Το Νοσοκομείο Καρδίτσας αποτελεί την κύρια δομή οργανωμένης παροχής ποιοτικών υπηρεσιών υγείας για τους πολίτες του Νομού Καρδίτσας. Η άμεση και ποιοτική εξυπηρέτηση, η ενημέρωση και ο σεβασμός στις ανάγκες των πολιτών, ανήκουν επίσης, στις πρώτες προτεραιότητες του Νοσοκομείου.
Η λειτουργία του Νοσοκομείου μας, αποτελεί διαχρονικά ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα, ενδιαφέρει όλους τους πολίτες, θα πρέπει να το παρακολουθούμε, να αφουγκραζόμαστε την αγωνία του κόσμου, και να συμβάλλουμε στην επίλυση των προβλημάτων του.
Ο Δήμος και το δημοτικό συμβούλιο δεν μπορεί παρά να αποτελεί μείζονα εκφραστή της αγωνίας της τοπικής κοινωνίας και των πολιτών για το κορυφαίο υπαρξιακό ζήτημα για το νομό, αυτό των δομών υγείας, των οποίων κορωνίδα είναι το Γενικό Νοσοκομείο Καρδίτσας.
Σκοπός επομένως της σημερινής συζήτησης είναι η καλύτερη ενημέρωση όλων μας για τα ζητήματα του νοσοκομείου και η αναζήτηση λύσεων στα όποια προβλήματα διαπιστώνονται, πάντα σε άμεση και στενή συνεργασία με την διοίκηση του Νοσοκομείου στα πλαίσια των διακριτών μας θεσμικών ρόλων.
Με την ιδιότητα μου ως ιατρού του νοσοκομείου Καρδίτσας που μου επιτρέπει να έχω μια άμεση εικόνα για την λειτουργία του και γνώση των κυριότερων προβλημάτων, θα τα κατέτασσα αυτά σε τρεις κύριες κατηγορίες:
Α) την υποστελέχωση σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό
Β) την μη σωστή εφαρμογή του νέου οργανισμού του Νοσοκομείου και
Γ) την ξενοδοχειακή και πληροφορική ηλεκτρονική υποδομή
Α) Η υποστελέχωση σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό
Στο Νοσοκομείο Καρδίτσας, σήμερα, έχει αυξηθεί κατακόρυφα η κίνηση, αφενός μεν γιατί οι πολίτες εμπιστεύονται το δημόσιο σύστημα υγείας και αφετέρου γιατί τα χαμηλά εισοδήματα δεν επιτρέπουν τους ασθενείς να επωφεληθούν τις υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα.
Η εξέλιξη αυτή, όμως, δεν συνδυάσθηκε με την πρόσληψη Νοσηλευτικού και Ιατρικού προσωπικού, με αποτέλεσμα σήμερα στο Νοσοκομείο κλινικές, όπως η Καρδιολογική, η Μαιευτική – Γυναικολογική, η Ορθοπαιδική, η ψυχιατρική, και τμήματα, όπως το αναισθησιολογικό, η μονάδα τεχνικού νεφρού, το ακτινοδιαγνωστικό, το αιματολογικό – μικροβιολογικό να λειτουργούν με υπέρβαση των εφημεριών των εργαζόμενων γιατρών ή να υπολειτουργούν.
Σύμφωνα με τον οργανισμό λειτουργίας του ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ οι προβλεπόμενες θέσεις ιατρών είναι 102, οι θέσεις υπηρετούντων ιατρών είναι 67, οι κενές θέσεις είναι 37, οι προκηρυχθείσες θέσεις είναι 8 ενώ μερικές θέσεις καλύπτονται προσωρινά από επικουρικούς ιατρούς. Σε αυτό το σημείο για να είμαι ακριβής και ειλικρινής πρέπει να αναφέρω το εξής: Πράγματι η Διοίκηση του Νοσοκομείου προσπάθησε και κάλυψε αρκετές κενές οργανικές θέσεις που βελτίωσαν ορισμένες δομές του Νοσοκομείου. Παρόλα αυτά οι προσπάθειες θα πρέπει να είναι συνεχείς και στοχοποιημένες, αναζητώντας το βέλτιστο αν δεν είναι δυνατόν το μέγιστο.
Ενδεικτικά αναφέρω:
την υποστελέχωση του Τμήματος ΤΝ που εξυπηρετεί μια ιδιαίτερα ευαίσθητη ομάδα ασθενών τους νεφροπαθείς. Η κάλυψη του τμήματος γίνεται από γενικούς ιατρούς, χωρίς εξειδίκευση στην νεφρολογία, οι οποίοι χρήζουν της επιστημονικής βοήθειας του μοναδικού νεφρολόγου που παραμένει σε on call υπηρεσία 365 ημέρες το χρόνο.
Η έλλειψη αναισθησιολόγων έχει ως συνέπεια όχι μόνο να μη μπορούν να γίνουν κανονικά οι εφημερίες, αλλά και να καθυστερούν ή ακόμα και να αναβάλλονται προγραμματισμένα χειρουργεία!
Ο αξονικός τομογράφος τελευταία μετά την απόσπαση ραδιολόγου τεχνολόγου από προσπάθειες της Διοίκησης λειτουργεί σε 24ωρη βάση. Το πρόβλημα όμως δεν θα λυθεί αν δεν προσληφθεί μόνιμο προσωπικό, αφού δεν υπάρχει αντίστοιχο διαδικασία που όμως δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμα και θα αναγκαστούμε να παραπέμπουμε τους ασθενείς σε νοσοκομεία όμορων νομών.
Η Κάλυψη θέσεων μονίμου ιατρικού προσωπικού με επικουρικούς ιατρούς προσωρινά λύνει το πρόβλημα ,το οποίο όμως επανέρχεται μετά το πέρας της θητείας αυτών. Το πρόβλημα αυτό γίνεται περισσότερο εμφανές στο Νευρολογικό και Γαστρεντερολογικό τμήμα όπου η μοναδική θέση αυτών, εδώ και καιρό προκηρύσσεται μόνο ως επικουρική.
Στο σημείο αυτό θέλω να διευκρινίσω το εξής, θεωρώ ηθικά απαράδεκτο στο πρόβλημα υποβάθμισης και υποστελέχωσης του ιατρικού και του νοσηλευτικού δυναμικού του Νοσοκομείου Καρδίτσας να εμπλέκουμε τα Νοσοκομεία όμορων νομών. Όταν σου στερούν κάτι αναγκαίο για τη ζωή σου, το διεκδικείς να το πάρεις πίσω απ’ αυτόν που στο στέρησε και δεν διεκδικείς του διπλανού σου, που τυχαίνει να το έχει ακόμη!
Η διαρκής υποβάθμιση, οι ελλείψεις γιατρών του Νοσοκομείου μας, δεν οφείλονται στην ύπαρξη του Νοσοκομείου Τρικάλων. Τα δύο Νοσοκομεία υπήρχαν και λειτουργούσαν δεκαετίες τώρα. Τα οξυμένα προβλήματα των τελευταίων ετών οφείλονται στις επανειλημμένες περικοπές των κονδυλίων για τη δημόσια υγεία τα τελευταία οκτώ (8) μνημονικά χρόνια, αλλά και στην μη σωστή και ασθενική διεκδίκηση αναβάθμισης των δομών λειτουργίας του Νοσοκομείου από όλους τους φορείς του νομού και ιδιαίτερα από όσους είχαν αμεσότερη πρόσβαση στα κέντρα των αποφάσεων, οι οποίοι πλέον έχουν υποχρέωση να συνεργαστούν και να αγωνιστούν για την επίλυση αυτών των προβλημάτων μείζονος σημασίας, καθώς η υγεία αποτελεί το πολυτιμότερο αγαθό για όλους μας!
Ωστόσο μία σύγκριση με νοσοκομεία όμορων νομών είναι αναπόφευκτη και δείχνει κάτι. Π.χ
Στο νοσοκομείο του νομού Τρικάλων ιδίας πληθυσμιακής κατανομής όχι μόνο δεν συγχωνεύονται τμήματα, αλλά αντιθέτως δημιουργούνται νέα αξιόλογα τμήματα τα οποία εξασφαλίζουν την καλύτερη λειτουργία του Νοσοκομείου και την άμεση κάλυψη των περιστατικών.
Β) Η μη σωστή εφαρμογή του νέου οργανισμού του Νοσοκομείου
Θα πρέπει να σας γνωστοποιήσω ότι κατόπιν κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών – Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης – Υγείας, από το 2012 για όλα τα Νοσοκομεία της χώρας ισχύουν οι νέοι οργανισμοί.
Το νέο οργανόγραμμα του Νοσοκομείου Καρδίτσας όσον αφορά τον Παθολογικό τομέα προβλέπει την συγχώνευση των δύο παθολογικών κλινικών σε μια (παρότι η πληρότητα κάθε μιας άγγιζε το 100% ) και τη δημιουργία πνευμονολογικής κλινικής.
Προσωπική μου άποψη σε αυτό το σημείο είναι πως, όταν έχεις δύο κλινικές που λειτουργούν με τόσο υψηλά επίπεδα πληρότητας, δεν τις συγχωνεύεις. Και επιπλέον, στην επαρχία, όταν έχεις τις παθολογικές κλινικές που καλύπτουν μια μεγάλη γκάμα περιστατικών πνευμονολογικών, αιματολογικών, νευρολογικών, γαστρεντερολογικών κλπ. και ανταποκρίνονται επαρκώς σε δευτεροβάθμιο επίπεδο δεν τις τιμωρείς, αλλά αντιθέτως τις επιβραβεύεις με αποσυμφόρηση ώστε να εξασφαλίσετε χρόνος ξεκούρασης και εκπαίδευσης για τους ειδικευόμενους ιατρούς.
Η επιλεκτική και όχι η πλήρης εφαρμογή του νέου οργανισμού του Νοσοκομείου από το προηγούμενο Διοικητικό Συμβούλιο του Νοσοκομείου Καρδίτσας, έχει οδηγήσει στα εξής:
α) την δημιουργία ενός ενιαίου υπερμεγέθους δυσλειτουργικού Παθολογικού τμήματος 58 κλινών, σε καθημερινή ενεργή εφημερία, την κάλυψη της οποίας έχουν ουσιαστικά ένας ειδικευμένος και ένας ειδικευόμενος Ιατρός
β) την μη δημιουργία Πνευμονολογικού Τμήματος. Σημειωτέων ότι στο Νοσοκομείο υπηρετούν 3 μόνιμοι Πνευμονολόγοι, ενώ ταυτόχρονα στο Νοσοκομείο Τρικάλων με ίδιο αριθμό ιατρών λειτουργεί πνευμονολογικό τμήμα.
γ) την μη δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών(ΤΕΠ)
Η λειτουργία αυτών των τμημάτων θα οδηγούσε στην αποσυμφόρηση της παθολογικής κλινικής και όχι μόνο. Δυστυχώς αυτή η κατάσταση δεν άλλαξε μέχρι σήμερα.
Γ) την ξενοδοχειακή και πληροφορική ηλεκτρονική υποδομή
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να θέσω ένα ευρύτερο πρόβλημα. Δεδομένου ότι, η διαρκής τεχνολογική πρόοδος, σε συνδυασμό με την εξέλιξη των μεθόδων θεραπείας και νοσηλείας έχουν μετατρέψει τα νοσοκομεία σε πολύπλοκους, εξελισσόμενους και αναπτυσσόμενους οργανισμούς θα πρέπει και οι υπηρεσίες τους, εκτός από τη φροντίδα και την περίθαλψη, να επεκτείνονται και στη προσφορά ξενοδοχειακών υπηρεσιών (διαμονή, εστίαση, ιματισμό, καθαριότητα).
Πάγιο τα τελευταία χρόνια αίτημα αποτελεί η αναβάθμιση της ξενοδοχειακής και ηλεκτρονικής υποδομής του Νοσοκομείου, που «να διασφαλίζει την αξιοπρεπή παροχή δευτεροβάθμιας περίθαλψης για τους κατοίκους του νομού μας».
Δυστυχώς σε επίπεδο ξενοδοχειακής υποδομής έχουμε μείνει πολύ πίσω, καθώς όλα αυτά τα χρόνια δεν αξιοποιήθηκε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα (ΕΣΠΑ) ώστε να επιτευχθεί ο εκσυγχρονισμός της και η ουσιαστική βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών της.
Πληροφοριακά νοσοκομειακά συστήματα, τα οποία θα εξασφαλίζουν συνεπή, συνεχή και διακριτική εισαγωγή δεδομένων ως βασικό εργαλείο καταγραφής, και αποθήκευσης της κλινικής πληροφορίας ακόμη δεν έχουν αναπτυχθεί παρά τις συνεχείς προσπάθειες τις Διοίκησης. Τα συστήματα αυτά θα βοηθήσουν τόσο στην λειτουργικότητα του ίδιου του νοσοκομείου, όσο και στη διασύνδεση του με άλλα νοσοκομεία.
Επίσης, θα συμβάλουν στην ανακοπή της οικονομικής αιμορραγίας του νοσοκομείου, όταν πληροφορίες υγείας παλαιότερες και νεότερες θα είναι άμεσα στην διάθεση των θεραπόντων ιατρών και θα αποφεύγεται έτσι η άσκοπη επανάληψη εξετάσεων.
Κυρίες και κύριοι
Το Νοσοκομείο Καρδίτσας είναι ένα Νοσοκομείο στο οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι οι εργαζόμενοι και οι γιατροί κάνουν καθημερινά κατάθεση ψυχής προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες των πολιτών της Καρδίτσας και όχι μόνο, παρόλες τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν.
Χρέος λοιπόν όλων μας, Ιατρών, Εργαζομένων, Διοίκησης Νοσοκομείου, Τοπικής κοινωνίας, Περιφέρειας, των Βουλευτών, και όλων των τοπικών φορέων να διαπιστώνουμε έγκαιρα τα προβλήματα στον χώρο της υγείας, και όλοι μαζί ως ένα “να συμβάλουμε με κάθε πρόσφορο τρόπο” στην διεκδίκηση και στην προώθηση των λύσεων εκείνων που θα επαναφέρουν το Νοσοκομείο μας, στην θέση του ʺως ένα από τα καλύτερα επαρχιακά νοσοκομεία της χώραςʺ.