Αξιότιμοι κ. Πρωθυπουργέ, κ. Υπουργοί και κ. Περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Αναμφίβολα, η κυβέρνηση και ολόκληρος ο μηχανισμός του κράτους έχει παρουσιάσει έως σήμερα εξαιρετικό έργο κατά τη διάρκεια της τελευταίας κρίσης. Ειδικότερα, έχει καταφέρει να διαχειριστεί τόσο καλά την επιδημία του κορονοϊού, εισπράττοντας αρκετά επαινετικά σχόλια από όλο τον πολιτικό και δημοσιογραφικό κόσμο της υφηλίου. Η επιτυχία αυτή με τη σειρά της κατάφερε να συνδυάσει το brand name Ελλάδα στο εξωτερικό με πολύ θετικά σχόλια και να ανεβάσει το ηθικό όλων των Ελλήνων στην ημεδαπή και την αλλοδαπή, που τόσο το είχαμε ανάγκη, αλλά και ταυτόχρονα να δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες για την επόμενη ημέρα.
Η επιτυχία αυτή οφείλεται, κατά πρώτον, στο αποτελεσματικό Lock – down, αλλά και στα οριζόντια μέτρα που εφαρμόστηκαν άμεσα και γρήγορα σχετικά με τις αποζημιώσεις, τις επιδοτήσεις και τις φορολογικές απαλλαγές, δεδομένων των νομικών αγκυλώσεων σχετικά με την απασχόληση και των δυνατοτήτων που έχει η οικονομία μας και κατά δεύτερον στο «ελληνικό φιλότιμο», που αποδείξανε ότι έχουν επιχειρήσεις και πολίτες της χώρας μας, οι πρώτοι με τις πολυάριθμές δωρεές στο υγειονομικό σύστημα και οι δεύτεροι με την υπακοή και πιστή εφαρμογή των μέτρων, προκειμένου να προστατέψουμε τον ευάλωτο πληθυσμό.
Το πολύ καλό ξεκίνημα στην ξαφνική υγειονομική κρίση, όπως προαναφέρθηκε, έχει ανεβάσει αρκετά τις προσδοκίες σε εσωτερικό και εξωτερικό και πρέπει να συνδυαστεί με τα ανάλογα μέτρα για την επόμενη ημέρα που θα αφορούν την οικονομία μας. Ας μετατρέψουμε την κρίση αυτή σε ευκαιρία, με χειροπιαστό παράδειγμα αυτό της παραγωγής ιατρικών μασκών στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην περιοχή της Λάρισας. Μετά από πολλά χρόνια είναι η πρώτη φορά που μπορούμε να κάνουμε ουσιαστική – καθολική επανεκκίνηση στην Ελληνικά Οικονομία.
Για τον λόγο αυτό, στα πλαίσια της λειτουργίας μας ως σύμβουλος της πολιτείας σε θέματα οικονομικά, φορολογικά και αναπτυξιακά, σας καταθέτουμε τις προτάσεις μας, οι οποίες έχουν ως εξής:
- Επανακαθορισμός των αξόνων της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας. Το μοντέλο που θέλει τον τουρισμό ελληνικό πρωταθλητή στο ΑΕΠ της χώρας μας, πρέπει να επανακαθορισθεί και να διαφοροποιηθεί και να στηριχθούν παράλληλα με επιπλέον μέτρα η μεταποίηση (βιομηχανική, βιοτεχνική, οικοτεχνική) και η πρωτογενής παραγωγή. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί διασπορά του κινδύνου, όταν πλήττεται από διάφορους παράγοντες κάποιος από τους τρεις ανωτέρω βασικούς τομείς. Εξάλλου, ο τουρισμός δεδομένων των γεωπολιτικών προβλημάτων, αλλά και της πανδημίας είναι πλέον πολύ πιο ευάλωτος από τους άλλους δυο τομείς της μεταποίησης και της παραγωγής.
- Δημιουργία προϋποθέσεων ζήτησης για τα Ελληνικά προϊόντα στην εσωτερική αγορά της χώρας, διαφημίζοντας με διάφορους τρόπους στον τελικό καταναλωτή την σημασία του να καταναλώνεις με γνώμονα την εντοπιότητα και δίνοντας κίνητρα σε ενδιάμεσες επιχειρήσεις μεταπώλησης, ώστε να προωθούν πρώτα τα Ελληνικά προϊόντα και μετά τα εισαγόμενα.
- Δημιουργία προϋποθέσεων ζήτησης για τα Ελληνικά προϊόντα στην εξωτερική αγορά της χώρας. Πρέπει να επωφεληθούμε από το ελληνική επιτυχία ενάντια στην επιδημία του κορονοϊού και της θετικής επικοινωνίας που έχει αυτή την στιγμή το brand name Ελλάδα στο εξωτερικό και να προωθήσουμε συστηματικά το «made in Greece», συνδυάζοντας το με την ποιότητα, τις σύγχρονες μεθόδους παραγωγής και την περιβαλλοντική συνείδηση είτε αφορά υπηρεσίες (τουρισμού, ιατρική, κτλ) είτε προϊόντα μεταποίησης.
- Μείωση της φορολογίας. Όλοι οι φορολογούμενοι πρέπει να βοηθηθούν λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και ιδιαίτερα οι επιχειρήσεις.
α) Ο συντελεστής φορολόγησης των νομικών προσώπων πρέπει να μειωθεί σε 20% από 24%.
β) Ο συντελεστής φορολόγησης 44% των φυσικών προσώπων πρέπει να μειωθεί σε 40% και να εφαρμοστεί σε εισοδήματα άνω των 100.000,00 ευρώ, ο συντελεστής του 36% να μειωθεί σε 30% και να εφαρμοστεί σε εισοδήματα από 50.000,00 έως 100.000 ευρώ, τα εισοδήματα από 30.000,00 έως 50.000,00 ευρώ να φορολογούνται με συντελεστή 25%, τα εισοδήματα από 12.000,00 έως 30.000,00 ευρώ να φορολογούνται με συντελεστή 20% και τέλος αφορολόγητο για όλους (ατομικές επιχειρήσεις μισθωτοί και αγροτικά εισοδήματα) έως 12.000,00 ευρώ.
γ) Περαιτέρω, η κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων πρέπει να αλλάξει ως εξής: κλιμακωτός συντελεστής φορολόγησης 15% για ενοίκια έως 20.000,00 ευρώ, 25% για ενοίκια από 20.000,00 έως 50.000,00 ευρώ και 35% για ενοίκια άνω των 50.000,00 ευρώ ανά φορολογούμενο.
δ) Άμεση κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης και του τέλους επιτηδεύματος.
ε) Μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α. σε 4,%, 8% και 18% αντίστοιχα. Μετάταξη της διαμονής στα ξενοδοχεία στον χαμηλό συντελεστή (4% που προτείνουμε). Επειδή το μέτρο της αναστολής του Φ.Π.Α. στις οικοδομές είναι αρκετά πολύπλοκο, επιβαρυντικό σε κόστος και με αρκετή γραφειοκρατία για τους κατασκευαστές, ιδιαίτερα για αυτούς που έχουν απούλητα ακίνητα πάνω από 5 χρόνια, προτείνουμε την ακύρωση του μέτρου και την μετάβαση της πώλησης της οικοδομής στον ενδιάμεσο συντελεστή Φ.Π.Α. του 8%.
στ) Μείωση της προκαταβολής του φόρου από τον συντελεστή του 95% στον συντελεστή του 50% για όλες τις οντότητες.
- Μείωση του εργατικού και του ενεργειακού κόστους, ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων σε εσωτερικό και εξωτερικό. Ειδικότερα:
α) Όσον αφορά στο εργατικό κόστος, προτείνεται να μειωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές εργοδότη και εργαζομένου με το γενναίο ποσοστό του 30% ήτοι κατά 12,17 ποσοστιαίες μονάδες (από 40,56% σε 28,39%), πετυχαίνοντας έτσι την αύξηση του πραγματικού μισθού του εργαζομένου και ταυτόχρονα τη σημαντική μείωση ενός άμεσου κόστους της παραγωγής για τον εργοδότη. Επίσης, θα πρέπει να ρυθμιστεί το θέμα των εργασιακών δικαιωμάτων και της διαφοράς που υπάρχει μεταξύ ιδιωτικών και δημόσιων υπαλλήλων. Τα δικαιώματα των δυο αυτών κατηγοριών ρυθμίζονται με διαφορετικό τρόπο και μάλιστα υπέρ του κλάδου του δημοσίου με αποτέλεσμα την ύπαρξη δυο ταχυτήτων μισθωτών, εκ των οποίων η τελευταία χαίρει ιδιαίτερων προνομίων. Τέλος θα πρέπει να προβλεφθούν νέες μορφές ελαστικής εργασίας, όπως είναι ο δανεισμός μεταξύ επιχειρήσεων του ίδιου ομίλου, αλλά και η εργασία από το σπίτι.
β) Όσον αφορά στο ενεργειακό κόστος προτείνεται η αξιοποίηση του ενεργειακού πλούτου που έχει η χώρα μας (ήλιος, άνεμος, νερό) και η αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη χώρα μας. Να πραγματοποιείται με πιο γρήγορες διαδικασίες η αδειοδότηση τους. Αυτή την στιγμή βρισκόμαστε σε χρόνους που ξεκινάνε από 6 μήνες και φτάνουν τα δυο χρόνια. Να εξαιρεθούν οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις από την αδειοδότηση των φωτοβολταϊκών πάρκων και γενικά όλων των Α.Π.Ε. Και, οπωσδήποτε, είναι η κατάλληλη στιγμή για να αποφασιστεί η αποπεράτωση της μερικής εκτροπής του Αχελώου και της ολοκλήρωσης του φράγματος της Μεσοχώρας, που αυτή τη στιγμή έχει στοιχίσει περίπου 500.000.000 ευρώ στους Έλληνες και Ευρωπαίους φορολογούμενους, βρίσκεται στο 95% της κατασκευής του και παραμένει ανενεργό, ενώ θα μπορούσε να προσφέρει: α) Δυνατότητα αποθήκευσης πολύτιμων ποσοτήτων νερού και ελεγχόμενη διάθεση αυτών για ύδρευση και άρδευση όταν είναι αναγκαίες, β) Παραγωγή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας 360.000.000 KWh περίπου σε ετήσια βάση, γ) Αξιοποίηση ενός εγχώριου ενεργειακού πόρου, δ) Δυνατότητα απασχόλησης σε μόνιμη βάση δεκάδων ατόμων, ε) Εξοικονόμηση τουλάχιστον 450.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα κάθε χρόνο.
- Άμεση ολοκλήρωση του οδικού δικτύου σύνδεσης Θεσσαλίας και Ηπείρου. Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο οδικό άξονα με ιδιαίτερη στρατηγική σημασία. Η ολοκλήρωση του συνόλου του Ε65, θα συμβάλλει στην άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Κεντρικής Ελλάδος και θα αναβαθμίσει τη σύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου, εξυπηρετώντας ταυτόχρονα την προσπελασιμότητα προς την Αλβανία, την Ιταλία και τη Βόρεια Μακεδονία, δίδοντας έτσι την δυνατότητα ενίσχυσης του τουρισμού και της εμπορευματικής διακίνησης σε μια περιοχή με δυνατότητες περαιτέρω οικονομικής μεγέθυνσης. Παράλληλα θα συμβάλει στην μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος. Η ολοκλήρωσή του Ε65 θα επιφέρει ισχυρή αναπτυξιακή δυναμική καθώς θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας – που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη – με το λιμάνι του Βόλου.
- Αξιοποίηση όλων των λιμανιών και των αλιευτικών καταφυγίων της χώρας. Η χώρα μας προσφέρει ιδανικές συνθήκες για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και ιδιαίτερα του αθλητικού θαλάσσιου τουρισμού – ιστιοπλοΐας και των περιηγήσεων με σκάφη αναψυχής. Η πλειονότητα των λιμανιών και αλιευτικών καταφυγίων βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση, αλλά και αυτά που έχουν συντηρηθεί καλύτερα δεν προσφέρουν ούτε τις υποτυπώδες παροχές (νερό και ρεύμα), ώστε να προσελκύσουν ανάλογο τουρισμό. Ειδικά, στη Θεσσαλία, όπου συμπεριλαμβάνεται το σύμπλεγμα των Σποράδων, η μόνη μαρίνα που θα μπορούσε να φιλοξενήσει πάνω από 150 σκάφη αναψυχής, προσφέροντας τις βασικές υπηρεσίες είναι του Βόλου, ενώ υπάρχουν αρκετά ανεκμετάλλευτα λιμάνια όπως του Αγιοκάμπου και του Στομίου, καθώς και αλιευτικά καταφύγια, όπως του Αη-Γιάννη, της Αγίας Κυριακής, της Μελίνας και πολλά άλλα. Το λιμάνι της Σκιάθου είναι αρκετά μικρό για την κίνηση που έχει, ενώ είναι απαγορευτική η πρόσδεση κάποιου επιβατικού σκάφους αναψυχής κυρίως σε περιόδους αιχμής, όπως είναι ο Αύγουστος. Στην Αλόννησο κατασκευάστηκε αλιευτικό καταφύγιο αρκετά υψηλών προδιαγραφών με πρωτοβουλία και έξοδα της περιφέρειας Θεσσαλίας, στην περιοχή του Βότση, όμως έχει αφεθεί από τον Δήμο στην κατάσταση που το παρέλαβε χωρίς να κάνει τις αναγκαίες συνδέσεις σε νερό και ρεύμα, που είναι απαραίτητα για τον εφοδιασμό όλων των σκαφών και κατ ΄επέκταση για το θαλάσσιο τουρισμό της περιοχής.
- Αποτελεσματική, γρήγορη και άμεση δικαιοσύνη. Πρέπει να αναθεωρηθεί ο τρόπος λειτουργίας της δικαιοσύνης. Ενώ η τεχνολογία έχει κάνει άλματα, οι σχετικές διαδικασίες έχουν παραμείνει αρκετές δεκαετίες πίσω. Φάνηκε αυτή η διαφορά τις τελευταίες 45 ημέρες που όλες οι τακτικές δικάσιμες διακόπηκαν λόγω του κορονοϊού. Η δικαιοσύνη στην Ελλάδα απονέμεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Ιδιαίτερα δε, εάν ο αντίδικος είναι το κράτος για να δικαιωθεί κάποιος φορολογούμενος πολίτης πρέπει να φτάσει στο ΣΤΕ ή στον Άρειο Πάγο και μάλιστα μετά από αρκετά χρόνια, διότι στον πρώτο και δεύτερο βαθμό τις περισσότερες φορές οι δικαστές λόγω φόρτου εργασίας ταυτίζονται με τις απόψεις της Διοίκησης. Η δικαιοσύνη δεν πρέπει να είναι μόνο δίκαιη, αλλά και άμεση και γρήγορη.
- Άμεση ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, η οποία προχωράει με πολύ αργούς ρυθμούς. Είμαστε στο 12ο έτος από τη δεύτερη φάση της κτηματογράφησης και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη ούτε το 50% του έργου, με αποτέλεσμα τις τεράστιες γραφειοκρατικές διαδικασίες που είναι απαραίτητες για την μεταβίβαση των ακινήτων. Αυτή τη στιγμή διανύουμε ένα μεταβατικό στάδιο χωρίς διακρίνεται ορίζοντας σε βάθος χρόνου, που λειτουργούν δυο υπηρεσίες, το κτηματολόγιο και τα υποθηκοφυλακεία -εκ των οποίων τα περισσότερα λειτουργούν με διαδικασίες που προβλέπονταν πριν 50 χρόνια- χωρίς να εκσυγχρονιστούν, με αποτέλεσμα η μεταβίβαση ενός ακινήτου να γίνεται πιο πολύπλοκη από πριν, με μεγαλύτερη γραφειοκρατία, πιο δαπανηρή και πιο αργή, γεγονός που δε συνάδει με τη σύγχρονη εποχή που ζούμε.
- Η κρίση του κορονοϊού μας βοήθησε σε ένα μόνο θέμα, στην επιτάχυνση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Είναι το πιο σημαντικό έργο που πρέπει να συνεχιστεί χωρίς όρια και προϋποθέσεις. Είναι πολλά τα προβλήματα που λύθηκαν σε σύντομο χρονικό διάστημα με επιτυχία και πάρα πολλά αυτά που πρέπει να λυθούν στο άμεσο μέλλον. Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση πρέπει να λυθεί άμεσα και γρήγορα και ίσως πρέπει να πάρουμε μαθήματα από άλλες χώρες όπως η Εσθονία, που έχει κάνει τεράστια βήματα στο θέμα αυτό με τεράστια επιτυχία.
- Τέλος, θα πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία του Ελληνικού δημοσίου. Θα πρέπει ν’ αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας του, βάζοντας στο επίκεντρο τον ίδιο τον πολίτη και κατ’ επέκταση την επιχείρηση και όχι το ίδιο το δημόσιο. Κάτι παρόμοιο είχε γίνει το 2004, που στο επίκεντρο όλων των υπηρεσιών του δημοσίου ήταν η ολοκλήρωση των ολυμπιακών έργων, με αποτέλεσμα την τεράστια επιτυχία τους. Επίσης και την εβδομάδα μετά το Πάσχα είδαμε τη συνεργασία τελωνείου και επιχειρήσεων για την άμεση εκτελώνιση, σε μόλις λίγες ώρες, μηχανημάτων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή μασκών, ενώ παλαιότερα μπορεί να απαιτούνταν και ένας μήνας.
Πέραν των ανωτέρω προτάσεων, αναφορικά με τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν προκειμένου ν’ αντιμετωπιστεί η οικονομική κρίση του Lock down λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, προτείνουμε τα εξής:
- Να σταματήσει ο διαχωρισμός σε επιχειρήσεις που πλήττονται από τον κορονοϊό και επιχειρήσεις που δεν πλήττονται, σύμφωνα με τον ΚΑΔ. Όσες επιχειρήσεις δεν έχουν πληγεί από τον κορονοϊό, σίγουρα θα επηρεάσουν έμμεσα μέχρι το τέλος του έτους. Ο μόνος τρόπος για να διαπιστωθεί το πρόβλημα των επιχειρήσεων είναι ο τζίρος και οι εισπράξεις σε ετήσιο διάστημα. Πρέπει να επισημάνουμε ότι στην Ελεύθερη Οικονομία δεν υπάρχουν κλάδοι, αλλά υπάρχουν επιχειρήσεις και θα πρέπει να επανεξετάζονται σε βάθος χρόνου εάν έχουν πληγεί ή όχι από την κρίση της πανδημίας, εξετάζοντας την βιωσιμότητα τους, σύμφωνα με την ικανότητα αποπληρωμής των δανείων και το ιστορικό συνέπειας των υποχρεώσεων τους.
- Να επιδοτείται η απασχόληση της εργασίας και όχι η επιδότηση της αναστολής της εργασίας κατά την διάρκεια των μέτρων του κορονοϊού. Να μην υποχρεώνουμε τους εργαζόμενους να κάθονται σπίτι τους για να επιδοτηθούν, αλλά να εργάζονται μέσα στην επιχείρηση και να συμπληρώνεται το εισόδημα τους με την εργασία που θα προσφέρουν. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της επιδότησης των 400,00 ευρώ στους μακροχρόνια άνεργους την ίδια στιγμή που δεν υπάρχουν εργάτες γης για να την συγκομιδή. Θα μπορούσε να υπάρχει η υποχρέωση της εργασίας σε συγκεκριμένους τομείς που υπάρχει έλλειψη εργατικού δυναμικού και συμπλήρωμα εισοδήματος από την επιχείρηση για την εργασία που προσφέρουν.
- Ρευστότητα με την μορφή εγγυημένων δανείων με αρκετά χαμηλό επιτόκιο και διάρκεια αποπληρωμής τουλάχιστον 10 ετίας προς τις επιχειρήσεις που έχουν πραγματικό πρόβλημα ρευστότητας λόγω της πανδημίας. Το ύψος του δανείου θα μπορεί να είναι ανάλογος του τζίρου των επιχειρήσεων, και των λειτουργικών δαπανών των παραπάνω επιχειρήσεων.
- Επιδότηση ποσοστού στο σύνολο των λειτουργικών δαπανών των επιχειρήσεων (μισθώματα, εργατικό κόστος, και λοιπές δαπάνες) σε βάθος τουλάχιστον έτους από την έναρξη της κρίσης του κορονοϊού.
- Επιδότηση των τόκων των επιχειρηματικών δανείων διάρκειας ενός έτους για όλες τις επιχειρήσεις που πλήττονται από την πανδημία του κορονοϊού.
- Το κράτος θα πρέπει να σταματήσει να παρεμβαίνει στις ιδιωτικές συναλλαγές. Θεωρούμε ότι η ρύθμιση των επιταγών δεν θα αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, αλλά αντίθετα θα δημιουργήσει πολλά περισσότερα και αυτό διότι έχουν διαχωριστεί οι επιχειρήσεις σε πληττόμενες και μη, με αποτέλεσμα το πρόβλημα της μια κατηγορίας να μετατρέπεται σε πρόβλημα άλλης κατηγορίας επιχειρήσεων οι οποίες μάλιστα δεν ευνοούνται από κάποιο μέτρο.
- Η κατάργηση των προθεσμιών όλων των αιτήσεων που αφορούν τα μέτρα του κορονοϊού και όχι μόνο. Δεν δικαιολογείται σε περίοδο που συγκρίνεται με εμπόλεμη κατάσταση να υπάρχουν προθεσμίες και μάλιστα τόσο αυστηρές που να απαγορεύουν την ενσωμάτωση των επιχειρήσεων σε ευνοϊκά μέτρα, επειδή για κάποιο λόγο έχασαν μια ημέρα από την προθεσμία υποβολής της αίτησης. Έχουμε τονίσει και σε προηγούμενες προτάσεις ότι οι προθεσμίες έχουν τιμωρητικό χαρακτήρα και δεν αρμόζουν σε παρόμοιες καταστάσεις σαν αυτήν που έχουμε βιώσει το δίμηνο του Μαρτίου και Απριλίου.
Η αλληλεξάρτηση φαίνεται ολοκάθαρα στην εποχή της πανδημίας. Ζούμε μαζί καλύτερα όταν βοηθάμε ο ένας τον άλλον. Η ιδιωτική οικονομία σταμάτησε χωρίς προϋποθέσεις, με σκοπό την προστασία του ευάλωτου πληθυσμού και γενικότερα της υγείας. Ήρθε η ώρα να ανταποδώσει η κοινωνία την αλληλεγγύη αυτή στις επιχειρήσεις που πλήττονται πραγματικά με γενναία μέτρα, με προϋποθέσεις πάντα διατήρησης της εργασίας, που θα τις βοηθήσει πραγματικά να ανακάμψουν.
Για το Π.Τ. Θεσσαλίας
Το ΔΣ
και Ο Πρόεδρος
Ηλίας Κοτσιμπογεώργος