Στις 3 Αυγούστου 2010 ο Βουλευτής του Νομού μας Ντίνος Ρόβλιας κατέθεσε Ερώτηση σχετικά με τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65). Στον κ. Ρόβλια έστειλε αναλυτική απάντηση ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Γιάννης Μαγκριώτης, στην οποία εκτίθενται όλα τα θέματα που αφορούν το έργο. Το πλήρες κείμενο της απάντησης του Υπουργού έχει ως εξής:
«1. Το Έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)» κατασκευάζεται με Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με το 1ο άρθρο του Ν. 3597/2007. Παραχωρησιούχος είναι η «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.» με μετόχους τις εταιρίες:
- CINTRA CONCESSIONES DE INFRAESTRUCTURAS DE TRANSPORTE S.A., μεταγενέστερα FERROVIAL S.A.
- ΓΕΚ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ,
- IRIDIUM CONCESIONES DE INFRAESTRUCTURAS S.A. και
- DRAGADOS S.A.,
Η Περίοδος Παραχώρησης ξεκίνησε την 31.03.2008 και λήγει μετά πάροδο 30 ετών.
2. Εκτιμάται ότι μέχρι σήμερα έχει κατασκευαστεί ποσοστό έργου ίσο προς 11% του συνολικού συμβατικού αντικειμένου. Οι εργασίες κατασκευής:
- παρουσιάζουν σημαντική καθυστέρηση έναντι του εγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος στα τμήματα από τον Α/Κ του Ε-65 με τον ΠΑΘΕ έως τον Α/Κ Καρπενησίου και από Α/Κ Καλαμπάκας έως τον Α/Κ με την Εγνατία Οδό.
- προηγούνται του εγκεκριμένου Χρονοδιαγράμματος του έργου στο τμήμα από Α/Κ Καρπενησίου έως Α/Κ Καλαμπάκας.
3. Η περιορισμένη πρόοδος των εργασιών οφείλεται στους ακόλουθους λόγους:
- καθυστέρηση εκ μέρους του Παραχωρησιούχου στον καθορισμό κατά την έναρξη του έργου των χώρων δανειοθαλάμων, αποθεσιοθαλάμων και εργοταξίων και στην υποβολή των σχετικών αιτήσεων αδειοδότησης προς τις αρμόδιες αρχές.
- καθυστέρηση εκ μέρους του Παραχωρησιούχου στην εκπόνηση των απαιτουμένων μελετών, ιδιαίτερα των περιβαλλοντικών.
- καθυστέρηση εκ μέρους του Δημοσίου στην παράδοση της γης με απαλλοτρίωση ή επίταξη. Σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Σύμβαση Παραχώρησης, έπρεπε να παραδοθεί εντός δώδεκα μηνών από την έναρξη Παραχώρησης, ήτοι μέχρι την 31.03.2009. Ο στόχος αυτός σε κάθε περίπτωση ήταν ανέφικτος, λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών των απαλλοτριώσεων, και δεν έχει σήμερα επιτευχθεί.
- καθυστέρηση εκ μέρους του Δημοσίου στην παράδοση της γης εξ αιτίας των απαιτούμενων εκτεταμένων αρχαιολογικών ερευνών. Σύμφωνα με τη Σύμβαση οι αρχαιολογικές έρευνες πρέπει να ολοκληρώνονται εντός έξι μηνών.
- καθυστέρηση στην εξασφάλιση των απαιτουμένων περιβαλλοντικών και λοιπών αδειοδοτήσεων και στη μετακίνηση δικτύων ΟΚΩ.
- καθυστέρηση εκ μέρους του Δημοσίου στην παράδοση τμημάτων που κατασκευάζονται ως δημόσια έργα.
4. Λόγω των καθυστερήσεων στην παράδοση της γης, ο Παραχωρησιούχος ζήτησε δωδεκάμηνη παράταση της δεύτερης αποκλειστικής τμηματικής προθεσμίας, η οποία έληξε την 31.03.2010. Στην προθεσμία αυτή περιλαμβάνεται η κατασκευή του τμήματος του έργου από διασταύρωση με ΠΑΘΕ έως Α/Κ Καρπενησίου. Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων του ο Ανεξάρτητος Μηχανικός αποδέχθηκε το αίτημα. Το Δημόσιο διαφώνησε και προσέφυγε στη διαδικασία επίλυσης Τεχνικών Διαφορών.
5. Δεν έχει γίνει καμία ανακοίνωση του Παραχωρησιούχου προς το Δημόσιο για διακοπή εργασιών. Τυχόν ανακατατάξεις στην Κατασκευαστική Κοινοπραξία θα εξετασθούν από το Δημόσιο στον κατάλληλο χρόνο σύμφωνα με τις συμβατικές προβλέψεις. Θέματα προσωπικού κατασκευαστικών εταιριών και υπεργολάβων ελέγχονται από τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες σύμφωνα με τις προβλέψεις του νόμου.
6. Η Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπει διαδικασία επίλυσης κάθε είδους διαφορών που μπορεί να προκύψουν μεταξύ Δημοσίου και Παραχωρησιούχου. Μέχρι στιγμής η μόνη προκύψασα διαφορά είναι η προαναφερθείσα για το θέμα παράτασης της 2ης ΑΤΠ, για την επίλυση της οποίας ακολουθείται η προβλεπόμενη από τη Σύμβαση διαδικασία.
7. Η χρηματοδότηση του έργου γίνεται κανονικά. Μέχρι σήμερα έχει εξοφληθεί η 1η δόση της Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου, όπως προβλέπεται από τη Σύμβαση Παραχώρησης. Η δεύτερη δόση της Χρηματοδοτικής Συμβολής δεν έχει ακόμη καταβληθεί εξ αιτίας της μη ολοκλήρωσης των εργασιών της 2ης ΑΤΠ.
8. Από διαφόρους ιδιώτες και συλλόγους έγιναν προσφυγές εναντίον των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων:
- Προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τον ισχυρισμό ότι οι ΜΠΕ του έργου δεν έχουν αντιμετωπίσει κατά τρόπο ορθό τα περιβαλλοντικά προβλήματα που θα προκύψουν από την κατασκευή του στην περιοχή που αναπτύσσεται ο άξονας Κεντρικής Ελλάδος (Ε-65).
- Προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την οποία ζητείται η ακύρωση της ΚΥΑ έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του τμήματος του Ε-65 από Καλαμπάκα έως τη διασταύρωση με την Εγνατία Οδό, διότι ο Ε-65 και ιδιαίτερα ο κόμβος σύνδεσης με την Εγνατία Οδό αναπτύσσονται εντός του βιοτόπου της καφέ αρκούδας και διασχίζουν προστατευόμενες περιοχές. Ήδη το Συμβούλιο της Επικρατείας έχει εκδώσει απόφαση προσωρινής αναστολής εργασιών στο τμήμα αυτό.
9. Η Εγνατία Οδός Α.Ε., η οποία διαχειρίζεται τη Σύμβαση εκ μέρους του Δημοσίου, καταβάλλει κάθε προσπάθεια για την αντίκρουση των περιβαλλοντικών προσφυγών και για τη συστηματική επίλυση των ανωτέρω προβλημάτων, που οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην δημοπράτηση του έργου χωρίς την απαιτούμενη προετοιμασία.»
Σχετικά με το θέμα, ο κ. Ρόβλιας δήλωσε: Πιστεύω ότι η κυβέρνηση έχει αντιληφθεί τη σοβαρότητα του θέματος και ότι προσπαθεί να επιλύσει τα προβλήματα του Ε65. Θέλω επίσης να πιστεύω ότι δεν θα έχουμε άλλες καθυστερήσεις στο έργο. Έχω ξαναπεί ότι είναι αδιανόητο για την Δυτική Θεσσαλία να ανεχθεί στο ελάχιστο οποιαδήποτε διακοπή της κατασκευής του Ε65, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την κακή εμπειρία που βιώνουμε από την προσωρινή διακοπή του έργου του Αχελώου. Το θέμα θα το παρακολουθήσουμε από κοντά.