«Αντί να καταργήσουν τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, επιχειρούν να εγκαταστήσουν μια Αποκεντρωμένη Διοίκηση και μέσα στην αιρετή Περιφέρεια», επισημαίνει ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός σε δήλωσή του με αφορμή τη νομοθετική πρόταση που παρουσίασε η κυβέρνηση στα μέλη της ομάδας εργασίας για την προσαρμογή του Ν. 4369/2016 «Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης, Βαθμολογική Διάρθρωση Θέσεων, Συστήματα Αξιολόγησης, Προαγωγών και Επιλογής Προϊσταμένων».
Σύμφωνα με το άρθρο 6 της κυβερνητικής πρότασης, συνιστώνται θέσεις Διοικητικών και Αναπληρωτών Διοικητικών Γραμματέων στις Περιφέρειες της Χώρας, που υπάγονται σε κάθε Περιφερειάρχη. Οι Διοικητικοί και Αναπληρωτές Διοικητικοί Γραμματείς αναλαμβάνουν την εκτέλεση και διοικητική εφαρμογή της πολιτικής του αρμοδίου για το διορισμό οργάνου. Οι Διοικητικοί και Αναπληρωτές Διοικητικοί Γραμματείς των Περιφερειών τίθενται επικεφαλής της διοικητικής ιεραρχίας των υπηρεσιών, των οποίων προΐστανται, ενώ επιλέγονται αποκλειστικά από το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης.
Παράλληλα, με το άρθρο 8 της νομοθετικής πρότασης, οι Πρόεδροι, Αντιπρόεδροι, Διοικητές, Αναπληρωτές Διοικητές, Υποδιοικητές, και οι εν γένει επικεφαλής των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των οποίων η επιλογή ανήκει στους Περιφερειάρχες όπως και των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) των ΟΤΑ β΄ βαθμού, επιλέγονται αποκλειστικά από το Εθνικό Μητρώο Επιτελικών Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης.
«Η σχεδιαζόμενη ρύθμιση εγείρει σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας», τονίζει ο Πρόεδρος της ΕΝΠΕ κ. Κ. Αγοραστός και προσθέτει: «η προωθούμενη ρύθμιση αντιβαίνει καταφανώς στο Ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωµένης ∆ιοίκησης – Πρόγραµµα Καλλικράτης», στον οποίο ορίζονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Ο Περιφερειάρχης προασπίζει το δημόσιο συμφέρον, κατευθύνει την υλοποίηση του σχεδίου περιφερειακής ανάπτυξης και ασκεί τα καθήκοντά του με γνώμονα τις αρχές της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας. Ο Περιφερειάρχης έχει επίσης τις κατωτέρω αρμοδιότητες: … ε) είναι προϊστάμενος των υπηρεσιών της Περιφέρειας. Ως προϊστάμενος όλου του προσωπικού της Περιφέρειας εκδίδει τις πράξεις που προβλέπουν οι σχετικές διατάξεις για το διορισμό, τις κάθε είδους υπηρεσιακές μεταβολές και την άσκηση του πειθαρχικού ελέγχου…»
Όσον αφορά την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 8, είναι προφανής η μη συμβατότητά της με το Σύνταγμα (διοικητική αυτοτέλεια ΟΤΑ), δεδομένου ότι καταργείται ή σε κάθε περίπτωση περιορίζεται η αρμοδιότητα των οργάνων Περιφερειών να οργανώνουν και να ρυθμίζουν μέσω των αρμοδίων οργάνων τους τα θέματα διοίκησης των νομικών προσώπων τα οποία συνιστούν και λειτουργούν με δική τους ευθύνη».
Ο κ. Κ. Αγοραστός θεωρεί «πραγματικά αδιανόητο» το «ότι η κυβέρνηση επιχειρεί να πλήξει τον υγιή και αποτελεσματικό θεσμό της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, ένα θεσμό που αν και μετρά μόλις έξι χρόνια ζωής, έχει δώσει απόλυτα πετυχημένα δείγματα γραφής στην κοινωνία, της οποίας αποτελεί ουσιαστικό στήριγμα όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, και ταυτόχρονα αποτελεί τον βασικό πυλώνα ανάπτυξης στην πατρίδα μας.
Θεωρούμε αδιανόητο ότι η κυβέρνηση αντί να στηρίξει ακόμη πιο αποφασιστικά την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και αντί να προχωρήσει πιο θαρραλέα στην αποκέντρωση με γνώμονα την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών στον πολίτη, επιχειρεί να αδρανοποιήσει τις αιρετές περιφέρειες και να τις μετατρέψει σε μακρύ χέρι του κεντρικού κράτους.
Θεωρούμε αδιανόητο ότι η κυβέρνηση φέρνει μια ρύθμιση η οποία το μόνο που κάνει είναι να γραφειοκρατικοποιεί τη δυναμική της δημοκρατίας.
Θεωρούμε αδιανόητο η κυβέρνηση να εμμείνει σε μια ρύθμιση που αποσκοπεί στη χειραγώγηση, τον έλεγχο και, σε τελική ανάλυση, την κατάργηση της Αυτοδιοίκησης».