«Με διάλογο προωθούμε την Παιδεία του αύριο»


Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος σε δηλώσεις του μετά την πρώτη συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Με την πρώτη αυτή συνεδρίαση του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ουσιαστικά ξεκινά η δεύτερη φάση της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που αφορά στην αναμόρφωση του Λυκείου και στην αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η πρώτη φάση, που αφορούσε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, λόγω  της δημιουργίας το 2010-2011 του ενιαίου ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης,  ξεκίνησε και ολοκληρώθηκε με συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν και αναβαθμίζουν το επίπεδο σπουδών στη χώρα μας.

Συγκεκριμένα στις κυριότερες μεταρρυθμίσεις της περιόδου 2004-2008 περιλαμβάνονται:

  • Η καθιέρωση κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών με ξένα ΑΕΙ (Ν.3255/2004)
  • Η καθιέρωση αντικειμενικού και αδιάβλητου συστήματος για τις μετεγγραφές (Ν. 3282/2004)
  • Η καθιέρωση ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τη διασφάλιση της ποιότητας των ακαδημαϊκών σπουδών και θεσμοθέτηση του Παραρτήματος Διπλώματος και του Συστήματος των Ακαδημαϊκών Πιστωτικών Μονάδων (Ν. 3374/2005)
  • Η δημιουργία του ΔΟΑΤΑΠ με νέο σύστημα αναγνώρισης τίτλων σπουδών αλλοδαπής σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία (Ν. 3328/2005)
  • Η ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου που σηματοδοτεί την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης (Ν. 3391/2005)
  • Η θεσμοθέτηση δομών δια βίου μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση (Ν. 3369/2005)
  • Η καθιέρωση ελάχιστης βαθμολογικής βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η δυνατότητα στα ΤΕΙ για εφαρμοσμένη έρευνα η ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των ΤΕΙ, η σύσταση νέων θέσεων Προσωπικού, η εξασφάλιση πιστώσεων για προκήρυξη 800 νέων θέσεων Εκπαιδευτικού Προσωπικού καθώς και ο καθορισμός του Περιεχόμενου Σπουδών για 154 Τμήματα των Τ.Ε.Ι, βάσει του οποίου καθορίστηκε στη συνέχεια σχεδόν το σύνολο των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των Τμημάτων που εκκρεμούσαν για δεκαετίες. (Ν. 3404/2005)
  • Η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, το δικαίωμα επιλογής των ακαδημαϊκών συγγραμμάτων από τους φοιτητές, η σύνταξη του Πρότυπου Γενικού Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας και Τετραετών Ακαδημαϊκών – Αναπτυξιακών Προγραμματισμών των ΤΕΙ, η καθιέρωση της καθολικής συμμετοχής στις εκλογές για την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης των ΑΕΙ, η ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας και μέτρα στήριξης των φοιτητών, η διαφάνεια στη διαδικασία εκλογής μελών ΔΕΠ, η ουσιαστική ένταξη των ΤΕΙ στην Ανώτατη Βαθμίδα της Εκπαίδευσης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 16 παρ.5 του Συντάγματος (N. 3549/2007)
  • Η εισαγωγή ενός σύγχρονου και δυναμικού πλαισίου θεσμών για την αποφασιστική προώθηση της Έρευνας και Τεχνολογίας με κοινή πρωτοβουλία των υπουργείων Παιδείας και Ανάπτυξης (Ν.3653/2008)
  • Οι νέες δυνατότητες για συνεργασίες μεταξύ ελληνικών ΑΕΙ, καθώς και μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, για κοινά προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, ενώ για πρώτη φορά επιτρέπονται αυτόνομα προγράμματα από τα ΤΕΙ ύστερα από αξιολόγηση (Ν. 3685/2008)

Στο πλαίσιο της αναβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης η Κυβέρνηση της ΝΔ αύξησε κατακόρυφα σε πραγματικούς αριθμούς και σε ετήσια βάση τη χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό σε σύγκριση με τα επίπεδα χρηματοδότησης το 2003. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα εντάσσεται μεταξύ των πέντε πρώτων χωρών ΕΕ και ΟΟΣΑ ως προς το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ, το οποίο ανέρχεται στο 1,3% του ΑΕΠ. Η αυξημένη χρηματοδότηση, παράλληλα με την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, δημιουργούν τις συνθήκες για μία ποιοτική δημόσια ανώτατη εκπαίδευση προσανατολισμένη στις προκλήσεις της κοινωνίας της γνώσης και της παγκοσμιότητας.

Τώρα ξεκινά η δεύτερη φάση των μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία. Επιθυμούμε με διάλογο και σύνθεση απόψεων να δημιουργήσουμε την Παιδεία του αύριο. Καλούμε όλα τα Κόμματα και όλους τους εμπλεκόμενους κοινωνικούς φορείς να υλοποιήσουν από κοινού με την Κυβέρνηση έναν ουσιαστικό και αποδοτικό διάλογο, με διττό στόχο: Να αναμορφώσουμε το Λύκειο και να αλλάξουμε το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Είναι μια καίριας σημασίας μεταρρύθμιση, που αφορά τα παιδιά μας, ολόκληρη την κοινωνία, όλες τις κυβερνήσεις των επόμενων δεκαετιών. Γι’ αυτό, ακριβώς, θέλουμε να προέλθει μέσα από κοινή συμφωνία.

Είναι δεδομένο ότι η εκπαίδευση είναι σήμερα θεμέλιο της οργάνωσης του κόσμου, είναι το μέλλον κάθε ανθρώπου και κάθε κράτους. Η σωστή παρεχόμενη παιδεία αποτελεί μοχλό ανάπτυξης και ευημερίας. Αυτό τον μοχλό επιθυμούμε να ενδυναμώσουμε και να εκσυγχρονίσουμε για να έχει μέλλον η χώρα μας στην εποχή της παγκοσμιότητας, για να είναι ανταγωνιστικοί οι Έλληνες πολίτες σε μια εποχή που συνεχώς εξελίσσεται».

Προηγούμενο άρθρο Σεμινάριο επιμόρφωσης για την άθληση στην παιδική ηλικία
Επόμενο άρθρο Μουσική βραδιά στο Δ.Ω.Κ. με ρεσιτάλ βιολιού & πιάνου