Μετά την ψήφιση του νόμου για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής -που θα προκύψει από τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά- και τη λειτουργία διετών δομών που θα προστεθούν στο «μενού» προγραμμάτων και πτυχίων, η κυβέρνηση προχωρά την αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και στα υπόλοιπα ιδρύματα.
Στην Θεσσαλία αυτό εκφράζεται με το νέο Πανεπιστήμιο που θα προκύψει από την συγχώνευση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με το ΤΕΙ Θεσσαλίας και το ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας. Στο φως της δημοσιότητας έχουν βγει οι προτάσεις του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αλλά και κάποιες του ΤΕΙ. Με βάση αυτές προβλέπονται εντάξεις τμημάτων του ΤΕΙ σε σχολές του Πανεπιστημίου, ίδρυση νέων τμημάτων, κατάργηση τμημάτων με τους υπάρχοντες σπουδαστές να μην εντάσσονται στα νέα τμήματα, και ταυτόχρονα ίδρυση διετών προγραμμάτων κατάρτισης από το Πανεπιστήμιο. Θεσμοθέτηση ερευνητικού κέντρου με Ινστιτούτα. Η σκόπιμη σιωπή του υπουργείου για τις αλλαγές, εντείνει τη σύγχυση και την αγωνία που δικαιολογημένα υπάρχει.
- Επιχειρείται από τη μία η καλλιέργεια αυταπατών στους σπουδαστές του ΤΕΙ, για δήθεν αναβάθμιση των σπουδών τους.
- Την ίδια ώρα υπάρχουν και σπουδαστές που βλέπουν το μέλλον τους αβέβαιο καθώς υπάρχουν τμήματα που προτείνεται να κλείσουν, να μετατραπούν επί της ουσίας σε διετής κύκλους κατάρτισης. Για όσους φοιτούν σήμερα στις σχολές του ΤΕΙ οι σχολές τους σταδιακά θα κλείσουν μέχρι το 2024, ενώ οι ίδιοι δεν θα μπορούν να ενταχθούν στις νέες σχολές που θα δημιουργηθούν από την απορρόφηση του ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας στο ΠΘ.
- Από την άλλη στους φοιτητές παρουσιάζεται (κύρια από μερίδα καθηγητών) το ΤΕΙ ως πηγή υποβάθμισης του κύρους και του έργου του Π.Θ.
Διάφοροι καθηγητές και παράγοντες της τοπικής διοίκησης χωρίς να αμφισβητούν την στρατηγική στόχευση της κυβέρνησης δηλαδή την εφαρμογή της πολιτικής της ΕΕ για δημιουργία του “Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης”, με κριτήριο τη θέση τους, τις πιθανές μπίζνες, αντιπαρατίθενται όχι για την ουσία των αλλαγών αλλά για την έδρα των τμημάτων (αν είναι στο Βόλο, τη Λάρισα ή αλλού), βλέποντας του σπουδαστές ως πελάτες. Αυτή η αντιπαράθεση είναι συνέπεια της λειτουργίας των ιδρυμάτων με όρους αγοράς. Ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιο ίδρυμα είναι καλύτερο στο να πουλήσει τα “προϊόντα του”. Δεν αφορά την εκπαίδευση ολοκληρωμένων επιστημόνων που συμβάλλουν στην ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Έχουν ευθύνη για την σημερινή κατάσταση των τμημάτων.
Το κύριο ζήτημα που πρέπει να απαντηθεί από όλους είναι: Ποιος είναι ο στόχος τέτοιων αλλαγών; Ποιος επωφελείται; Τι πρέπει να διεκδικήσουμε ώστε “να μην πληρώσουμε και πάλι το μάρμαρο οι φοιτητές – σπουδαστές, εργαζόμενοι”; Η αλήθεια είναι ότι οι αλλαγές αυτές αποτελούν πολιτική προσαρμογής του χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις παραγγελίες των μεγαλοεπιχειρηματιών. Αυτό το βρώμικο “συμβόλαιο” έχει αναλάβει η κυβέρνηση. Πιο ειδικά, πρόκειται για προσαρμογή στο στόχο της “δίκαιης ανάπτυξης”, που διαφημίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Δηλαδή, τη στήριξη των κερδών μεγάλων εταιρειών της περιοχής π.χ. στον αγροτοδιατροφικό τομέα, ή στον τομέα της ιδιωτικής υγείας. Αυτούς έρχεται να εξυπηρετήσει η δημιουργία σχολών όπως η Γεωπονική, τα διετή προγράμματα κατάρτισης. Θα τους παρέχουν τσάμπα εργατικό δυναμικό μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας και τσάμπα έρευνα. Ακόμα έτσι προωθείται και η εξοικονόμηση πόρων για να προκύπτουν τα ματωμένα πλεονάσματα που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τα μνημόνια διαρκείας. Κανένα όφελος δηλαδή για τους αποφοίτους και τα λαϊκά στρώματα.
Να μπουν μπροστά τα πραγματικά κριτήρια και οι ανάγκες του λαού. Οι απαντήσεις στις αγωνίες και τα ερωτήματα των σπουδαστών, των εργαζομένων και των εκπαιδευτικών βρίσκονται στην πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης, που στηρίζεται από το ΚΚΕ, για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν! Στην πρόταση αυτή η ανώτατη εκπαίδευση είναι πραγματικά ενιαία, γιατί σταματά η πολυδιάσπαση και η κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων, πτυχίων και αποφοίτων με τη διαμόρφωση ενός μόνο πτυχίου ανά επιστημονικό αντικείμενο, ανώτατου, πανεπιστημιακού δηλαδή επιπέδου. Υπάρχει σαφής και επιστημονικός καθορισμός των επιστημονικών αντικειμένων, νέα προγράμματα σπουδών, με κριτήριο να ανταποκρίνονται ενιαία στις πραγματικές ανάγκες της επιστημονικής και κοινωνικής προόδου και όχι στις εφήμερες ανάγκες της «αγοράς» και των μονοπωλίων. Έτσι μπορούν στην πράξη να αντιστοιχίζονται οι σπουδές στις πραγματικές ανάγκες των φοιτητών, των εκπαιδευτικών, αύριο των εργαζομένων.
Με βάση αυτή την πρόταση, το πτυχίο θα είναι η μοναδική προϋπόθεση για την πρόσβαση στο επάγγελμα και εμπεριέχεται σε αυτό όλη η απαραίτητη γνώση για την κατανόηση και αφομοίωση του επιστημονικού αντικειμένου και για την άσκηση του αντίστοιχου επαγγέλματος. Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν. Όλα τα ιδρύματα έχουν σύγχρονες υποδομές και εξοπλισμό, εστίες και λέσχες. Οι φοιτητές απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου παροχές, με ευθύνη του κράτους και δεν επιβαρύνονται καθόλου για τις σπουδές τους. Το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό είναι μόνιμο. Η πρόταση αυτή προϋποθέτει μια άλλη οικονομία, νέα κοινωνική οργάνωση και εξουσία, με γνώμονα τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες και όχι το κέρδος των μονοπωλίων. Η πρόταση αυτή πατάει στις ανάγκες και τις δυνατότητες του σήμερα, όπως αυτές καθορίζονται από την ανάπτυξη των ίδιων των μέσων παραγωγής, της ίδιας της επιστημονικής γνώσης. Ταυτόχρονα είναι και η μοναδική που μπορεί να δώσει μεγαλύτερη δύναμη και προοπτική στους καθημερινούς μας αγώνες για τη βελτίωση των συνθηκών σπουδών!