Κατασκήνωση: ιδανική λύση για παιδιά και γονείς


  Ένας από τους ποιοτικότερους τρόπους ένα παιδί να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του τώρα που κλείσουν τα σχολεία  είναι η διαμονή σε ένα κατασκηνωτικό χώρο. Σε όλη την Ελλάδα, λειτουργούν Παιδικές Κατασκηνώσεις για όλα τα βαλάντια και για όλες τις απαιτήσεις. Κρατικές (Υπουργείου Παιδείας- Υπουργείου Υγείας & Πρόνοιας – Δήμων) με δωρεάν 20ήμερη περίπου κατασκηνωτική περίοδο και ιδιωτικές (οι περισσότερες από αυτές είναι συμβεβλημένες με ασφαλιστικά ταμεία. Κατασκηνώσεις αθλητικού χαρακτήρα, άλλες με επίκεντρο την φύση και τις δραστηριότητες γύρω από αυτή, μεγάλες ή μικρές, κοντά σε βουνό ή θάλασσα, αλλά όλες κινούνται γύρω από κοινούς άξονες. Στην Καρδίτσα υπάρχει τρεις κατασκηνώνεις: η πρώτη βρίσκεται στη Νεράιδα και είναι κρατική, η δεύτερη είναι τις Ιεράς Μητρόπολης και βρίσκονται στο Νεοχώρι και η τρίτη ανήκει στη Χριστιανική Αγωγή και βρίσκεται στην  Κερασιά. Από μέρα σε μέρα αναμένεται να ανακοινωθούν οι κατασκηνωτικές περίοδοι για τη κατασκήνωση της Νεράιδας.  Ενώ για την κατασκήνωση της Ιεράς Μητρόπολης έχουν ήδη αρχίσει οι εγγραφές. Η κατασκήνωση θα λειτουργήσουν σε δύο περιόδους από 5-16 Ιουνίου για κορίτσια ηλικίας 10-14 ετών και από 16-27 Ιουλίου για αγόρια αντίστοιχης ηλικίας. Και για την κατασκήνωση της Κερασίας έχουν αρχίσει οι εγγραφές. Η κατασκήνωση θα λειτουργήσει σε  δύο περιόδους από 3-15 Ιουλίου για κορίτσια και από 15-27 Ιουλίου για αγόρια.

 -Οφέλη των διακοπών στην παιδική κατασκήνωση

α)Το παιδί ανακαλύπτει τον εαυτό του

 Στην κατασκήνωση το παιδί είναι ‘αναγκασμένο’ να επιβιώσει σε ένα νέο περιβάλλον. Στην προσπάθεια προσαρμογής του θα χρησιμοποιήσει ικανότητες που μέχρι πριν ήταν ‘αθέατες’ .Του δίνεται η δυνατότητα λοιπόν να ανακαλύψει νέες ικανότητες και να αναπτύξει άλλες που του είναι ήδη γνωστές. Η διαδικασία αυτή φαντάζει σαν μια πειραματική ενασχόληση που όμως εντελώς μέσα από ‘φυσικό τρόπο’ το πειραματιζόμενο παιδί βυθίζεται σε ένα ανεξάντλητο παιχνίδι ανακάλυψης ,αναγνώρισης και ανάπτυξης της έννοιας του εαυτού. Έρευνες έδειξαν ότι η δόμηση της έννοιας του εαυτού στην παιδική ηλικία, αποτελεί ένα βασικό κριτήριο ψυχοσυναισθηματικής ωρίμανσης του ανθρώπου.

β) Γίνεται ομαδικό και συνεργατικό

Στις περισσότερες κατασκηνώσεις το παιδί αποτελεί μέλος μιας ευρύτερης ομάδας-σκηνής .Παρόλο που κάποια παιδιά μέσα σε αυτές τις ομάδες έχουν αρχηγικές τάσεις ,κατά κύριο λόγο η συνεργατικότητα και το ομαδικό πνεύμα είναι βασικές αξίες που αναπτύσσονται και ‘επιβραβεύονται’ σε αυτό το κλίμα. Το παιδί κάτω από αυτές τις συνθήκες εκπαιδεύεται στο να μπορεί να αποβάλλει τον εγωκεντρισμό της παιδικής ηλικίας και να οδηγηθεί στην συνεργασία για την επίτευξη του κοινού στόχου που θέτει η ομάδα. Η ένταξη λοιπόν στην ομάδα προωθείται με τέτοιο τρόπο ώστε τα μέλη της ομάδας να έχουν πραγματικά ‘ανάγκη΄ ο ένας τον άλλον.

γ)Εκπαιδεύεται στους κανόνες

Η κατασκήνωση ουσιαστικά αποτελεί ένα κλειστού τύπου σύστημα ,το οποίο όμως προσομοιάζει εκπληκτικά στο κοινωνικό σύνολο ,όπου το παιδί θα λειτουργήσει αργότερα ως ενήλικας. Ένα λοιπόν βασικό θέμα που αντιμετωπίζει ένα παιδί σε έναν κατασκηνωτικό χώρο είναι η συνύπαρξη κανόνων -υποχρεώσεων. ‘Μαθαίνει’ λοιπόν να χαλιναγωγεί την ανεξέλεγκτη ορμή της παιδικότητας του μέσα από όρια και κανόνες που δεν σχετίζονται πλέον με την αποδοχή του από την γονική φιγούρα (όπως θα γινόταν αν ήταν στο σπίτι) αλλά αποκλειστικά με την προσαρμοστικότητα του σε ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Αργότερα ως ενήλικη φιγούρα το παιδί αυτό θα αποδεχτεί ευκολότερα τους κανόνες της κοινωνίας.

δ)Το παιδί αυτονομεί το ‘εγώ’ του

Το παιδί εκπαιδεύεται να φροντίζει τον εαυτό του μόνο του. Η καθαριότητα, η ένδυση, η διατροφή αποκτούν προσωποκεντρικό χαρακτήρα και το παιδί έρχεται σε επαφή με τη χαρά της ‘αυτονόμησης’ του από την γονική φροντίδα. Αντιλαμβάνεται ότι ο εαυτός του έχει αξία και μακριά από την γονική φιγούρα. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσεται υψηλή αυτοεκτίμηση , αφού το παιδί μπορεί και ικανοποιεί βασικές ανάγκες του βασιζόμενο σε δικές του δυνάμεις. Η υψηλή αυτοεκτίμηση είναι βασικός παράγοντας ψυχικής ισορροπίας και καλής λειτουργικότητας ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία.

ε)Οι γονείς χαλαρώνουν

Παράλληλα με το παιδί όμως υποβοηθείται και το υπόλοιπο οικογενειακό σύστημα. Σε ένα απαιτητικό κοινωνικό περιβάλλον όπου οι περισσότεροι γονείς ‘παίζετε ‘ ταυτόχρονα τους πολλαπλούς ρόλους του γονέα, επαγγελματία ,συζύγου οι περισσότεροι μαθαίνετε να μην έχετε προσωπικό χρόνο. Όσο το παιδί βρίσκεται στη κατασκήνωση μπορείτε οι γονείς να χαλαρώσετε για λίγο και να ασχοληθείτε με την ‘φροντίδα’ όνος αλλού παιδιού , αυτού που ονομάζεται εσωτερικός σας εαυτός και μπορεί να είναι καταπιεσμένος .Αφήστε να αναδυθούν εκείνο το διάστημα και οι δικές σας ανάγκες .

-Προετοιμασία των παιδιών για την κατασκήνωση

Μαζί με την εγγραφή σας σε κάποια από τις κατασκηνώσεις, θα σας δώσουν και μια λίστα με το τι χρειάζεται να έχει μαζί του το κάθε παιδί. Πέρα από τα βασικά (ατομικός ρουχισμός, είδη προσωπικής φροντίδας κ.α) ίσως ήρθε η ώρα να «αποκόψετε» για λίγο το παιδί από τον… πολιτισμό!

Μην πακετάρετε ηλεκτρονικά παιχνίδια, ή γενικότερα ακριβά αντικείμενα. Αποδείξτε του πως μπορεί να ζήσει και χωρίς αυτά.

Δεν χρειάζεται να έχει χρήματα μαζί του. Στην περίπτωση που του αφήσετε μερικά, ενημερώστε τον ομαδάρχη.

Κινητό τηλέφωνο. Σε κάθε κατασκήνωση, υπάρχει γραμματεία μέσω της οποίας μπορείτε να έρχεστε σε επαφή με το πιτσιρίκι σας. Δεν υπάρχει λόγος να έχει μαζί του κινητό τηλέφωνο το οποίο μόνο προβλήματα μπορεί να του δημιουργήσει (εάν το χάσει, εάν ασχολείται με το να σας τηλεφωνεί συνεχώς ). Μια τηλεκάρτα αρκεί για να επικοινωνεί μαζί σας τις ώρες που προβλέπονται. Στην περίπτωση που δεν σας τηλεφωνεί, μάλλον πρέπει να χαίρεστε για την ανεξαρτησία του!

Στις περισσότερες κατασκηνώσεις υπάρχει ιατρείο με μόνιμο ιατρό και στην περίπτωση που το παιδί σας έχει κάποια αλλεργία ή ακολουθεί κάποια φαρμακευτική αγωγή, πρέπει να τον ενημερώσετε. Εάν πάλι δεν υπάρχει ιατρείο, ενημερωθείτε για το που βρίσκεται η κοντινότερη μονάδα πρώτων βοηθειών την οποία προφανώς θα χρησιμοποιούν εάν συμβεί κάτι.

Προηγούμενο άρθρο Oικονομία - αυτάρκεια
Επόμενο άρθρο Πρoγράμματα περιβαλλοντικής της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης