Ειδήσεις

Δεν υπάρχουν οι όροι για το άνοιγμα των σχολείων


Με μπόλικες αντιφάσεις, υποκρισία, κοροϊδία αλλά και στήσιμο αντιδραστικής επίθεσης συνοδεύτηκε η απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει «σταδιακά» τις σχολικές μονάδες της Β’ Βάθμιας εκπαίδευσης στις 11 (για την Γ λυκείου) και στις 18 Μάϊου (για τις υπόλοιπες τάξεις).

Η επιστήμη υπηρέτησε με τον τρόπο της την κυβερνητική πολιτική. Η ανάγκη για επανεκκίνηση της οικονομίας (τους) «μετάλλαξε» τις σχολικές μονάδες από «υγειονομικές βόμβες» στα πιο ασφαλή μέρη που μπορεί να συγχρωτιστεί κόσμος. «Οι μαθητές δεν μεταδίδουν πολύ την νόσο, αλλά την περνάνε και ελαφριά», μας ενημέρωσε ο Τσιόδρας στην εισήγησή του για το άνοιγμα των σχολείων. Βέβαια για να αποφύγει και τις ευθύνες τόνισε «δεν θέλουμε να πάθουν κάτι κακό τα παιδία, εμείς εισηγούμαστε, η κυβέρνηση αποφασίζει!». Τώρα νιώθουμε ασφαλείς!

Ενώ αποφασίζεται να ανοίξουν τα σχολεία με αυτήν την εισήγηση, η κυβέρνηση ενημερώνει τους γονείς ότι «μπορούν να μην στείλουν τα παιδιά στο σχολείο με υπεύθυνη δήλωση, αν υπάρχει άτομο ευπαθούς ομάδας στο σπίτι γιατί μπορεί να τους μεταδώσουν την νόσο!» Αυτήν που με την εισήγηση τους μας λένε ότι δεν την μεταδίδουν.

Παράλληλα τα σχολεία και όλες οι λειτουργίες τους μετατρέπονται σε μέρη προαιρετικής χρήσης των μέσων προστασίας που ισχύουν σε όλη την υπόλοιπη κοινωνία. Η μάσκα (που κατέληξαν τελικά ότι είναι το κύριο όπλο μας απέναντι στον ιό) είναι υποχρεωτική στα ΜΜΜ αλλά όχι στα σχολικά λεωφορεία! Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ που όριζαν «1 μαθητής ανά 7 τ.μ.» εξαφανίστηκαν (!) από τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας προς τα σχολεία για να προσαρμοστούν στις άθλιες κτιριακές εγκαταστάσεις που υπάρχουν. Μάλιστα ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ δήλωσε «δεν σημαίνει ότι με ένα κρούσμα θα κλείνουμε ένα ολόκληρο σχολείο», ενώ η Ζαχαράκη ενημερώνει ότι «υπάρχει δυνατότητα για επαναληπτικές εξετάσεις για παιδιά που θα νοσήσουν!». Και φυσικά καμία αναφορά σε ενδεχόμενο κίνδυνο που διατρέχουν οι εκπαιδευτικοί (μόνιμοι και αναπληρωτές) που βρίσκονται σε ευπαθείς ομάδες! Μόνο μια οδηγία ότι πρέπει να παρουσιαστούν ΑΜΕΣΑ στα σχολεία για να προετοιμάσουν το «μεγάλο άνοιγμα». Μάλλον για να συμβάλλουν στην απολύμανση των σχολείων και να στοιχίσουν σωστά τα θρανία. «Άντε γιατί πολύ καθίσατε»!

Μαζί με αυτό στήνεται, εφαρμόζεται και απογειώνεται το αντιδραστικό εργαλείο της τηλε-«εκπαίδευσης». Οι Αγωνιστικές Κινήσεις από την πρώτη στιγμή, κόντρα στο κλίμα προσπαθήσαμε να αναδείξουμε πώς δημιουργεί ταξικά χάσματα και διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση για τους μαθητές, ενώ παράλληλα σημαίνει κατάργηση μιας σειράς δικαιωμάτων για τους εκπαιδευτικούς. Η κυβέρνηση και το υπουργείο προσπάθησε να το αναδείξει σαν το μεγαλύτερο κατόρθωμά της που συμμετέχουν εκατοντάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί και μαθητές. Που είναι σαν να βρίσκεσαι στην φυσική τάξη.

Το αφήγημα αυτό όμως δεν ταιριάζει με την απόφαση για το άνοιγμα των σχολείων, έτσι ο υπουργός επικρατείας Γεραπετρίτης δηλώνει: «η επιστροφή στο καθεστώς της φυσικής εκπαίδευσης έχει να κάνει και με την ψυχική ισορροπία των παιδιών και με την κοινωνικότητά τους και με ένα καθεστώς ισότητας στη γνώση εν τέλει».

Έπειτα ήρθε ο κος Μητσοτάκης για να συμπληρώσει: «Τα κλειστά σχολεία επιτείνουν τις κοινωνικές ανισότητες. Τα παιδιά που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ή που οι υπολογιστές τους δουλεύουν πολύ αργά. Τα παιδιά που μπορεί να έχουν προβλήματα ή εντάσεις στο σπίτι και τα οποία δεν έχουν δυνατότητα ή την υποστήριξη να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση. Τα παιδιά που πηγαίνουν σε κάποια δημόσια σχολεία, τα οποία ενδεχομένως να μην έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό είναι σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τα παιδιά που πηγαίνουν στα ιδιωτικά σχολεία»

Και αφού η κυβέρνηση «αποκάλυψε» την ταξικότητα της πολιτικής της, η Κεραμέως έρχεται να εξελίξει την τηλεκπαίδευση και με προφορική εντολή  ζητάει να γίνει «ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος για τους μαθητές που θα λείπουν». Πρόκειται για μια αντιδραστική βόμβα που εκτός από την καταπάτηση ατομικών και προσωπικών δικαιωμάτων μαθητών και εκπαιδευτικών, προχωράει σε μια διαρκή αξιολόγηση, έλεγχο του εργασιακού χώρου και προχώρημα της ύλης μέσω τηλεκπαίδευσης. Σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αντιδράσουμε σε αυτήν την μεθόδευση. Κανενας εκπαιδευτικος στην ταξη με ζωντανη αναμεταδοση!

Η κυβέρνηση και το υπουργείο εντάσσουν αυτήν την κίνηση σε ένα αφήγημα επιστροφής στην κανονικότητα. Παράλληλα διώχνουν κάθε ευθύνη από πάνω τους και να αναγάγουν όλα στην «ατομική υπεύθυνη στάση του καθένα» Η πραγματικότητά τους, επιβάλλει την επαναλειτουργία των σχολείων χωρίς  την διασφάλιση επι της ουσίας κανενός όρου υγιεινής και προστασίας. Δεν έρχεται να απαντήσει σε καμία πραγματικά παιδαγωγική ή εκπαιδευτική ανάγκη η επιστροφή (με τον κίνδυνο της διασποράς) των μαθητών για 3 βδομάδες στα σχολεία. Παρά μόνο το αφήγημα της κυβέρνησης ότι πάμε καλά και όλα ξαναδουλεύουν. Αφήγημα στο οποίο αρχίζει σιγά σιγά να εντάσσεται και η -απαραίτητη πλέον- «σταδιακή ανοσία της αγέλης».

Είναι ξεκάθαρο. Οι πολιτικοί όροι είναι ότι η κυβέρνηση παίζει μπάλα μόνη της. Ενώ, από υγειονομική άποψη, δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή οι όροι και οι προϋποθέσεις που να διασφαλίζουν την προστασία της υγείας μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών με το άνοιγμα των σχολείων. Το ζήτημα είναι ότι αυτοί οι όροι δεν μπορούν να ικανοποιηθούν στο άμεσο αυτό διάστημα. Οι αίθουσες, το πλήθος των εκπαιδευτικών σε ευάλωτες ηλικίες, οι ελλείψεις Μέσων Ατομικής Προστασίας, η έλλειψη δυνατότητας λειτουργίας μικρών τμημάτων με βάση την αδιοριστία (και πολλές ακόμα) είναι συνθήκες που ΔΕΝ μπορούν να ανατραπούν σε λίγες μέρες. Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές πρέπει να διεκδικήσουν να μην προχωρήσει άλλο η ύλη και να προαχθούν και να απολυθούν όλοι οι μαθητές.

Αντίστοιχα πρέπει να απαιτηθεί και για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Ούτε η Γ’ Λυκείου πρέπει να επιστρέψει. Να απαιτήσουμε από την κυβέρνηση νέα μείωση της ύλης και γενναία αύξηση των εισακτέων σε ΟΛΕΣ τις σχολές. Θυμίζουμε ότι τέτοια ειδικά μέτρα έχουν παρθεί στο παρελθόν σε περιοχές με έκτακτες καταστάσεις (Μάνδρα, σεισμός σε Κεφαλονιά, Καλαμάτα). Επισημαίνουμε ότι, στην περίπτωση που προκύψουν άσχημες υγειονομικά εξελίξεις θα πρέπει να απαιτήσουμε να ματαιωθούν οι Πανελλαδικές εξετάσεις και να διεκδικηθεί η εισαγωγή των υποψηφίων στις σχολές της προτίμησής τους χωρίς εξετάσεις.

Η κατάσταση αυτή, λαμβάνοντας υπόψη και το νομοσχέδιο λαιμητόμο για την παιδεία που κατέθεσε η Υπουργός μέσα στο Πάσχα, επιβάλλει το κάλεσμα Γενικών Συνελεύσεων των ΕΛΜΕ και των Συλλόγων, σε ανοικτούς χώρους για να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε για όλα αυτά. Μόνο η μαζική κινητοποίησή μας, σε συντονισμό με γονείς και μαθητές, μπορεί να διασφαλίσει την υγειονομική μας προστασία αλλά και τα δικαιώματα εκπαιδευτικών και μαθητών.

Οι συνδικαλιστικές ηγεσίες ΟΛΜΕ-ΔΟΕ έχουν δείξει ότι δεν μπορούν και δεν θέλουν να υπηρετήσουν μια τέτοια κατεύθυνση. Η «σύσταση» στους εκπαιδευτικούς «να μην δεχτούν την ζωντανή αναμετάδοση», με κανένα κάλεσμα για ΓΣ στα σωματεία, παγώνει όποιες διαθέσεις για κινητοποιήσεις και θα οδηγήσει στην αποδοχή της κατάστασης. Παράλληλα, και σύμφωνα με το σχέδιο δράσης της ΟΛΜΕ (4/05/2020), η μεταφορά της ευθύνης στους εκπαιδευτικούς (μέσω των συλλόγων Διδασκόντων) να αποφασίσουν για το αν πρέπει ή όχι να ανοίξουν τα σχολεία είναι απαράδεκτη και κινείται στην κατεύθυνση να κάνει τους εκπαιδευτικούς συνυπεύθυνους για ότι συμβεί -υγειονομικά και πολιτικά. Την στιγμή που όλες οι ευθύνες πρέπει να βαραίνουν την κυβέρνηση.

Μονόδρομος για άλλη μια φορά είναι η πραγματική μαζική κίνηση κόσμου ενάντια στα σχέδια της κυβέρνησης. Δεν περιμένουμε τίποτα από τις συνδικαλιστικές ηγεσίες. Να συζητήσουμε και να προσπαθήσουμε να οργανώσουμε την δράση μας μέσα από τις γενικές μας συνελεύσεις. Να αξιοποιήσουμε την στάση εργασίας της Τετάρτης 6/05. Να γίνει 24ωρη απεργία με πρόσθετες στάσεις εργασίας από τις ΕΛΜΕ. Να διοργανωθούν κινητοποιήσεις σαν μια πρώτη προσπάθεια αντίδρασης στις κυβερνητικές επιδιώξεις. Για το άνοιγμα των σχολείων και για το νομοσχέδιο-σφαγείο δικαιωμάτων που στις 6/5 λήγει η διαβούλευσή του. Να παλέψουμε μαζί με γονείς και μαθητές ενάντια στην επίθεση της κυβέρνησης.

Προηγούμενο άρθρο Σύλληψη ατόμου για παραβίαση του Τελωνειακού Κώδικα
Επόμενο άρθρο Κώστας Τσιάρας: Πως θα επαναλειτουργήσουν τα Δικαστήρια