Ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, με αφορμή τη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή του Σχεδίου Νόμου «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Αναπηρία ή με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες», προέβη στην ακόλουθη δήλωση:
«Με το Σχέδιο Νόμου θεσπίζεται άμεσα ο υποχρεωτικός χαρακτήρας της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης και προσδιορίζεται η ελάχιστη διάρκειά της. Αυτό γίνεται σε συμμόρφωση με τα θεμελιώδη δικαιώματα του πολίτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παράλληλα το παρόν Σχέδιο Νόμου θεσμοθετεί ότι η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να λαμβάνει χώρα σε εγκαταστάσεις οι οποίες πληρούν όλες τις προϋποθέσεις προσβασιμότητας για τα άτομα με αναπηρία. Επιπλέον ορίζει ότι η εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να παρέχει όλες τις ενδεχόμενες ειδικές διευκολύνσεις που είναι απαραίτητες ώστε να διευκολύνεται η παραμονή αλλά και η ενσωμάτωση των μαθητών με αναπηρία στη γενική εκπαιδευτική διαδικασία.
Σε όλο το νομικό πλαίσιο αντικαθίσταται ο όρος «ειδική αγωγή» με τον όρο «ειδική αγωγή και εκπαίδευση», δεδομένου ότι ο δεύτερος είναι ευρύτερος, εμπεριέχει τον πρώτο και περιγράφει με περισσότερη ακρίβεια όλο το φάσμα των εκπαιδευτικών υπηρεσιών που είναι απαραίτητες στα άτομα με αναπηρία, δηλαδή:
1. εκπαίδευση σε βασικές δεξιότητες (αυτό-εξυπηρέτηση)
2. εκπαίδευση σε κοινωνικές δεξιότητες
3. εκπαίδευση σε μαθησιακές δεξιότητες και
4. εκπαίδευση σε επαγγελματικές δεξιότητες
Με το Σχέδιο Νόμου:
- Εισάγεται για πρώτη φορά η υποχρεωτικότητα στην ΕΑΕ εναρμονίζοντας την πλήρως με τις διατάξεις που αφορούν στη γενική προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση
- Τίθεται για πρώτη φορά το αίτημα της διαφορικής διάγνωσης των αιτιών και στη συνέχεια της διάγνωσης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών κάθε μαθητή και προσδιορίζεται ο φορέας που τις παρέχει
- Παρέχεται συστηματική παρέμβαση στα άτομα με αναπηρία παράλληλα με τα ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα από προσδιορισμένους φορείς
- Εισάγεται για πρώτη φορά ο θεσμός της «πρώιμης παρέμβασης» για παιδιά προσχολικής ηλικίας και θεσμοθετείται η παροχή κάθε είδους διευκολύνσεων προς τα παιδιά με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Παράλληλα με το Σχέδιο Νόμου προσδιορίζονται οι φορείς οι οποίοι διερευνούν και διαπιστώνουν τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία, ήτοι:
- Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ), τα οποία αντικαθιστούν τα πρωην Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ)
- Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (ΕΔΕΑ)
- Ιατροπαιδαγωγικές Διαγνωστικές Υπηρεσίες (ΙΠΔ)
Όλα τα παραπάνω υπογραμμίζουν τον βαθιά κοινωνικό χαρακτήρα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και αποτελούν έμπρακτη απόδειξη του θεμελιώδους ρόλου της παιδείας και της μόρφωσης στην άρση των κοινωνικών προκαταλήψεων, στη διαφύλαξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου και στη διασφάλιση της δημοκρατίας και του κοινωνικού κράτους δικαίου».