Περίπου 2 χρόνια κρατάει το σήριαλ με τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), ο οποίος τείνει να εξελιχθεί σε ένα νέο γεφύρι της Άρτας. Κάθε μήνα οι αρμόδιοι μας διαβεβαιώνουν ότι το έργο θα ξαναρχίσει, αλλά κάθε μήνα διαψεύδονται.
Ανεξάρτητα από το ποιος είναι ο βασικός λόγος που το έργο σταμάτησε, αν είναι η άρνηση των τραπεζών να συνεχίσουν την χρηματοδότηση του έργου ή ο σχεδιασμός της κυβέρνησης, το γεγονός ότι ο δρόμος σταμάτησε και χιλιάδες εργαζόμενοι βρέθηκαν χωρίς δουλειά, παραμένει. Οι τράπεζες, σε συνθήκες κρίσης και πτώσης της κυκλοφορίας στους δρόμους, μπορεί να βλέπουν ότι δεν θα έχουν εξασφαλισμένο το προσδοκώμενο μεγάλο κέρδος και για το λόγο αυτό ζητάνε «τον πατέρα τους και τη μάνα τους» ή αλλιώς απειλούν να εγκαταλείψουν την χρηματοδότηση του έργου. Από την άλλη, η κυβέρνηση προκειμένου να εκπληρώσει τις απαιτήσεις των δανειστών-τοκογλύφων, αρνείται να διαθέσει κονδύλια για έργα.
Οι Ισπανικές εταιρείες FERROVIAL και DRAGATOS και η Ελληνικών συμφερόντων ΤΕΡΝΑ, ήταν οι 3 εταιρίες που αποτελούσαν την κοινοπραξία η οποία κατασκεύαζε το έργο. Οι 3 εταιρίες κατασκεύαζαν τον Ε65 εναλλάξ, ανά 15-20 χλ. Από τις τρείς εταιρίες μόνο η ΤΕΡΝΑ ήταν καθ’ ύλη κατασκευαστική εταιρία, ενώ οι άλλες δύο ήταν επενδυτικές και ανέθεταν την κατασκευή σε εργολάβους και υπεργολάβους.
Οι παραπάνω εταιρίες δραστηριοποιούνταν κατά σειρά, στη Λαμία και από Δομοκό έως Μακρυχώρι Καρδίτσας, η ΤΕΡΝΑ, η FERROVIAL στα κομμάτια του Ε65 από Λαμία προς Δομοκό και από Μακρυχώρι Καρδίτσας έως το Μεγαλοχώρι Τρικάλων και από Μεγαλοχώρι έως Καλαμπάκα και λίγο πιο πάνω, η DRAGATOS.
Μεγάλο μέρος του έργου έχει προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό που η αποπεράτωσή του είναι πλέον απλή και εύκολη, με ελάχιστα κονδύλια, καθώς έχει σκαφτεί και στρωθεί ο δρόμος με το ανάλογο υλικό και αυτό που απομένει είναι το στρώσιμο του δρόμου με θραυστό υλικό οδοστρωσίας(τρίο-άλφα) και η ασφαλτόστρωση.
Σχεδόν όλα τα μικρά αλλά και μεγαλύτερα τεχνικά έργα έχουν γίνει, μέχρι την οδό Καλαμπάκας-Γρεβενών (στο ύψος του Αγίου Δημητρίου). Το μόνο σχετικά μεγάλο τεχνικό έργο που απομένει μέχρι τα Τρίκαλα, είναι η γέφυρα στον Πηνειό, στο ύψος του Γλύνους Τρικάλων και η εναέρια γέφυρα που θα περνάει πάνω από την Τρικάλων-Λάρισας, στο ύψος του Μεγαλοχωρίου.
Η εγκατάλειψη του έργου σε αυτή τη φάση αποτελεί έγκλημα και το μόνο που θα επιβεβαιώσει είναι την ανικανότητα των περιφερειακών οργάνων να ασκήσουν την ελάχιστη πίεση και την έλλειψη πολιτικής βούλησης της κυβέρνησης, η οποία ευθύνεται, όπως και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, για την κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος: το κράτος, με τα λεφτά του φορολογούμενου λαού, πλήρωσε και πληρώνει ακόμα, εκατομμύρια ευρώ για αποζημιώσεις καθώς και συμμετοχή στο έργο η οποία ξεπερνούσε το 25%. Καταστράφηκαν χιλιάδες στρέμματα εύφορης γης και εκατοντάδες χιλιόμετρα αγροτικών και άλλων δρόμων, καθώς και κοίτες ποταμών. Οι εργασίες που έγιναν αποτελούν πλούτο ο οποίος θα εγκαταλειφθεί και τα τεχνικά έργα θα αποτελούν εμπόδιο για τους αγρότες και πληγή για τους κατοίκους της περιοχής.
Την ίδια στιγμή που οι αρμόδιοι μιλάνε για την περίπτωση εγκατάλειψης του έργου, οι τρείς εταιρίες που προανέφερα εξακολουθούν να εισπράττουν εκατομμύρια ευρώ καθημερινά, από τα 3 διόδια μετά την Λαμία, προς την Αθήνα, τα οποία εκμεταλλεύονται, και μάλιστα σε ένα δρόμο ο οποίος κατασκευάστηκε από τα χρήματα του Ελληνικού λαού! Χορός εκατομμυρίων στις πλάτες του λαού, κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος, εγκατάλειψη του δημόσιου πλούτου. Αυτό είναι το αποτέλεσμα των κυβερνητικών επιλογών, η οποία κρέμεται από τα δισάκια του κάθε ιδιώτη!
Το έργο μπορεί να γίνει με λεφτά από τον κρατικό κορβανά! Μια κυβέρνηση που ενδιαφέρεται στοιχειωδώς για το λαό της μπορεί να ολοκληρώσει το έργο άμεσα, τουλάχιστον μέχρι το σημείο που έγιναν τα τεχνικά έργα μέσα σε ένα χρόνο, με μικρό κόστος!
Το κράτος έχει χρήματα, από την φορολόγηση του λαού, αλλά προτιμάει να τα δίνει στους τοκογλύφους, στερώντας τα από τον ελληνικό λαό, από την υγεία, την παιδεία, την πρόνοια, τα δημόσια έργα και τις επενδύσεις.
Ο δρόμος Ε65 πρέπει να γίνει διότι το υπάρχον οδικό δίκτυο από Λαμία μέχρι Καλαμπάκα είναι απαρχαιωμένο και επικίνδυνο.
Η λύση στο πρόβλημα δε βρίσκεται στην ιδιωτικοποίηση και στο ξεπούλημα των εθνικών οδών και των μεγάλων έργων, ούτε στη χρηματοδότηση των έργων από τα διόδια. Η λύση βρίσκεται στη δημιουργία Ενιαίου Δημόσιου κατασκευαστικού φορέα με εργατικό έλεγχο. Έτσι θα διασφαλιστούν και θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας. Έτσι θα σταματήσουν τα υπερκέρδη των εθνικών και διεθνών κατασκευαστικών ομίλων να τροφοδοτούν το Δημόσιο χρέος, το οποίο φορτώνεται στις πλάτες του λαού.
Η εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα, πρέπει να συντονιστούμε, να συγκροτήσουμε το δικό μας μέτωπο και να απαιτήσουμε: Διαγραφή του δημόσιου χρέους- διαγραφή των χρεών των εργατικών οικογενειών. Να χάσουν τα κεφάλαιά τους οι διεθνείς και ντόπιοι τοκογλύφοι για να μην εξαθλιωθεί, για να μην πεινάσει ο λαός.
-Κρατικοποίηση των τραπεζών και των μεγάλων επιχειρήσεων, με εργατικό έλεγχο.
-Να συνεχιστεί από το κράτος η κατασκευή και ολοκλήρωση του Ε-65 ως Εθνικού Δημόσιου Αυτοκινητόδρομου, χωρίς διόδια.
– Να τηρηθούν όλες οι περιβαλλοντολογικές και άλλες μελέτες και προδιαγραφές. Να αποκατασταθούν από τις εταιρίες οι ζημιές που έγιναν σε ποτάμια, σε αγροτικούς και άλλους δρόμους.
-Να παίρνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, να υπάρχουν γιατροί εργασίας, να εφαρμόζονται οι Κλαδικές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Στην περίπτωση που το έργο εγκαταλειφθεί και αφεθεί να σαπίσει, οι ευθύνες της κυβέρνησης και των αρμόδιων κρατικών φορέων θα είναι τεράστιες. Ευθύνες ηθικές, πολιτικές, ποινικές.
Κάβουρας Δημήτρης πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στην Κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας {Ε65}