Το 2010 αποτελεί την τελευταία χρήση του Καποδιστριακού Δήμου Μουζακίου καθώς και την τελευταία χρήση της προηγούμενης τετραετίας. Οι οικονομικές καταστάσεις τέλους χρήσης του 2010 που εξετάζουμε σήμερα, δίνουν μια απόλυτα ξεκάθαρη εικόνα της οικονομικής πολιτικής του Δήμου Μουζακίου καθώς και της οικονομικής του διαχείρισης, και προσφέρονται για κάποιες χρήσιμες εκτιμήσεις:
– Ένα αρχικό συμπέρασμα από την πρώτη οικονομική αποτύπωση του Δήμου Μουζακίου, πέρα από τη λογιστική αξία των 30 περίπου εκατομμυρίων ευρώ της αποτιμημένης πάγιας περιουσίας του, το μέγεθος που θα σταθώ είναι ο λόγος των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεών του (957.186,52 €) προς το σύνολο των απαιτήσεων και ταμειακών διαθεσίμων (2.496.547,31 €), ο οποίος είναι περίπου στο 38%. Αυτό φανερώνει πως το σύνολο του κυκλοφορούντος ενεργητικού (αν εισπράτταμε, δηλαδή, σήμερα όλες τις απαιτήσεις, συν τα ταμειακά διαθέσιμα) επαρκεί για να καλύψει τις υποχρεώσεις του Δήμου. Αυτός ο δείκτης είναι από τους πιο ισχυρούς δείκτες για την εκτίμηση της οικονομικής κατάστασης οποιουδήποτε οργανισμού.
– Το δεύτερο στοιχείο βιωσιμότητας, σύμφωνα με τις οικονομολογικές εκτιμήσεις, είναι η σχέση του κόστους μισθοδοσίας προς το σύνολο των εσόδων του Δήμου, όπου για εμάς ανέρχεται στο 26%, όταν ο δείκτης ασφαλείας είναι το 40% για επιχειρήσεις και οργανισμούς κάθε είδους. Τι σημαίνει αυτό? Ότι έχουμε αποφύγει την «ασθένεια» που μαστίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων της χώρας, αυτή των δυσβάσταχτων ανελαστικών δαπανών. Των Δήμων, που θεωρούσαν πως κοινωνική πολιτική είναι η αλόγιστες προσλήψεις με βάση, όχι την παραγωγικότητα αλλά τις πελατειακές σχέσεις οι οποίες θα αποσβένονταν με συνεχείς αυξήσεις των επιχορηγήσεων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Εμείς, κρατώντας αυτές τις δαπάνες σε χαμηλά επίπεδα, επιτύχαμε και επαρκή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού μας, χωρίς να παρατηρούνται προκλητικές ανισότητες μεταξύ των κατανομών των εργασιών, αλλά και την ευχέρεια να προσανατολίζουμε κάθε χρόνο τις δαπάνες μας σε άλλες, ευέλικτες μορφές αξιοποίησης τεχνολογίας και ανθρώπων της αγοράς, κερδίζοντας και τη βέλτιστη τεχνογνωσία και ανταγωνιστικά κόστη ως προς το αποτέλεσμα.
– Σύμφωνα με το νόμο 3852/2010 (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ) εισάγεται ένα πλαίσιο διατάξεων με σκοπό την οικονομική αξιολόγηση των ΟΤΑ. Βασικές προϋποθέσεις για τον προσδιορισμό τους ως υγιείς είναι: α) Οι ετήσιες υποχρεώσεις σε τοκοχρεολύσια να μην υπερβαίνουν το 20% των τακτικών εσόδων, και β) το συνολικό χρέος να μην υπερβαίνει συγκεκριμένο ποσοστό (80%) των τακτικών εσόδων και των εσόδων από ΣΑΤΑ. Για το Δήμο Μουζακίου, την 31/12/2010 αυτά τα ποσοστά ήταν 4,51% και 31,22% αντίστοιχα. Οι δείκτες αυτοί, νομίζω πως μιλούν από μόνοι τους και οποιοσδήποτε σχολιασμός είναι περιττός.
Να επισημάνω εδώ, πως τόσο ελεγχόμενος είναι ο δανεισμός του Δήμου Μουζακίου ως προς την ρευστότητά του, ώστε οι τόκοι των δανείων που πληρώσαμε για το έτος 2010 ήταν περίπου 48.500 €, ενώ οι τόκοι-έσοδα από την αξιοποίηση των καταθέσεών μας ήταν 62.000!
Τέλος, οι ενσώματες ακινητοποιήσεις του Δήμου, τα έργα δηλαδή που έχουν ολοκληρωθεί από το Δήμο Μουζακίου, ανέρχονται σε αξία κτήσης 56.400.000 €, αυξημένα κατά 6,5 εκατομμύρια € την τελευταία τετραετία (συγκρίνοντας στοιχεία της 31/12/2010 με 31/12/2006). Και εδώ, πρόκειται μόνο για αυτά που θεωρούνται νέα πάγια στοιχεία του Δήμου, δεν συμπεριλαμβάνονται δηλαδή καθόλου τα ποσά που αφορούσαν συντηρήσεις ή αντικαταστάσεις.
Τελειώνοντας το σχολιασμό των βασικών μεγεθών των οικονομικών καταστάσεων του 2010, θα ήθελα να επισημάνω για μια ακόμη φορά τη σταθερή πρόθεση και την αποτελεσματικότητα που αποδεικνύονται από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής για μια πραγματικά συνειδητή ορθή διαχείριση η οποία φυσικά δεν όχι μόνο δεν στάθηκε εμπόδιο στην ανάπτυξη, αλλά υπήρξε ισχυρός σύμμαχός της.