Ο Πρόεδρος της ΠΕΔ Θεσσαλίας – Δήμαρχος Μουζακίου κ. Γιώργος Κωτσός παρέστη στην ανοιχτή εκδήλωση που διοργάνωσε η Ν.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ Λάρισας για τον «Κλεισθένη Ι» και τοποθετήθηκε ενώπιον του συμμετέχοντα Υπουργού Εσωτερικών κ. Πάνου Σκουρλέτη, επισημαίνοντας για το σχέδιο νόμου τα εξής:
«Κύριε Υπουργέ, αγαπητοί συνάδελφοι, φίλες και φίλοι
Όλο το προηγούμενο διάστημα ακούσαμε πάρα πολλά από κυβερνητικά στελέχη και κυρίως από εσάς κ. Υπουργέ, για προώθηση σημαντικότατων θεσμικών μεταρρυθμίσεων στην αυτοδιοίκηση, οι οποίες πρωτίστως θα ενδυναμώσουν την δημοκρατική λειτουργία της, γεγονός που μας έκανε να πιστέψουμε ότι θα γίνουν αλλαγές προς την θετική κατεύθυνση!
Δυστυχώς, όχι μόνο απογοητευτήκαμε, αλλά το σχέδιο νόμου που παρουσιάσατε επιβεβαιώνει την αρχαία ρήση… «ώδινεν όρος και έτεκενμύν», αφού πέρα από την επιβεβλημένη αντιμετώπιση θεμάτων τεχνικής φύσεως, επικεντρώνεται κυρίως στην αλλαγή του εκλογικού συστήματος για την ανάδειξη των Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών!
Μετά και την πρόσφατη πρωτοφανή αντιμετώπισητωναιρετών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης στην Βουλή, αλλά και από εσάς στο Υπουργείο που μαςαγνοήσατε την ημέρα που ήρθαμε να σας συναντήσουμε, καταλήγω στο συμπέρασμα ότι υπάρχει από την πλευρά της κυβέρνησης μια προσπάθεια να ελέγξει με έμμεσο τρόπο στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, τις δυνάμεις που αντιτίθενται στην διοικητική και λειτουργική φιλοσοφία της για την Τ.Α.
Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνουν η άρνηση για εκτενή ειλικρινή διάλογο χωρίς ιδεοληπτικά πολιτικά προαπαιτούμενα με τους αυτοδιοικητικούς εκπροσώπους, αλλά και η εμμονή στην άμεση εφαρμογή ενός δικιάς της έμπνευσης εκλογικού συστήματος, που θέλει μεν να το ονομάζει«απλή αναλογική», αλλά η αλήθεια είναι ότι θα ευνοεί εντέχνως δημοτικές παρατάξεις μειοψηφικής και όχι πλειοψηφικής δυναμικής!
Διερωτώμαι κ. Υπουργέ!
Δεν σας προβληματίζει το πλήθος των απορριπτικών αποφάσεων που εξέδωσαν εκατοντάδες Δημοτικά Συμβούλια ανά την Ελλάδα, για το σχέδιο νόμου του «Κλεισθένη Ι»;
Δεν σας απασχολεί η πληθώρα ενστάσεων που έχουν εκφράσει οι ηγεσίες της ΚΕΔΕ, της ΕΝΠΕ, των ΠΕΔ, αλλά και πολλές Δημοτικές και Περιφερειακές Αρχές για το νέο εκλογικό σύστημα που προωθείτε και το οποίο είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει χαοτική κατάσταση στην αυτοδιοίκηση;
Όσο κι’ αν επιμένετε στα περί του αντιθέτου, το κείμενο του νομοσχεδίου σας είναι αρκετά αποκαλυπτικό και χωρίς αμφιβολία μπορώ να πω ότι το νέο εκλογικό σύστημα δεν έχει καμία σχέση με την απλή και άδολη αναλογική που ευαγγελίζονταν η Αριστερά εδώ και πολλές δεκαετίες! Το αντίθετο, εμπεριέχειπαραδοξότητες που είναι άξιες απορίας!
Κατ’ αρχήν, βασικό παράδοξο είναι το γεγονός ότι μία κυβέρνηση που έχει εκλεγεί με σύστημα ενισχυμένης αναλογικής, θέλει να εφαρμόσει ένα σύστημα τύπου«απλής αναλογικής», χωρίς εξασφάλιση ευρύτερων πολιτικών συναινέσεων, εκμεταλλευόμενη την Κοινοβουλευτικήπλειοψηφία που της έδωσε η ενισχυμένη αναλογική!
Επίσης, περιορίζει τον αριθμό των υποψήφιων δημοτικών συμβούλωνστα ψηφοδέλτια των υποψηφίων Δημάρχων και την κοινωνική συναίνεση που θα μπορούσε να εκφραστεί μέσα από ευρύτατη συμμετοχή ανθρώπων σε κάθε συνδυασμό, την μεταφέρει στην εκλογική αναμέτρηση της δεύτερης Κυριακής!
Η εν λόγω διάταξη είναι αντιδημοκρατική και ευνοεί ξεκάθαρα τα«παζάρια» μεταξύ των επικρατέστερων υποψηφίων Δημάρχων (πρώτου και δεύτερου), μετά την 1η Κυριακή, για το ποιος θα γίνει Δήμαρχος την 2η Κυριακή, αφού η εκλογή των δημοτικών συμβούλων θα έχει οριστικοποιηθεί.Αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση απλή αναλογική, αλλά ένα «δούνε και λαβείν» μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης Κυριακής! Η απλή αναλογική και η αρχή της αντιπροσωπευτικότητας όπου στηρίζεται, θα προϋπόθεταν ανοιχτά ψηφοδέλτια, αλλά και την εκλογή του Δημάρχου από την πρώτη Κυριακή, η οποία θα βασίζεται στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων και όχι σε πολιτικά αλισβερίσια!
Το ίδιο συμβαίνει και με τη σύνθεση τηςΟικονομικής Επιτροπήςστους Δήμους η οποία αναβαθμίζεται επιφορτιζόμενη με λήψη αποφάσεων (που ελάμβανε μέχρι σήμερα το Δημοτικό Συμβούλιο), για σειρά κοινωνικών θεμάτων και προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών! Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η αντιπροσώπευση του συνδυασμού του νεοεκλεγέντος Δημάρχου είναι μεγαλύτερη… Στους μεγάλους Δήμους όμως ενισχύονται οι μειοψηφίες πουαν τα βρουν μεταξύ τους, τότε ο Δήμαρχος με τον συνδυασμό του, ουσιαστικά δεν θα μπορούν να ασκήσουν διοίκηση στην διάρκεια της θητείας τους.
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδοξο είναι η επιβολή ανώτερου ποσοστού 40% στη συμμετοχή γυναικών στα ψηφοδέλτια! Η διάταξη αυτή δεν έχει βέβαια καμία σχέση με την απλή αναλογική και τις αρχές της ισότητας και των ίσων ευκαιριών που η κυβέρνηση προτάσσει συνεχώς στην εφαρμογή πολιτικών επιλογών της.
Κύριε Υπουργέ,
Το νέο εκλογικό σύστημα που προωθείτε προς ψήφιση στο πλαίσιο του «Κλεισθένη Ι», θεσμοθετεί το πολιτικό «παζάρι», το πολιτικό «πάρε – δώσε» στην αυτοδιοίκηση και μετατρέπει τις μειοψηφίες σε ρυθμιστές της διοικητικής λειτουργίας των ΟΤΑ.
Οι μειοψηφίες μέσα από διάφορες μεθόδουςπολιτικής συναλλαγής μεταξύ τους, θα μπορούν πλέον να επιβάλλουν τα «θέλω» τους στις πλειοψηφίες, οι οποίες θα μετατραπούν μοιραία σε ατυχή έρμαιά τους, με αποτέλεσμα την μετεκλογική νόθευση τηςλαϊκής βούλησης και διοικητικής εντολής!
Θέλω να πιστεύω ότι δεν είναι αυτή η επιδίωξή σας!
Όλοι επιθυμούμε τη βελτίωση των διαδικασιών ανάδειξης των αυτοδιοικητικών αρχών, στη βάση όμως ενός εκλογικού συστήματος το οποίο θα εγγυάται την πολιτική ομαλότητα και την δυνατότητα άσκησης ισχυρής και αποδοτικής διοίκησης, που θα δίνει γρήγορα τις απαιτούμενες λύσεις στα προβλήματα των ανθρώπων.
Γι’ αυτό άλλωστε ετοιμάσαμε και καταθέσαμε ένα δυναμικό πλαίσιο εμπεριστατωμένων προτάσεων προς αυτή την κατεύθυνση, τις οποίες πρέπει να λάβετε πολύ σοβαρά υπόψη το επόμενο χρονικό διάστημα και να προχωρήσετε στις απαραίτητες αλλαγές του νομοσχεδίου.
Αναμφισβήτητα η αυτοδιοίκηση αποτελεί βασικό αναπτυξιακό πυλώνα στη χώρα μας. Για να μπορέσει όμως να εκπληρώσει την αποστολή της με τους καλύτερους δυνατούς όρους, απαιτείται από τη μια πλευρά η εξασφάλιση της κυβερνησιμότητας για τις νεοεκλεγείσες αρχές και από την άλλη ηουσιαστική θεσμική αυτοτέλειά της.
Πρέπει να της δοθεί η δυνατότητα να αξιοποιήσει στον μέγιστο δυνατό βαθμό τους πόρους του ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι είναι ένας μηχανισμός ο οποίος μπορεί ευέλικτα, αλλά και αποτελεσματικά, να μεγιστοποιήσει τα οφέλη από οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο.
Ως ΠΕΔ Θεσσαλίας έχουμε ήδη διατυπώσει με σαφήνεια τις θέσεις μας για τη στρατηγική και τα μέτρα που χρειάζεται να παρθούν προκειμένου να επιτευχθεί η οικονομική ανάκαμψη των ΟΤΑ. Μιλήσαμε για δημοσιονομική αποκέντρωση, αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, ορθολογική κατανομή των ΚΑΠ και πολλά άλλα.
Είναι σαφές όμως ότι για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα θα πρέπει η συνεργασία κράτους – αυτοδιοίκησης να διέπεται από όρους αληθινής συνεργασίας και ισοτιμίας.
Πεποίθησή μου είναι ότι ο ορθολογικός έλεγχος δαπανών των φορέων κρατικής εξουσίας, οριοθετεί και διαμορφώνει τρόπους σωστής και αποτελεσματικής άσκησης των αρμοδιοτήτων τους, διασφαλίζοντας τα ζητούμενα που είναι η σώφρονα διαχείριση του δημόσιου χρήματος και η αξιοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του για αναπτυξιακές παρεμβάσεις.
Παράλληλα, θα πρέπει να ξεκαθαριστούν οριστικά οι ρόλοι, οι αρμοδιότητες, οι πόροι και οι λειτουργίες του κεντρικού κράτους, των Περιφερειών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Επιβάλλεται δε, να τεθούν σε νέα πιο στενή διαχειριστική βάση οι όροι συνεργασίας των περιφερειών με τους Δήμους, κυρίως ως προς την αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
Είναι βασικά ζητούμενα τα οποία η κεντρική εξουσία θα πρέπει να τα λάβει πολύ σοβαρά υπόψη στη δόμηση του νέου αυτοδιοικητικού συστήματος, όπου οι ΟΤΑ θα έχουν αυτόβουλη δράση και πραγματική οικονομική αυτοτέλεια, με ξεκάθαρο και μακροπρόθεσμοδιαχειριστικό και αναπτυξιακό ορίζοντα.