Η αναβίωση του παρελθόντος με τη δημιουργική συμμετοχή του 5ου ΓΕΛ


Την Πέμπτη, 15 Μαΐου 2014, από τις 10.00 π. μ. ως τις 2.00 μ. μ., πραγματοποιήθηκε στο αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας εκπαιδευτικό εργαστήριο με μαθητές του 5ου Λυκείου της πόλης μας, στο πλαίσιο του εορτασμού της 18ης Μαΐου ως Διεθνούς Ημέρας Μουσείων. Ειδικά φέτος τα Μουσεία, η Πινακοθήκη και ιδιωτικές ή δημόσιες συλλογές του τόπου μας, συνολικά δεκαέξι, συνδιοργανώνουν ομαδική έκθεση με τίτλο: «Τα μουσεία της Καρδίτσας ενώνουν τις συλλογές τους» και εκθέτουν στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Αρχαιολογικού Μουσείου μερικά από τα πιο σπάνια αντικείμενα των συλλογών τους, φωτίζοντας έτσι ποικίλες πλευρές της καθημερινότητας του παρελθόντος.

Στο πλαίσιο λοιπόν του φετινού εορτασμού, μαθητές της Α΄ Λυκείου συγκεντρώθηκαν στο αρχαιολογικό μουσείο, όπου έζησαν μια πρωτόγνωρη και μοναδική, κατά τα δικά τους λεγόμενα, εμπειρία. Οι συμμετέχοντες μαθητές χωρίστηκαν  σε δεκαέξι ολιγομελείς ομάδες και η κάθε ομάδα ασχολήθηκε με μία από τις ισάριθμες συλλογές εκθεμάτων. Σε πρώτη φάση ενημερώθηκαν από τους επιμελητές της περιοδικής έκθεσης για τα αντικείμενα της κάθε συλλογής. Με πολύ ενδιαφέρον και διερευνητική διάθεση υπέβαλαν τα ερωτήματά τους και, με βάση τις κατατοπιστικές και  ιστορικά τεκμηριωμένες πληροφορίες, ανέλαβαν την παρουσίαση και το σχολιασμό των εκθεμάτων. Πιο συγκεκριμένα επινόησαν έναν ευφάνταστο  και πρωτότυπο τίτλο για κάθε συλλογή, κατέγραψαν λεζάντες για κάθε αντικείμενο ξεχωριστά και σε ένα συνεχές κείμενο χωρίς αυστηρούς επιστημονικούς όρους, αλλά ελεύθερα και δημιουργικά, συνέθεσαν το πληροφοριακό υλικό και τα σχόλια ή τις εντυπώσεις τους από τη συλλογή. Αναφέρθηκαν στην οικονομική, κοινωνική αισθητική κ.τ.λ. αξία των εκθεμάτων, τη χρησιμότητα και τη λειτουργία τους, το ρόλο που διαδραμάτιζαν ή τις ανάγκες που υπηρετούσαν.

Τα οφέλη πολλά: οι μαθητές εμπλούτισαν το γνωστικό τους πεδίο, λειτούργησαν συνεργατικά, βελτίωσαν την αναλυτική-συνθετική τους ικανότητα, ασκήθηκαν στην παραγωγή λόγου, «έπαιξαν» με τα χρώματα και τα χαρτόνια, διαπίστωσαν δια ζώσης και άλλες λειτουργίες  ή εκπαιδευτικές δυνατότητες των μουσείων, καλλιέργησαν δεξιότητες που η σχολική αίθουσα ή μόνο τα βιβλία δεν μπορούν να  πετύχουν, ερεύνησαν, μεταφέρθηκαν στο παρελθόν, δεν ξεναγήθηκαν απλά για μια ακόμη φορά. Είχαν  λοιπόν την ευκαιρία για 4 ώρες περίπου να απεκδυθούν το ρόλο του μαθητή και να υποδυθούν  το ρόλο του δημοσιογράφου- συνεντευξιαστή και, γιατί όχι, του ερασιτέχνη  αρχαιολόγου-ιστορικού, μέσα σε μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα και ένα ανάλογο περιβάλλον που τους ενέπνευσε. Τα παιδιά, αγόγγυστα και χωρίς καμιά διακοπή για ξεκούραση, έχοντας συναίσθηση της ευθύνης τους και αναλαμβάνοντας με  τόλμη τη δημόσια «έκθεση» του εαυτού τους, δημιούργησαν, στοχεύοντας στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με πείσμα,  όρεξη και προθυμία. Με τον αυθορμητισμό, τη γνήσια, αληθινή  ματιά και την αυθεντικότητα και ειλικρίνεια των παιδιών προέκυψε το εποπτικό υλικό της έκθεσης, που ενδέχεται να μην «αντέχει» σε κριτική με αυστηρά επιστημονικά κριτήρια, ωστόσο αποτελεί μια πηγαία και κυρίως βιωματική προσέγγιση του παρελθόντος μας.

Ο Διευθυντής του 5ου Λυκείου και οι καθηγητές ευχαριστούν θερμά τους διοργανωτές-φορείς του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρδίσας για την ευκαιρία που έδωσαν στους μαθητές τους και ευελπιστούν ότι τέτοιου είδους παιδευτικές και πολλαπλά χρήσιμες συνεργασίες θα συνεχιστούν με αυξανόμενη συχνότητα στο μέλλον, αποδεικνύοντας έτσι τη γόνιμη για όλους σύνδεση του σχολείου με την ευρύτερη κοινωνία.

Προηγούμενο άρθρο Οι 79 Καρδιτσιώτες που έλαβαν έγκριση για τα Σχέδια Βελτίωσης
Επόμενο άρθρο Τι Ευρώπη θέλουμε - Γράφει η Μ. Θεοχάρη