο αυτό δεν αδιαφορούμε μπροστά στις εξελίξεις, στις ανακατατάξεις, και στις μεταβολές οι οποίες επέρχονται στην παραγωγική διαδικασία με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογικών επιτευγμάτων. Ανανεώνουμε παραδοσιακές ειδικότητες, προσθέτουμε νέα μαθήματα αναθεωρηθούμε την διδακτέα ύλη τους, εκσυγχρονίζοντας με αυτόν τον τρόπο την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση στο σύνολό της. Προκύπτει έτσι και η διαρκής συνεργασία με τις τοπικές αγορές ώστε να επιτευχθεί διασύνδεση των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων και των ειδικοτήτων με τις αλλαγές που επιτελούνται σε κάθε ευρεία διοικητική περιφέρεια της χώρας και τη σύνδεσή τους με το αναπτυξιακό πρότυπο κάθε περιοχής. Στην Καρδίτσα ιδρύθηκε ΕΠΑΣ με 7 ειδικότητες και προστίθενται νέοι κύκλοι στo 1ο ΕΠΑΛ Σοφάδων και στο 1ο ΕΠΑΛ Παλαμά.

Συγκεκριμένα στο νέο ΕΠΑΣ Καρδίτσας έχει εισαχθεί οι ειδικότητες:

  1. Θερμοϋδραυλικών Εγκαταστάσεων και Συντηρητών Κεντρικής Θέρμανσης
  2. Εργαλειομηχανών CNC
  3. Τεχνικός Αερίων Καυσίμων (Φυσικό αέριο)
  4. Φυτοτεχνικών Επιχειρήσεων – Αρχιτεκτονική τοπίου
  5. Τεχνίτες Ηλεκτρολογικών Εργασιών
  6. Αισθητικής Τέχνης
  7. Κομμωτικής Τέχνης

Όσον αφορά στο 1ο ΕΠΑΛ Παλαμά προστέθηκε Κύκλος Τεχνολογικού με τομέα Μηχανολογίας με ειδικότητα Ψυκτικών Εγκαταστάσεων και Κλιματισμού ενώ στο 1ο ΕΠΑΛ Σοφάδων προστέθηκε Κύκλος Υπηρεσιών με τομείς:

  1. Πληροφορικής με ειδικότητα Υποστήριξης Συστημάτων και Εφαρμογών και Δικτύων Η/Υ
  2. Υγείας και Πρόνοιας με ειδικότητα Βοηθών Νοσηλευτών

Πρόκειται για σύγχρονες ειδικότητες πλήρως εναρμονισμένες με τις ανάγκες της κοινωνίας μας διασφαλίζόντας έτσι περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες για τους αποφοίτους των δομών αυτών στην πορεία της επαγγελματικής τους αποκατάστασης. Οι νέοι μας καλούνται να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της σύγχρονης εποχής η οποία επιτάσσει τη διεύρυνση και τη διαρκή ανανέωση της γνώσης, την ανάπτυξη ιδιαίτερων δεξιοτήτων και την πιστοποίηση αυτών, την αξιοποίηση της τεχνολογίας σε όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας και τη διεθνή κινητικότητα. Πολιτεία και εκπαιδευτικοί έχουμε κοινό χρέος να σταθούμε αρωγοί στις προσπάθειες των νέων για καλύτερες εκπαιδευτικές και επαγγελματικές προοπτικές. Με αυτές τις σκέψεις κηρύσσω την έναρξη των εργασιών της σημερινής ημερίδας και εύχομαι καλή επιτυχία στο στόχο της που είναι η ουσιαστική ενημέρωση των πολιτών για την Τεχνολογική Εκπαίδευση».

Προηγούμενο άρθρο Συνάντηση μαθητών με Νομάρχη & Πρόεδρο του Ν.Σ.
Επόμενο άρθρο Ο Γεν. Eπιθ. Στρατού στο Στρατόπεδο «Pούσσου»