Την πλήρη αντίθεσή τους σε όποιο σχέδιο κατάργησης ή συγχώνευσης σχολικής μονάδας όχι μόνο στο νομό μας αλλά και σε όλη τη χώρα, εξέφρασαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Καρδίτσας, Παλαμά, Σοφάδων, Μουζακίου και Λίμνης Πλαστήρα στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν. Ο επικεφαλής κ. Τέγος αναφέρθηκε στα σχέδια της κυβέρνησης συνολικά για την εκπαίδευση, ενώ ζήτησε από τους Δημάρχους και των 6 δήμων του Νομού να καλέσουν εκτάκτως τα δημοτικά συμβούλια σε συνεδρίαση με μοναδικό θέμα συζήτησης τις συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων στην περιοχή μας και την εξεύρεση τρόπων αντίδρασης προκειμένου να ανατρέψουν αυτή την απόφαση της κυβέρνησης. Αναλυτικά ανέφερε:
«Στα πλαίσια του λεγόμενου «νέου σχολείου» η κυβέρνηση μεταξύ πολλών άλλων μέτρων, δρομολογεί με ταχύ βηματισμό συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, μέτρο που επηρεάζει άμεσα δεκάδες σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης με πρόσχημα «την ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, την αξιολόγηση των υποδομών, την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας», βάζει σε εφαρμογή ένα σχέδιο βίαιης αλλαγής του εκπαιδευτικού συστήματος και την κατεδάφιση του εναπομείναντος δημοσίου σχολείου υλοποιώντας την πολιτική των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων και στην εκπαίδευση.
Δεν θα μπορούσε να περιμένει κανείς κάτι διαφορετικό από αυτούς που καθημερινά με την πολιτική τους ρημάζουν τη ζωή της λαϊκής οικογένειας, που δήθεν νοιάζονται για τη μόρφωση των παιδιών της. Δεν θα μπορούσε να πιστέψει κανείς ότι στοχεύουν σε μια σύγχρονη παιδαγωγική λειτουργία των σχολείων σε μια παιδεία που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες. Είναι προφανές αυτό που επιδιώκουν είναι να στοιβάξουν τα παιδιά σε πολυδύναμα σχολεία (τμήματα 25 – 30 μαθητών) για να παράγουν ευέλικτους φτηνούς καταρτισμένους νέους, αυριανούς φτηνά αμειβόμενους και χωρίς προοπτικές και απαιτήσεις εργαζόμενους.
Οικοδομούν τα σχολεία της «αγοράς» με διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα στο καθένα, με στόχο τη γρήγορη και «εύπεπτη» γνώση που πολύ γρήγορα θα απαξιώνεται. Με τη δραματική μείωση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού (επιταγή της τρόικας) για κάθε κοινωνική πολιτική – άρα και για την εκπαίδευση – τα σχολεία θα παραδοθούν για να τα λειτουργούν με ευθύνη τους οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι, οι χορηγοί, και οι γονείς. Η ποιότητα της εκπαίδευσης του κάθε σχολείου στο άμεσο μέλλον θα εξαρτάται από την οικονομική κατάσταση του κάθε νέου Δήμου, από την εξεύρεση και προσέλκυση χορηγών, από τη συμβολή των γονέων που θα πληρώνουν πολύ περισσότερα από αυτά που δίνουν σήμερα για τη μόρφωση των παιδιών τους. Μαζί με τους μαθητές οι εκπαιδευτικοί θα είναι τα πρώτα θύματα αυτής της πολιτικής με την αποδιάρθρωση των εργασιακών τους σχέσεων, τα ωράριά τους , τα μισθολόγια φτώχειας που τους ετοιμάζουν, αλλά και το σύστημα προσλήψεων που αλλάζει ριζικά. Άμεσα με τις καταργήσεις και συγχωνεύσεις θα καταργηθούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών (υπολογίζονται στο 30%), με απρόβλεπτες συνέπειες στον προσωπικό και οικογενειακό προγραμματισμό χιλιάδων εκπαιδευτικών.
Η μεταφορά αρμοδιοτήτων στους νέους Δήμους συνδέεται με τη λεγόμενη «λειτουργική και οικονομική αυτοδυναμία τους», που περιλαμβάνει το δραστικό περιορισμό και την κατάργηση των επιδοτήσεων από τον κρατικό προϋπολογισμό, τις λεγόμενες «οριζόντιες δράσεις» που είναι τα χρήματα που δίνονται για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, τις συντηρήσεις των κτιρίων τους, τις αμοιβές των καθαριστριών των σχολείων, τις δαπάνες για τη μεταφορά των μαθητών από χωριά που δεν έχουν σχολεία.
Τα στοιχεία που θα αναφέρουμε παρακάτω αποδεικνύουν ότι οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις σχολικών μονάδων βρίσκονται σε πλήρη συντονισμό με τις δραστικές περικοπές που ήδη άρχισαν από το 2010 και πρόκειται να ενταθούν το χρόνο που διανύουμε για να βρεθούμε την επόμενη σχολική χρονιά σε ένα τελείως νέο περιβάλλον. Λιγότερες σχολικές μονάδες σημαίνει:
- λιγότεροι εκπαιδευτικοί,
- λιγότερα λειτουργικά έξοδα,
- κλείσιμο κτιρίων ώστε να γλιτώσουμε τη συντήρηση,
- λιγότερο προσωπικό για την καθαριότητα των χώρων,
- Οικονομική επιβάρυνση των γονέων για τη μεταφορά των παιδιών τους στα νέα πολυδύναμα σχολεία που τις περισσότερες φορές θα βρίσκονται σε μακρινές αποστάσεις.
Ας δούμε λοιπόν αναλυτικότερα τι συμβαίνει με:
Α) ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ.
Από τον πίνακα που παραθέτουμε για τους 4 μεγαλύτερους δήμους του πρώην Νομού Καρδίτσας τα δύο τελευταία χρόνια οι μειώσεις στα λειτουργικά έξοδα είναι της τάξης του 48,3% ενώ στα κτιριακά είναι προκλητικά μειωμένες κατά 73%. Για το χρόνο που διανύουμε (και βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή), υπάρχουν ενδείξεις ότι τα παραπάνω ποσά θα δεχθούν νέες μειώσεις της τάξης του 20% – 25% περίπου σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ποσά που προβλέπεται να διατεθούν στους Δήμους.
Β) ΟΙ ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΕΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ που από την 1/1/2011 μεταφέρθηκαν και είναι πλέον υπάλληλοι των νέων δήμων, είναι απλήρωτες για τον μήνα Ιανουάριο, το ίδιο φαίνεται θα ισχύσει και για τον Φεβρουάριο. Τα χρήματα που στέλνονται γι’ αυτούς τους δύο πρώτους μήνες είναι μειωμένα κατά 23% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που πρέπει να καταβάλλουν οι Δήμοι. Το υπουργείο Παιδείας, στην ευθύνη του οποίου ήταν η μισθοδοσία των καθαριστριών μέχρι το 2010 ενέγραψε στον προϋπολογισμό του 2011 ποσό 56 εκατ. €, προκειμένου να δοθούν στους Δήμους. Η ΚΕΔΚΕ υπολόγισε ότι τα χρήματα που απαιτούνται για την πληρωμή του συνόλου των καθαριστριών στα σχολεία της χώρας για το 2011 είναι 90 εκατ. €. Τα υπόλοιπα ποιος θα τα καταβάλλει άραγε; Οι Δήμοι που δεν μπορούν να πληρώσουν το προσωπικό ήδη που έχουν;
Γ) ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ α/μιας και β/μιας εκπαίδευσης, στον κρατικό προϋπολογισμό έχουν εγγραφεί 170 εκατ. € από τα οποία τα 50 εκατ. € είναι οφειλές των περασμένων χρόνων, ενώ τα υπόλοιπα 120 εκατ. € περίπου θα διατεθούν από 1/1/2011 έως 30/6/2011 στις Περιφέρειες για πληρωμές της τρέχουσας σχολικής χρονιάς. Από το Σεπτέμβριο, με το νέο σχολικό έτος την ευθύνη θα την έχουν οι Δήμοι και όπως φαίνεται δεν θα υπάρχουν χρήματα να διατεθούν για το σκοπό αυτό.
Ειδικά για την Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας, τα στοιχεία λένε ότι οι οφειλές της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης μέχρι στις 31/12/2010 είναι 1.245.730 € περίπου, ενώ για το διάστημα 1/1/2011 μέχρι 30/6/2011 η εκτίμηση δαπάνης είναι 2.224.700 € περίπου για να εξυπηρετηθούν 2.600 παιδιά της α/μιας και β/μιας εκπαίδευσης στο Νομό Καρδίτσας.
Είναι προφανές, αλλά και αναγκαίο νομίζουμε, ότι ο αντιδραστικός – αντιλαϊκός σχεδιασμός για την εκπαίδευση πρέπει να βρει απέναντί του την οργανωμένη δύναμη του λαϊκού παράγοντα, τους εκπαιδευτικούς, τη νεολαία, τους γονείς. Επιβάλλεται να ξεσηκωθούν όλοι για να μην περάσουν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα της κυβέρνησης.
Καλούμε τους αιρετούς της περιοχής μας, τα Δημοτικά Συμβούλια, να οργανώσουν κίνημα ενάντια στα μέτρα που δρομολογούν το κλείσιμο και τις συγχωνεύσεις σχολείων του τόπου μας. Να είναι αρωγοί ενός μετώπου που θα αντιπαλέψει και θα αποκαλύψει τις συνέπειες που θα υπάρξουν στο επίπεδο της παρεχόμενης γνώσης, στην τάση διεύρυνσης των μορφωτικών ανισοτήτων, τις συνέπειες στα οικονομικά της λαϊκής οικογένειας για τη μόρφωση των παιδιών τους.
Οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί επιβάλλουν τη δημιουργία κινήματος ανατροπής των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών, που έχουν πιλότο – κυρίως για την περιφέρεια – τις καταργήσεις και τις συγχωνεύσεις σχολείων.
Ζητούμε από τις διοικήσεις των έξι Δήμων να συγκαλέσουν έκτακτα Δημοτικά Συμβούλια με μοναδικό θέμα συζήτησης «ΟΧΙ στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων», με τη συμμετοχή εκπροσώπων των γονέων, των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Να αγωνιστούμε για:
- Ενιαίο 12χρονο Υποχρεωτικό Σχολείο, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν, χωρίς ταξικούς φραγμούς και φυλετικές διακρίσεις.
- Σε καμία τάξη να μην υπάρχουν πάνω από 20 μαθητές.
- Αύξηση δαπανών για την Παιδεία
- Κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης στην Παιδεία.
- Δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή.
- Εκπαιδευτικό προσωπικό με μόνιμη και σταθερή δουλειά»