Το γεωγραφικό και ιστορικό διάσελο – πέρασμα στα 5 Αδέρφια (μεγίστης σημασίας από την αρχαιότητα), όπου υπήρχε και το χάνι του αείμνηστου Σόλωνα Θεοδώρου, έχει μείνει στην ανάμνηση των παλαιοτέρων Αργιθεατών και Ραδοβιζινών αφού ο δρόμος εγκαταλείφθηκε το 1987-88.
Μία παραλλαγή του δρόμου – σχήματος Ζ για να αποφευχθούν οι στροφές και ο δρόμος να βγαίνει με μία στην κορυφή – που έγινε το 1986 και στοίχισε τότε 120.000.000 δραχμές δεν εγκαινιάστηκε ποτέ αφού ξαφνική κατολίσθηση σάρωσε το έδαφος και το κατέβασε δεξιά από την οικία Πούπη στο ποτάμι.
Μπροστά σε αυτή την καταστροφή που διέκοψε τη συγκοινωνία για τη Νότια Αργιθέα και την Άρτα και το αντίστροφο και με το δεδομένο της ανάγκης των Έργων του Φράγματος της ΣΥΚΙΑΣ Πετρωτού και της μελλοντικής διάνοιξης της Σήραγγας Εκτροπής του Αχελώου που θα άρχιζε στα πόδια του Ξηρορέμματος (Σκλάβου) η ΔΕΗ μελέτησε και κατασκεύασε τις 5 ΓΑΛΑΡΙΕΣ.
Η σύμπτωση είναι πως επάνω στο σαμάρι-λαιμό του Φέλλου(Δρασκού) είναι τα 5 Αδέρφια και όπως το βουνό κατεβαίνει προς το Λιασκοβίτη και τον Αχελώο ρίχνει 5 κόγχες – ράχες. Έτσι και προέκυψαν μελετητικά και κατασκευάσθηκαν 5 μικρές σήραγγες (Γαλαρίες ή Τρύπες λέγονται από τους ντόπιους) και ο Δρόμος Καρδίτσας-Άρτας δόθηκε στην κυκλοφορία μέσα από αυτές. Πρωτοστάτησε για τη διάνοιξή τους, πέραν των Αργιθεατών και ένας Ραδοβιζινός, ο τότε Πρόεδρος της Κοινότητας Βασίλειος Καπερώνης (αείμνηστος σήμερα) με τον οποίο είχα γνωριμία και συνεργασία για το καλό του τόπου και ας είμαστε πολιτικοί αντίπαλοι. Μαζέψαμε υπογραφές, έγιναν διαμαρτυρίες, συντάχθηκαν υπομνήματα και προέκυψε το θετικότατο για την περιοχή έργο. Από την κατασκευή των Γαλαριών και για πολλά- πολλά χρόνια το οδόστρωμα είχε μείνει χωμάτινο με αποτέλεσμα από τα νερά που τρέχουν από την οροφή να τραυματίζεται ο δρόμος να δημιουργούνται βαθιές λακκούβες και ο κίνδυνος να μεγαλώνει για τα διερχόμενα οχήματα και τους επιβάτες τους. Απανωτές διαμαρτυρίες των Κοινοταρχών, των Δημάρχων μα και των Συλλόγων (ακόμα και σε συνέδρια τέθηκε το ζήτημα) για ασφαλτόστρωση και για επένδυση δεν εισακούσθηκαν ει μη μόνο για την ασφαλτόστρωση που εδέησε και έγινε το 2007. Όμως οι μη επενδεδυμένες γαλαρίες και ειδικά οι οροφές τους από τα ρέοντα σε σταθερή βάση νερά διαβρώθηκαν σε αρκετά σημεία. Ένεκα τούτου κομμάτια πέφτουν κατά διαστήματα και το ασφάλτινο οδόστρωμα τραυματίσθηκε.
Έτσι ο κίνδυνος του να πιάσουν τα αδρανή υλικά που πέφτουν κάποιον διερχόμενο με το όχημά του στην πάτα όπως θα λέγαμε και να θρηνήσουμε θύμα δεν είναι απλά υπαρκτός, είναι πλέον σφόδρα πιθανός. Μην ξεχνάμε πως υπήρξε τροχαίο ατύχημα στην έξοδο της 5ης σήραγγας όπως βγαίνουμε στη Συκιά που πιθανόν να οφείλεται στο κακό και φθαρμένο οδόστρωμα λόγω των ρεόντων νερών που και πάγος δημιουργείται. Αμ να ’χει το νου του στο πέρασμα από το Δρασκό ο οδηγός μην έρθουν επάνω του βράχοι κυλιόμενοι λόγω αγριόγιδων ή και ήμερων ή λόγω καιρικών συνθηκών, να ’χει το νου και μέσα στις Γαλαρίες; Ειδικά στη 2η Γαλαρία από Πετρωτό προς Γέφυρα Κοράκου είναι πιο σοβαρή η κατάσταση.
Το πρόβλημα είναι παλαιό. Σήμερα όμως μεγάλωσε και κατέστη πλέον άμεσος κίνδυνος για τη ζωή των διερχομένων. Στο πέρασμά μου στη 2η Γαλαρία στις 4.2.2012 με το συγχωριανό μου Δημήτρη Γάλλο και με κατεύθυνση για Πηγές Άρτας ένα κομμάτι ξεκόλλησε από την οροφή πέφτοντας δίπλα μας. Σταμάτησα και τράβηξα ορισμένες φωτογραφίες για να καταδείξω στους αρμόδιους, στους υπεύθυνους της συντήρησης του Δρόμου Καρδίτσας-Άρτας (δρόμος Εθνικής σημασίας έχει χαρακτηρισθεί από το ΥΠΕΧΩΔΕ) πως έχει η κατάσταση. Δε νομίζω πως είμαι ο πρώτος που το επισημαίνω. Και η Δημοτική Αρχή Αργιθέας το ’χει κάνει και Συλλογικοί Φορείς της Αργιθέας και των Πηγών Άρτας. Όμως, αφού το ’ζησα και ο ίδιος και γνωρίζοντας τους αυξημένους κινδύνους ζωής των διερχομένων, οφείλω να το αναφέρω και από εδώ αναδεικνύοντας και πάλι το πρόβλημα.
Κύριε Κ. Αγοραστέ, αιρετέ Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, κα Κ. Γερακούδη ορισμένη Γενική Γραμματέα (πρώην Περιφερειάρχη) της Περιφέρειας Θεσσαλίας, κε Βασίλη Τσιάκο Αντιπεριφερειάρχη εδώ δεν δύνασθε να βάλετε πινακίδα που να λέει: ΚΙΝΔΥΝΟΣ – ΔΙΕΡΧΕΣΘΕ ΜΕ ΕΥΘΥΝΗ ΣΑΣ!!!
Εδώ καλείσθε δια των αρμοδίων οργάνων των Τεχνικών σας Υπηρεσιών να επιληφθείτε άμεσα και να λάβετε τα κατεπείγοντα μέτρα προς αποτροπή του επικειμένου κινδύνου ζωής των διερχομένων και σε εύθετο χρόνο να προβείτε σε σύνταξη μελέτης, πρόβλεψη πίστωσης και δημοπράτηση της επένδυσης των Γαλαριών. Αλλιώς θα έχετε ακεραία την ευθύνη για ότι ήθελε συμβεί-που ειλικρινά απεύχομαι να συμβεί.
Και εσείς κε Χρήστο Καναβέ-Δήμαρχε Αργιθέας, ας επισημάνετε μια φορά ακόμα τον κίνδυνο και ας γίνετε ενοχλητικός. Αυτό είναι το καθήκον σας.
Μενέλαος Παπαδημητρίου
Δικηγόρος Αθηνών
Συγγραφέας-Λαογράφος