Ειδήσεις

Μουσεία και (δια)δίκτυα: νέες προσεγγίσεις, νέο κοινό


Διαδίκτυο, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές για ‘‘έξυπνα κινητά‘‘, οθόνες αφής, διαδραστικά παιγνίδια…  Ένας κόσμος πολυδιάστατος που επιτρέπει πλέον και στα μουσεία να αλλάξουν τον τρόπο, με τον οποίο απευθύνονται στο κοινό τους. Άλλωστε αυτό που κάποτε ονομάζαμε αδιάκριτα ως “κοινό» των μουσείων, τείνει να αντιμετωπίζεται ως ένα σύνολο διαφοροποιημένο εσωτερικά, με πολύ ιδιαίτερες απαιτήσεις, ανόμοιες προσδοκίες, ποικίλα ερεθίσματα.

Με αυτό το θέμα αναμετρήθηκαν φέτος τα 150 περίπου μουσεία σε όλη την Ελλάδα, τα οποία συμμετείχαν στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Για το Ιστορικό-Λαογραφικό Μουσείο ‘‘Λ. & Ν. Σακελλαρίου‘‘ του ΔΟΠΑΚ, το θέμα του εορτασμού συνέπεσε με έναν επίκαιρο προβληματισμό: να διαχύσει την έρευνά του γύρω από την πόλη και το ιστορικό φορτίο που φέρουν πλατείες, πάρκα, κτήρια, γλυπτά κά. σε ευρύτερες ομάδες κοινού. Στόχος κοινός με εκείνον της Δημοτικής Αρχής, η οποία προσεχώς θα τοποθετήσει σε κεντρικά σημεία της πόλης πινακίδες με ιστορικές πληροφορίες που θα βοηθούν δημότες και επισκέπτες να αντιληφθούν το παρελθόν και να αποκωδικοποιήσουν τη σύγχρονη εικόνα της πόλης. Η έκταση και ο όγκος της πληροφορίας, η χρήση νέων τεχνολογιών μέσω κωδικοποίησης μέρους της, ο έλεγχος του περιεχομένου μέσα από κοινωνική διαβούλευση, η προσβασιμότητά του σε άτομα με ειδικές ανάγκες είναι μια σειρά ζητήματα που απασχολούν ιδιαίτερα το Δήμο και το μουσείο, το οποίο ανέλαβε την επιμέλεια της πρωτοβουλίας. Παρέμβαση σύνθετη, όπως και κάθε παρέμβαση στο δημόσιο χώρο.

Στο πλαίσιο της κοινωνικής διαβούλευσης, το μουσείο σχεδίασε και υλοποίησε την περασμένη Παρασκευή, 18 Μαΐου δράση στο κέντρο της πόλης, η οποία περιλάμβανε ιστορικό περίπατο από την κεντρική πλατεία ως την πλατεία Παυσιλύπου. Η συνεργασία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των διευθυντών και φιλολόγων του 1ου και 5ου Λυκείου καθώς και του 4ου Γυμνασίου, που ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στο κάλεσμα, υπήρξε καταλυτική, ενώ ανάμεσα στις ομάδες που συμμετείχαν στη δράση ήταν και τα τμήματα συντήρησης του ΙΕΚ του ΟΑΕΔ και των  φυλάκων μουσείων του Δημόσιου ΙΕΚ.

Καθοριστική υπήρξε επίσης η βοήθεια που πρόσφεραν εθελοντικά πειραματικοί καλλιτέχνες, όπως οι Enozi World, οι οποίοι ανέλαβαν αφιλοκερδώς και το σχεδιασμό των πρωτότυπων και καλαίσθητων εντύπων, και το Granazei, που βοήθησε στην εμψύχωση. Ο περίπατος  είχε προορισμό το άγαλμα της ‘‘Μάνας‘‘, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με την ομάδα των συντηρητών του μουσείου, η οποία επιμελείται το δύσκολο έργο του καθαρισμού και της αισθητικής αποκατάστασης, σχετικά με τους τρόπους που μπορούμε να δημιουργήσουμε έργα τέχνης στον δημόσιο χώρο χωρίς να τον βανδαλίσουμε. Οι μαθητές κατέθεσαν με τα ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν τις δικές τους ιδέες για συνθήματα, σύμβολα, διαδρομές στην πόλη. Και αυτές θα αποτελέσουν τη βάση για άλλες δράσεις, γιατί όχι και μόνιμες παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι από το Σεπτέμβριο η δράση θα υλοποιείται συστηματικά  από το μουσείο για μαθητές γυμνασίου και λυκείου.

 

 

Προηγούμενο άρθρο Σύλληψη αλλοδαπού για παράβαση του Τελωνειακού Κώδικα
Επόμενο άρθρο ΕΒΕ: Προτάσεις για την τουριστική ανάπτυξη του Νομού