Η ομάδα TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Δράσεις ρομποτικής, προγραμματισμού και δημιουργικών κατασκευών για παιδιά), για μια ακόμα φορά διακρίθηκε σε διαγωνισμό που συνδιοργανώθηκε από την Ελληνογερμανική Αγωγή και το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών. Ο εκπαιδευτικός διαγωνισμός που έλαβε χώρα για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά με τίτλο «Φτιάξε το δικό σου σεισμογράφο» και τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας Κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου, απευθυνόταν σε ομάδες μαθητών που σε συνεργασία με τους καθηγητές τους, κλήθηκαν να κατασκευάσουν έναν αυτοσχέδιο σεισμογράφο και να καταγράψουν την όλη διαδικασία σε μία παρουσίαση επιστημονικά τεκμηριωμένη συνοδευόμενη από φωτογραφικό ή άλλο οπτικοακουστικό υλικό. Οι υποβληθείσες εργασίες αξιολόγηθηκαν από ομάδα επιστημόνων και εκπαιδευτικών και κρίθηκαν ως προς την πρωτοτυπία ων κατασκευών, την επιστημονική τεκμηρίωση, τη χρήση πολλαπλών αναπαραστατικών μέσων αναπαράστασης και τις δυνατότητες που παρείχε για ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας.
Η τελετή βράβευσης των παιδιών αλλά και των εκπαιδευτικών παρουσία των γονέων και ευρύτερου κοινού έγινε την Παρασκευή 27 Απριλίου 2018 στο Αμφιθέατρο της Τεχνόπολης στο Γκάζι, όπου επίσης παρεβρέθηκε τόσο ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, κ. Παυλόπουλος αλλά και καθηγητές Πανεπιστημίων, ο Διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, ο Διευθυντής Ερευνών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κ.α.
Σε σύνολο 102 ομάδων που συμμετείχαν στο διαγωνισμό βραβεύτηκαν οι 8, μεταξύ των οποίων και η ομάδα παιδιών του έργου TALOS του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας!Στη συγκεκριμένη δράση συμμετείχαν μαθητές δημοτικού και γυμνασίου από την ευρύτερη περιοχή του Βόλου, αποτελώντας την ομάδα με τον μικρότερο ηλικιακό μέσο όρο σε όλον τον διαγωνισμό. Τα παιδιά κατασκεύασαν τον σεισμογράφο με δύο διαφορετικούς τρόπους:
- ο ένας με βάση το κίτ ρομποτικής LegoMindstormsEV3, έναν μηχανισμό καταγραφής κι ένα τρίποδο. Η δυσκολία της κατασκευής οδήγησε στον ακριβή καταμερισμό εργασιών στο πλαίσιο της ομάδας. Η βασική ιδέα έγκειταιστη χρήση 2 αισθητήρων απόστασης (ultrasonic sensor), στην αξιοποίηση δυο αξόνων (ενός κατακόρυφου για τη καταγραφή δεδομένων απόστασης από τον αισθητήρα κι ενός οριζόντιου αναφορικά με τη καταγραφή τουχρόνου σε sec.) και 2 κινητήρων για τη καταγραφή της ταλάντωσης και τη μετατροπή της σε γράφημα με μετρήσιμες τιμές……..
- ο δεύτερος τρόπος αφορούσε την υλοποίηση αυτοσχέδιου γεωφώνουπου βασίστηκε σε απλά, «καθημερινά» υλικά όπως ένα μεγάφωνο (woofer), βαρίδι ψαρέματος (μάζας 500gr), ελατήριο 50cm, μεταλλικά στηρίγματα, καλώδιο mini jack σε RCA (για την σύνδεση του μεγαφώνου με την κάρτα ήχου του υπολογιστή). Χρησιμοποιήθηκε το λογισμικό καταγραφής ήχου Audacity (λογισμικό ανοιχτής αρχιτεκτονικής, διαθέσιμο δωρεάν στο internet). Έτσι δημιουργήθηκε ένας πραγματικά απλό, αυτοσχέδιο σύστημά με το οποίο είχαμε τη δυνατότητα να καταγράψουμε τις δονήσεις που έρχονται από το έδαφος και μέσω της επεξεργασίας του ηχητικού σήματος να υπολογίσουμε το μέγεθος «ψευδοσεισμών».
Το όλο εγχείρημα υλοποιήθηκε και καταγράφηκε από τα παιδιά σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους και η τεκμηρίωσή βασίστηκε σε αλληλεπίδραση με εξειδικευμένους επιστήμονες και σε βιβλιογραφική έρευνα. Ως μικροί επιστήμονες κι ερευνητές ενημερώθηκαν σχετικά με τους σεισμούς, τις κλίμακες μέτρησης, το πως δημιουργούνται οι σεισμοί, τι είναι επίκεντρο, τα μέτρα πολιτικής προστασίας και στη συνέχεια συμμετείχαν στη κατασκευή των «σεισμογράφων» και στη παρουσίασή τους. Στα άμεσα σχέδια της ομάδας είναι ο διαμοιρασμός της γνώσης και της χρήσιμης εμπειρίας που αποκτήθηκε από παιδιά και εκπαιδευτικούς μέσω παρουσίασης της συγκεκριμένης κατασκευής στα σχολεία αλλά και η δημιουργία ενός δικτύου ανάλογων σεισμογράφων και η ανάρτηση μετρήσεων σε συγκεκριμένο χώρο στο διαδίκτυο.
Η ομάδα TALOS (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας) υλοποιεί συνεχώς δράσεις εκπαιδευτικής ρομποτικής, προγραμματισμού και δημιουργικών κατασκευών για παιδιά, με έδρα το πρώην Γαλλικό Ινστιτούτο (Γ.Καρτάλη-Ροζού, Βόλος).