Ο αριθμός π είναι μια μαθηματική σταθερά και είναι ο λόγος της περιφέρειας προς τη διάμετρο ενός κύκλου. Ο π είναι ένας άρρητος αριθμός, που σημαίνει ότι δεν μπορεί να εκφραστεί ακριβώς ως λόγος δύο ακεραίων (όπως 22/7 ή άλλα κλάσματα που χρησιμοποιούνταν από διάφορους λαούς της Αρχαιότητας, για την προσέγγιση του π)·
Έτσι η δεκαδική απεικόνιση δεν τελειώνει ποτέ και ούτε εμφανίζει κάποια περιοδικότητα Τα ψηφία φαίνεται να εμφανίζονται με τυχαία σειρά, αν και δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμη κάποια απόδειξη για αυτό.
Η σταθερά π έχει συγκινήσει τους μαθηματικούς που ασχολήθηκαν μαζί της ανά τους αιώνες. Αλλά και οι απλοί άνθρωποι εντυπωσιάζουν τον κόσμο με το μυστήριο της αναζήτησης μεθόδων απομνημόνευσης χιλιάδων ψηφίων του π.
Στο ΜΣΚ η μέρα του π (14/3 από το 3,14) γιορτάστηκε με σειρά δραστηριοτήτων, αφού δημιουργήθηκε ομάδα 25 μαθητών από όλες τις τάξεις του Γυμνασίου.
- Οι μαθητές αποκρυπτογράφησαν τα 50 πρώτα ψηφία του π και τα αποτύπωσαν σε πεντάγραμμο με φθόγγους της μουσικής κλίμακας του ντό, που αποτελεί σημείο αναφοράς στη θεωρία της ευρωπαϊκής μουσικής. Τα παιδιά επιχείρησαν μέσα από το τραγούδι και τη συνοδεία πιάνου να διερευνήσουν το μελωδικό προϊόν της καταγραφής τους, βάζοντας αγγλικούς στίχους, και δημιούργησαν ένα πολύόμορφο αισθητικά αποτέλεσμα.Με την παραπάνω δραστηριότητα οι μαθητές κατάφεραν , να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους , να αισθανθούν τη χαρά της ανακάλυψης και της προσωπικής δημιουργίας μέσα από τη σύνθεση ήχων και αριθμών. Οι καθηγήτριες πιάνου κ. Αργυρίου Μαρίζα και κΑντωνίου Ιωάννα. ήταν οι καθοδηγήτριες της δραστηριότητας.
- Ενημερώθηκαν από τους Μαθηματικούς του σχολείου για την ιστορία και τις ιδιότητες αυτού του μυστηριακού αριθμού. Προχώρησαν σε αναζήτηση γνωστών αριθμών μέσα από ένα μεγάλο πλήθος ψηφίων του π. Έγινε και διαγωνισμός απομνημόνευσης, όπου μαθήτρια κατάφερε να πει τα πρώτα 39 ψηφία του π με προετοιμασία μόλις 10 λεπτών.
- Με τη βοήθεια του φιλολόγου κ. Γαλάνη Βασίλη οι μαθητές συνέθεσαν ιστορίες και κείμενα που το πλήθος των γραμμάτων τους αντιστοιχούσαν στα ψηφία του π.
- Εικαστικές παρεμβάσεις έγιναν με την επιμέλεια της καθηγήτριας κ. Ντζιαβού Κωνσταντίνας
- Με τη συνοδεία πιάνου και τραγουδιών έγινε κοπή πίτας- κέικ κατάλληλα διακοσμημένου, αφού πρώτα μετρήθηκε ώστε εμπειρικά να προσεγγιστεί ο αριθμός π.
Ωραίες εμπειρίες για τους μαθητές μας,στην προσπάθεια να αναζητήσουν την άρρηκτη σχέση που συνδέει τη φιλοσοφία των μαθηματικών με αυτή της μουσικής και άλλων μαθημάτων.
Αιμίλιος Βλάστος
Μαθηματικός- Υπ/ντής ΜΣΚ