Κύριοι της δημοτικής αρχής, Τα σχέδια Δάρδανος, Εγκέλαδος και Ιόλαος που φέρατε για έγκριση, δεν θα τα ψηφίσουμε, γιατί είναι σχέδια επί χάρτου, αφού ούτε πόροι διατίθενται από τον κρατικό προϋπολογισμό για την αντιπλημμυρική, αντισεισμική και αντιπυρική θωράκιση και προστασία, ούτε το αναγκαίο προσωπικό και τα μέσα διατίθενται γι’ αυτήν, και την αντιμετώπισή των συνεπειών των εν λόγω φυσικών καταστροφών.
Όπως αποδείχτηκε και πρόσφατα από τις καταστροφικές πλημμύρες στο νομό μας, το υπάρχον λειψό αριθμητικά και ανεπαρκώς αμειβόμενο προσωπικό του Δήμου και των άλλων υπηρεσιών είναι αυτό που «έσωσε» την κατάσταση με τις υπερωρίες, τη σκληρή εργασία του και σε πολλές περιπτώσεις την αυτοθυσία του. Η δημοτική αρχή δεν μπορεί να κρύβεται ούτε να θριαμβολογεί στις πλάτες των εργαζομένων και των πληγέντων. Τα σημερινά σχέδια δεν μπορούν να εξιλεώσουν την πολιτική και πρακτική σας αδυναμία, πολύ περισσότερο να εξευμενίσουν τη δίκαιη οργή των πολιτών απέναντί σας.
Ενώ η επιστήμη και η τεχνική έχουν προχωρήσει πολύ και μπορούν να συμβάλουν στην αντισεισμική προστασία και θωράκιση, δεν αξιοποιούνται γιατί αυτή δεν αποφέρει κέρδη για το κεφάλαιο και θεωρείται κόστος. Η πρόληψη θεωρείται κοστοβόρα και παραπέμπεται είτε στην ανταποδοτικότητα είτε στο ανέφικτο, είτε σε αρμοδιότητες άλλων.
Η πλειοψηφία των αντιπλημμυρικών έργων παραμένουν είτε πεπαλαιωμένα είτε ανεπαρκή, όπως φάνηκε από τις πρόσφατες πλημμύρες και από τις γνωστές από καιρό μελέτες.
Το δίκτυο ομβρίων παραμένει και αυτό πεπαλαιωμένο και με ελάχιστες συντηρήσεις και αυτές «της τελευταίας στιγμής».
Σε πολλές περιπτώσεις τα αντιπλημμυρικά έργα δεν συνδέονται με τις υπόλοιπες υποδομές, όπως στην περιφερειακή οδό και στο βιολογικό καθαρισμό.
Η πλειοψηφία των δημόσιων κτιρίων (σχολεία, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες, κ.α) στην Καρδίτσα και πανελλαδικά, δεν έχει ελεγχθεί, ούτε με τον λεγόμενο ταχύ οπτικό έλεγχο!
Προσεισμικός έλεγχος των σχολείων ουσιαστικά δεν γίνεται!
Το νοσοκομείο στην Καρδίτσα και πανελλαδικά, χρειάζεται λεπτομερέστερο αντισεισμικό έλεγχο και παρεμβάσεις.
Σοβαρό πρόβλημα υπάρχει με τους χώρους εργασίας, αφού οι περισσότεροι είναι ανέλεγκτοι.
Η πλειοψηφία των ιδιωτικών κτιρίων που έγιναν πριν το 1985, δηλαδή πριν το νέο αντισεισμικό κανονισμό, χρειάζονται έλεγχο και ενισχύσεις.
Θεωρούμε ότι η αντιπλημμυρική-αντισεισμική-αντιπυρική θωράκιση της Καρδίτσας και γενικότερα της Θεσσαλίας και της Ελλάδας, είναι ζωτικής σημασίας μεγάλο έργο υποδομής, που δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με τη λογική του κόστους. Άλλωστε το κόστος των συνεπειών των φυσικών καταστροφών είναι πολύ μεγαλύτερο, ιδίως όταν χάνονται άνθρωποι.
Χρήματα υπάρχουν. Για παράδειγμα οι πόροι από το ΕΣΠΑ, τους οποίους έχει πληρώσει πολλαπλά ο ελληνικός λαός, πρέπει σ’ ένα μεγάλο ποσοστό να πηγαίνουν σ’ αυτόν τον τομέα. Αντίστοιχα από τα 4 δις. που πρέπει να σταματήσει να πληρώνει κάθε χρόνο η κυβέρνηση στο ΝΑΤΟ για τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους και σχεδιασμούς, ένα μέρος τους θα μπορούσε να καλύψει τέτοιες ανάγκες.
Η Λαϊκή Συσπείρωση προτείνει και διεκδικεί:
- Ουσιαστική κρατική στήριξη και γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για την προστασία από τις φυσικές καταστροφές και την ενίσχυση των φορέων που είναι αρμόδιοι.
- Καταγραφή, παραπέρα έρευνα και μελέτη της επικινδυνότητας της Καρδίτσας και κάθε περιοχής. Η μικροζωνική έρευνα και μελέτη των επικίνδυνων περιοχών που απαιτούν ειδικούς όρους πολεοδόμησης και κατασκευής των κτιρίων ή απαγόρευση δόμησής τους. Μια τέτοια μελέτη, είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση μετεγκατάστασης πληγέντων ή και ολόκληρων περιοχών.
- Αποφασιστική οικονομική ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό και ανάπτυξη του ερευνητικού έργου και του επιστημονικού δυναμικού, που απασχολείται μ’ αυτό (Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, Πανεπιστημιακά Σεισμολογικά εργαστήρια και εργαστήρια αντισεισμικής τεχνολογίας, ΟΑΣΠ, Γ.Γ.Π.Π, ΠΕΧΩΔΕ, Πολεοδομίες, Περιφέρεια, Δήμους, ΕΜΑΚ), καθώς και του συντονισμού τους.
- Μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας και της αντοχής κτιρίων, αναχωμάτων, αντιπυρικών ζωνών κλπ. Με συνεχή επικαιροποίηση των κανονισμών, σύμφωνα με την αντιπλημμυρική, αντισεισμική και αντιπυρική έρευνα και εξειδίκευση ανά περιοχή. Με έλεγχο της ποιότητας των υλικών που ενσωματώνονται στην κατασκευή τους. Να ξεκαθαρισθούν οι ρόλοι και οι ευθύνες του μελετητή, του επιβλέποντος, του κατασκευαστή και του επιχειρηματία.
Απαιτείται η ανάπτυξη και ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα, που θα αναλάβει τον έλεγχο εφαρμογής των θεσπισμένων ειδικών όρων και προδιαγραφών κατασκευής, της ποιότητας των υλικών, που πρέπει να ανταποκρίνονται στην οξύτητα του φαινομένου, αλλά και η απόδοση ευθυνών όπου κι αν ανήκουν. Απαιτείται πλαίσιο περιοδικού ελέγχου και συντήρησης των έργων.
Λήψη μέτρων προστασίας για τα δημόσια κτίρια και χώρους συγκέντρωσης πολλών ατόμων (σχολεία, παιδικοί σταθμοί, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες), κλειστοί χώροι άθλησης, πολιτισμού αλλά και χώροι εστίασης-διασκέδασης.
- Μέτρα ελέγχου και αποτελεσματική αντιμετώπιση κατασκευαστικών ή άλλων επικίνδυνων αυθαιρεσιών.
- Όχι στην ιδιωτική ασφάλιση των κατοικιών, των επαγγελματικών χώρων, των χωραφιών και σε κάθε μορφή ΣΔΙΤ, γιατί δημιουργείται ένα ακόμα πεδίο κερδοσκοπίας και γιατί κάθε σχεδιασμός θα έχει γνώμονα το κέρδος του.
- Για την ασφάλεια των εργαζόμενων στις βιομηχανικές μονάδες και περιοχές απαιτείται ουσιαστική και συνδυασμένη εφαρμογή του αντισεισμικού κανονισμού, της νομοθεσίας προστασίας από τον επαγγελματικό κίνδυνο και της Οδηγίας Σεβέζο, που προβλέπει σχέδιο αντιμετώπισης μεγάλων ατυχημάτων.
- Ανακούφιση των αστικών κέντρων, με ελεύθερους χώρους, δρόμους και πολεοδομικού χαρακτήρα μέτρα. Συγκρότηση και υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων άμεσης αντίδρασης, γρήγορης εκκένωσης και διαφυγής σε περίπτωση πλημμύρας, πυρκαγιάς ή σεισμού, με προτεραιότητα (παιδικοί σταθμοί, σχολεία, πανεπιστήμια, νοσοκομεία, δημόσια, δημοτικά κτίρια, μεγάλοι εργασιακοί χώροι, χώροι διασκέδασης, άθλησης, κλπ).
- Συνεχής ενημέρωση του κόσμου για την επικινδυνότητα της περιοχής όπου ζει και για τον τρόπο αντιμετώπισης του φαινομένου, τόσο ατομικά, όσο και σε επίπεδο γειτονιάς ή δήμου. Εκπαίδευση από την παιδική ηλικία.
- Θεσμοθέτηση ολοκληρωμένου, αξιόπιστου και εφαρμόσιμου σχεδίου αντιμετώπισης του φαινομένου σε όλη τη χώρα και στην περιφέρεια.
- Εκσυγχρονισμός και ενίσχυση του μηχανισμού παρέμβασης, που θα λειτουργεί με τη συμμετοχή της Περιφέρειας και Δήμων και των φορέων των εργαζομένων και θα επιβάλει τα απαραίτητα μέτρα για την άμεση ανακούφιση των πληγέντων.
- Να ενισχυθούν υλικά και επιστημονικά με την αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή και σε προσωπικό, η Πυροσβεστική και οι ειδικές δυνάμεις της.
Η Λαϊκή Συσπείρωση υπογραμμίζει επίσης ότι απαιτείται:
- Άλλη πολιτική γης. Επανακαθορισμός των χρήσεών της και ειδικότερα της χωροθέτησης εγκαταστάσεων που είναι ιδιαίτερα ευπαθείς σε τυχόν βλάβες από σεισμό, πυρκαγιά ή πλημμύρα.
- Εξεύρεση, απόκτηση και άνοιγμα νέων ελεύθερων χώρων, στο κέντρο της πόλης και περιφερικά.
- Μείωση συντελεστών δόμησης, ιδιαίτερα σε επιβαρημένες οικιστικά περιοχές.
- Συγκοινωνιακός και κυκλοφοριακός σχεδιασμός και ρυθμίσεις για αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών.
Μέτρα για την στήριξη πληγέντων μετά από καταστροφικά φαινόμενα
- Σε περίπτωση φυσικής καταστροφής να υπάρχει μέριμνα για άμεση περίθαλψη, σίτιση και στέγαση των πληγέντων.
- Άμεση και ουσιαστική στήριξη και αποκατάσταση των πληγέντων. Άμεση καταβολή ουσιαστικής αποζημίωσης τόσο των καταστροφών όσο και του εισοδήματος για όσο διάστημα χρειαστεί. Κανένας να μην χάσει την εργασία του.
- Να γίνεται γρήγορη καταγραφή των ζημιών, γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει πάντα σχέδιο για την στελέχωση των απαραίτητων συνεργείων με τεχνικούς του Δημοσίου. Αν χρειάζεται να επιστρατεύονται και ελευθεροεπαγγελματίες ειδικευμένοι τεχνικοί. Γρήγορη αποκατάσταση ζημιών. Προγράμματα λαϊκής στέγης.
- Να γίνει προμήθεια και να αποστέλλονται άμεσα όπου χρειαστεί επαρκής αριθμός σκηνών, κοντέϊνερ, όπως και του στρατού, που θα διανέμονται μέσω διαπαραταξιακών επιτροπών στους Δήμους και στην Περιφέρεια. Όπου χρειάζεται επίταξη ξενοδοχείων και άλλων χώρων διαμονής για όσο διάστημα χρειαστεί.
- Να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο από το Δήμο, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, ελεύθερων χώρων όπου θα στήνονται οι σκηνές και κοντέϊνερ και εφόσον δεν επαρκούν οι δημόσιοι ή δημοτικοί χώροι να επιτάσσονται προσωρινά και ιδιωτικοί.
- Η προσωρινή στέγαση σε σύντομο χρονικό διάστημα, πρέπει να γίνεται σε προκατασκευασμένες κατοικίες ή ξενοδοχεία, που θα αντικαταστούν τις σκηνές.
- Να δίνεται οικονομικό βοήθημα σε κάθε πληγέντα, πέραν της πλήρους κάλυψης του ενοικίου μέχρι την οριστική αποκατάσταση των πληγέντων είτε είναι ενοικιαστές, είτε ιδιοκατοικούντες.
- Συνεισφορά του κράτους και της ΤΔ στις αποκαταστάσεις. Αποκατάσταση, με πλήρη οικονομική κάλυψη των ζημιών σε νοικοκυριά, βιοτεχνικές και άλλες εγκαταστάσεις σε κτίρια και εξοπλισμό, με κοινωνικά κριτήρια και προτεραιότητες. Μηδενισμός των χρεών από δάνεια στις καταστραμμένες κατοικίες για αγορά πρώτης κατοικίας.
- Όπου δημιουργούνται καταυλισμοί πληγέντων να λειτουργούν Κ.Υ και Παιδικοί Σταθμοί για τις ανάγκες των πληγέντων.
- Να εκπονούνται ειδικά στεγαστικά προγράμματα για την επανεγκατάσταση των πληγέντων. Η μελέτη και η κατασκευή να γίνεται από το δημόσιο, με γρήγορες διαδικασίες, με ειδικούς πολεοδομικούς όρους και προδιαγραφές που να εξασφαλίζουν την ποιότητα αλλά και την οικονομία της κατασκευής, σε χώρους του δημοσίου ή σε χώρους που θα απαλλοτριωθούν με ταχύτατες διαδικασίες.
- Να υπάρχει παρέμβαση της κυβέρνησης, της Περιφέρειας και των Δήμων στην ενοικίαση κατοικιών.