Κοινή αγωνιστική δράση για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλες οι βαθμίδες της δημόσιας εκπαίδευσης, έχουν αναλάβει ήδη ο Σύλλογος Δασκάλων Καρδίτσας, η ΕΛΜΕ Καρδίτσας και ο Ενιαίος Σύλλογος Διδασκόντων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Χθες, οι εκπρόσωποι των παραπάνω φορέων παραχώρησαν συνέντευξη τύπου σε αίθουσα της Κτηνιατρικής Σχολής Καρδίτσας, επισημαίνοντας σε κάθε τόνο ότι η παιδεία είναι κοινωνικό αγαθό και ότι είναι αποφασισμένοι να την προασπίσουν με κάθε μέσο.
Ο κ. Πολίτης
Ο Γραμματέας Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Παναγιώτης Πολίτης στην τοποθέτησή του, επεσήμανε:
«Η μεγαλύτερη επένδυση για τον τόπο είναι η Παιδεία» είναι μια φράση που έχει ακουστεί πολλές φορές από τα χείλη του Πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου. Για την μεγαλύτερη όμως αυτή επένδυση, η πολιτεία διαθέτει τα τελευταία χρόνια όλο και λιγότερα χρήματα, φτάνοντας σήμερα στο σημείο, αν ψηφιστούν στη Βουλή οι προτεινόμενες από το Υπουργείο Παιδείας αλλαγές, να αποτελέσουν τα δίδακτρα και στις προπτυχιακές σπουδές μονόδρομο για την επιβίωση πολλών πανεπιστημιακών Τμημάτων. «Είμαστε περήφανοι γιατί εμείς κάναμε σχολειό σε κάθε χωριό» έλεγε πριν από δυόμιση χρόνια στην ομιλία της στην 77η Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, η Υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου. Σήμερα, το Υπουργείο Παιδείας καταργεί δεκάδες σχολειά σε πόλεις και χωριά, ωθεί στην σχολική διαρροή χιλιάδες μαθητές -κυρίως στην επαρχία-, συντελώντας στην ακόμα μεγαλύτερη ερήμωση της ελληνικής υπαίθρου, ενώ ταυτόχρονα η Υπουργός συνεχίζει προκλητικά να δηλώνει κατ’ εξακολούθηση «πρώτα ο μαθητής».
Σήμερα, όλες οι βαθμίδες της Δημόσιας Εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Πανεπιστήμιο, αντιμετωπίζουν παρόμοια, εξαιρετικά σοβαρά προβλήματα. Προβλήματα που προέρχονται από την επί χρόνια εφαρμογή μιας συγκεκριμένης πολιτικής: αυτής της πολιτικής που παύει πλέον να θεωρεί ότι πλατιά και γενική παιδεία χρειάζεται για όλους τους νέους και που αρκείται στην απόκτηση επιφανειακών δεξιοτήτων, αυτής της πολιτικής που θέλει να δημιουργήσει νέες γενιές υπάκουων πολιτών χωρίς κριτική σκέψη, αυτής της πολιτικής που θέλει να μετατρέψει όλα τα κοινωνικά αγαθά -με πρώτα την παιδεία και την υγεία- σε εμπορεύματα που θα μπορούν να τα αγοράζουν μόνο οι έχοντες και κατέχοντες. Για να πετύχει αυτή η πολιτική, αναδεικνύονται και χρησιμοποιούνται κάποιες λίγες υπαρκτές περιπτώσεις ανεπαρκών ή ασυνείδητων εκπαιδευτικών λειτουργών για να δυσφημιστεί στην κοινή γνώμη το σύνολό τους. Παράλληλα η ίδια η πολιτεία, με την διαρκή και σκόπιμη υποχρηματοδότηση, δημιουργεί όλο και σοβαρότερα προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία σχολείων και πανεπιστημίων. Προσπαθεί συνειδητά και μεθοδικά να απαξιώσει συνολικά τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, το διδακτικό έργο και τους εκπαιδευτικούς, να πείσει την κοινή γνώμη ότι ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα είναι σάπιο, ότι όλοι οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι τεμπέληδες και ανίκανοι, ότι αποτελούν συντεχνία και ότι επομένως ότι «πρέπει να αλλάξουν τα πράγματα».
Ναι πράγματι, πρέπει να αλλάξουν πολλά πράγματα στα σημερινά σχολεία και πανεπιστήμια της χώρας μας, δεν είμαστε ικανοποιημένοι από την υπάρχουσα κατάσταση και δεν επιθυμούμε την διαιώνισή της. Όχι όμως προς την κατεύθυνση που το επιχειρεί η κυβέρνηση, όχι όμως με οικονομικά κίνητρα, όχι μέσω της υποχρηματοδότησης της παιδείας. Η καλύτερη εκπαίδευση προϋποθέτει πολιτική βούληση και παιδαγωγικά κριτήρια. Προϋποθέτει απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό, αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας και μισθούς για τους εκπαιδευτικούς. Τα αποτελέσματα της κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής, τα αποτελέσματα του φτηνού και υποβαθμισμένου δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου, άρχισαν ήδη να φαίνονται: πολύ χαμηλό επίπεδο σπουδών για τους μαθητές και τους φοιτητές, πολύ υψηλό κόστος για τις οικογένειές τους.
Εμείς θεωρούμε την Παιδεία αποκλειστικά ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και για την προάσπισή της, από την επίθεση που δέχεται σήμερα, έχουμε αποφασίσει την δημιουργία ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου στην περιοχή μας. Δεν το κάνουμε για να διατηρήσουμε τα κεκτημένα μας (εξ άλλου αυτά ήδη από καιρό έχουν θιχτεί). Το κάνουμε γιατί αν οι προαναγγελθείσες νομοθετικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης υλοποιηθούν, τα συντρίμμια της Δημόσιας Εκπαίδευσης δεν θα αφήνουν κανένα απολύτως περιθώριο επανόρθωσης. Το κάνουμε γιατί έτσι μας καλεί να κάνουμε η συνείδησή μας και η αξιοπρέπειά μας, γιατί νοιώθουμε ότι το οφείλουμε απέναντι στους μαθητές μας, στους φοιτητές μας, στα παιδιά μας, στα εγγόνια μας, απέναντι σε ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Το κάνουμε γιατί η μόνη επιλογή μας είναι ένα σύγχρονο, δημοκρατικό, δημιουργικό και κριτικό δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο που θα μορφώνει στέρεα και πλατιά και που θα διαπαιδαγωγεί ανοικτά και ελεύθερα.
Η Παιδεία δεν είναι ένα θέμα που αφορά μόνο εμάς, τους εκπαιδευτικούς. Είναι ένα τεράστιας σημασίας κοινωνικό ζήτημα που αφορά ολόκληρη την κοινωνία. Σε αυτήν την προσπάθειά μας είμαστε βέβαιοι ότι θα έχουμε μαζί μας τους μαθητές μας, τους φοιτητές μας και τους γονείς τους. Περιμένουμε όμως να μας στηρίξει και ολόκληρη η κοινωνία. Και είμαστε βέβαιοι ότι θα την έχουμε δίπλα μας. Γιατί η ελληνική κοινωνία αντιλαμβάνεται πολύ καλά ότι την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η πιο σκληρή αντιλαϊκή επίθεση από την μεταπολίτευση και μετά, την ώρα που εφαρμόζεται η πιο αντικοινωνική πολιτική η οποία αμφισβητεί και υπονομεύει δημόσια και κοινωνικά αγαθά κατακτημένα με αγώνες και θυσίες, η κρίσιμη μάχη που πρέπει η ίδια η κοινωνία να δώσει, είναι αυτή της προάσπισης της Δημόσιας Παιδείας. Γιατί χωρίς Παιδεία, αύριο δεν θα μπορεί να υπάρξει ούτε η ίδια η κοινωνία. Και αυτή η μάχη, μαζικά και αποφασιστικά, μπορεί και πρέπει να κερδηθεί!»