Βιωματικό εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος στο μουσείο πόλης του ΔΟΠΑΚ


Δράση της ομάδας εκπαιδευτικού δράματος της Καρδίτσας θα φιλοξενηθεί την Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 2013, στις 11.00 π.μ. στο ισόγειο του κεντρικού κτηρίου του Ιστορικού-Λαογραφικού Μουσείου «Λ. & Ν. Σακελλαρίου». Η ομάδα, η οποία συστήθηκε εδώ και ένα χρόνο, υπό την αιγίδα των Εργαστηρίων Τέχνης του Δήμου Καρδίτσας έχει βασικούς συντελεστές τη Μαρία Μπαρμπατσάλου, θεατρολόγο- καλλιτεχνική υπεύθυνη του θεατρικού εργαστηρίου για παιδιά που λειτούργησε τα τελευταία δύο χρόνια στο Δήμο Καρδίτσας, και τον Κώστα Αμοιρόπουλο, εκπαιδευτικό/δάσκαλο δράματος, εξειδικευμένο στην εκπαίδευση, στο εκπαιδευτικό δράμα και στο θέατρο Στην ομάδα συμμετέχουν εκπαιδευτικοί και άλλοι επαγγελματίες από την Καρδίτσα, οι οποίοι ασχολούνται με την εκπαίδευση και επιμόρφωση παιδιών, νέων και ενηλίκων.

Με αφορμή εκθέματα που έχει επιλέξει από τη μόνιμη έκθεση του μουσείου, η ομάδα επεξεργάζεται εδώ και ένα χρόνο μια εκπαιδευτική δράση, η οποία στηρίζεται στο εκπαιδευτικό δράμα ως παράδειγμα βιωματικής προσέγγισης της μουσειακής αγωγής. Το όλο εγχείρημα θα παρουσιαστεί με τη μορφή εργαστηρίου και θα αναπτυχθεί ως εξής: Σύντομη εισαγωγική παρουσίαση του εκπαιδευτικού δράματος ως παιδαγωγικού μέσου από τον Κώστα Αμοιρόπουλο και την ομάδα εκπαιδευτικών της Καρδίτσας. Στη συνέχεια, σ’ ένα συνδυασμό θεωρίας και πράξης, μέλη της ομάδας θα πραγματοποιήσουν τη δράση γύρω από το έκθεμα, στην οποία θα μπορούν να συμμετέχουν με βιωματικές δραστηριότητες και όσοι παρευρίσκονται. Η δράση θα ολοκληρωθεί με συζήτηση και ερωτήσεις προς όλη την ομάδα.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε 30 το πολύ εκπαιδευτικούς της α’βάθμιας, β’θμιας εκπαίδευσης ή της δια βίου μάθησης. Προτεραιότητα θα έχουν όσοι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στις πιλοτικές ξεναγήσεις στα μουσεία της πόλης, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα Μάιος-Ιούνιος. Άλλα 20 περίπου άτομα θα μπορούν να το παρακολουθήσουν χωρίς να συμμετέχουν από τον ημιώροφο.

Μέσα στη χρονιά το μουσείο πόλης θα επιχειρήσει και άλλες εστιασμένες προσεγγίσεις στα εκθέματα ή σε θεματικές ενότητες του μουσείου. Στόχος κάθε φορά θα είναι, εκτός από ποικίλες ερμηνείες και αναγνώσεις, να προτείνονται τρόποι και μεθοδολογικά εργαλεία επικοινωνίας με τον υλικό κόσμο των μουσείων.

Οι συναντήσεις θα είναι αφιερωμένες στη μνήμη του πρόωρα χαμένου σημαντικού Καρδιτσιώτη ζωγράφου Παντελή Σαμπαλιώτη, ο οποίος υπήρξε για περισσότερο από μια δεκαετία (2000-2011) υπεύθυνος του προγράμματος «Οι νέοι στο μουσείο» (JugendimMuseum) για την ελληνική τέχνη (PergamonMuseum, KulturforumBerlin).

Δηλώσεις συμμετοχής στα τηλ. 2441025301 και 6977925506 καθημερινά 8.00-15.00. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Οι συμμετέχοντες θα πάρουν βεβαίωση παρακολούθησης, εφόσον το επιθυμούν.

 Η χρονιά δεν ξεκινάει δυστυχώς με τους καλύτερους οιωνούς αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα παραιτηθούμε από την προσπάθεια να κάνουμε τα μουσεία και τα σχολεία μας καλύτερα, στο βαθμό που μπορούμε.

Οι τρεις συναντήσεις που πραγματοποιήσαμε διερευνητικά το Διάστημα Μάιος-Ιούνιος στα τρία μεγάλα μουσεία της πόλης (ιστορικό-λαογραφικό, πινακοθήκη, αρχαιολογικό), εκτιμάμε ότι πέτυχαν το στόχο τους τόσο ποσοτικά (20-30 άτομα) όσο και ποιοτικά, διότι ανέδειξαν γόνιμες αντιθέσεις και έδωσαν την ευκαιρία να ακουστούν ποικίλες απόψεις, ιδέες και αιτήματα από όλους τους εμπλεκόμενους.

Από την πλευρά των μουσείων έγινε σαφές ότι επιδιώκουν να βελτιώσουν ουσιαστικά και να πολλαπλασιάσουν τις εκπαιδευτικές τους υπηρεσίες, με τρόπο ώστε να καλύψουν τις ολοένα αυξανόμενες και πιο εξειδικευμένες ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας. Θυμίζουμε ότι τα οικονομικά τους δεν τους επιτρέπουν πλέον να χρηματοδοτούν ακριβές παραγωγές εκπαιδευτικών εντύπων ή να συντηρούν -τουλάχιστον τα δημοτικά μουσεία-, προσωπικό αποκλειστικά για τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Επιπλέον, κανένας εκπαιδευτικός σχεδιασμός από την πλευρά τους δεν είναι ικανός να ανταποκριθεί σε όλο το φάσμα των προσδοκιών και των αναγκών εκπαιδευτικών και μαθητών. Ως μόνη βιώσιμη και συνάμα προκλητικά ενδιαφέρουσα λύση -ας αποφύγουμε το μειωτικό πρόσημο της «λύσης ανάγκης»- αναδεικνύεται πλέον η οργανική σύνδεση και συνεργασία μουσείων-εκπαιδευτικής κοινότητας.

Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους είχαν την ευκαιρία στις τρεις αυτές συναντήσεις να αποτιμήσουν το βαθμό επιτυχίας της εμπειρίας από την επαφή με τα μουσεία της πόλης. Ζήτησαν α/ περισσότερη εμπλοκή στο σχεδιασμό και την εμψύχωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που υλοποιούν τα μουσεία, β/ μεγαλύτερη ελευθερία δράσης και περιθώρια να σχεδιάζουν και να υλοποιούν προγράμματα δικής τους έμπνευσης και επιλογής, με την επιστημονική-τεκμηριωτική στήριξη των μουσείων, γ/ ανατροφοδότηση, μέσα από εστιασμένες παρουσιάσεις εκπαιδευτικών εργαλείων με καθαρά βιωματικό-εργαστηριακό χαρακτήρα.

Τα μουσεία δεσμεύτηκαν α/ να θέσουν στη διάθεσή τους όσο γίνεται περισσότερο υλικό που να αφορά στο περιεχόμενο των μόνιμων εκθέσεών τους, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, ανάλογα με τις τεχνικές τους δυνατότητες, β/ να τους παρέχουν την τεκμηρίωση που χρειάζονται για να αναπτύξουν και να σχεδιάσουν εξατομικευμένα δικές τους εκπαιδευτικές δράσεις, σε λογικά βέβαια πλαίσια, γ/ να συνδιαμορφώσουν εκπαιδευτικά προγράμματα και, γιατί όχι, εκπαιδευτικές εκθέσεις που να ταξιδεύουν σε διάφορους χώρους (σχολεία, πλατείες ή δημόσιους χώρους γενικότερα) της πόλης και του νομού.

Ξεκινάμε τη νέα χρονιά με δράση της ομάδας εκπαιδευτικού δράματος της Καρδίτσας, η οποία συστάθηκε εδώ και ένα χρόνο υπό την αιγίδα των Εργαστηρίων Τέχνης του Δήμου Καρδίτσας από την Μαρία Μπαρμπατσάλου, θεατρολόγο (πτυχίο τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. και Diploma Drama in Education από το TrinityCollege του Δουβλίνου, Ηνωμένο Βασίλειο), καλλιτεχνική υπεύθυνη του θεατρικού εργαστηρίου για παιδιά που λειτούργησε τα τελευταία δύο χρόνο στα εργαστήρια τέχνης του Δήμου Καρδίτσας, και τον Κώστα Αμοιρόπουλο, εκπαιδευτικό/δάσκαλο δράματος, εξειδικευμένο στην εκπαίδευση, στο εκπαιδευτικό δράμα και στο θέατρο (Πτυχία από το Π.Τ. Νηπιαγωγών και Π.Τ. Δημοτικής Εκπαίδευσης Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ΒΑ στο Drama Theatre and Performance Studies στο Roehampton University, Master στο University of Central England, Μεταπτυχιακό στο Theatre Directing στο Royal Holloway University και Διδακτορικό στο Drama in Education στο Birmingham City University, Ηνωμένο Βασίλειο). Στην ομάδα αυτή συμμετέχουν εκπαιδευτικοί και άλλοι επαγγελματίες από την Καρδίτσα, οι οποίοι ασχολούνται με την εκπαίδευση και επιμόρφωση παιδιών, νέων και ενηλίκων.

Η ομάδα τους έχει χρησιμοποιήσει ένα από τα αντικείμενα που εκτίθενται στην αυλή του μουσείου πόλης, έναν αρχαίο σπόνδυλο, και οργάνωσε ένα μάθημα που στηρίζεται στο εκπαιδευτικό δράμα ως ένα παράδειγμα βιωματικής προσέγγισης της μουσειακής αγωγής αλλά και άλλων παιδαγωγικών ή διδακτικών στόχων. Το όλο εγχείρημα θα παρουσιαστεί σε εργαστήριο και θα αναπτυχθεί ως εξής: Σύντομη εισαγωγική παρουσίαση του εκπαιδευτικού δράματος ως παιδαγωγικού μέσου από τον Κώστα Αμοιρόπουλο και την ομάδα εκπαιδευτικών της Καρδίτσας. Στη συνέχεια μέλη της ομάδας θα παρουσιάσουν το μάθημα που σχεδιάστηκε βασισμένο στον αρχαίο σπόνδυλο. Η παρουσίαση αυτή θα είναι ένας συνδυασμός θεωρητικής αλλά και πρακτικής μορφής. Αυτό σημαίνει ότι οι παρευρισκόμενοι θα συμμετέχουν περιστασιακά και σε βιωματικές δραστηριότητες. Η παρουσίασης θα ολοκληρωθεί με συζήτηση και ερωτήσεις προς όλη την ομάδα.

Το εργαστήριο θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 2013, στις 11.00 π.μ. στο ισόγειο του μουσείου και θα απευθύνεται σε 30 το πολύ εκπαιδευτικούς της α’ και β’θμιας εκπαίδευσης. Προτεραιότητα θα έχουν όσοι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν στις πιλοτικές συναντήσεις του Μαΐου-Ιουνίου. Άλλα 20 περίπου άτομα θα μπορούν να το παρακολουθήσουν χωρίς να συμμετέχουν από τον ημιώροφο.

Μέσα στη χρονιά θα επιχειρήσουμε και άλλες τέτοιες εστιασμένες προσεγγίσεις στα εκθέματα ή σε θεματικές ενότητες του μουσείου. Στόχος μας θα είναι κάθε φορά, εκτός από ποικίλες ερμηνείες και αναγνώσεις, να προτείνουμε τρόπους και μεθοδολογικά εργαλεία επικοινωνίας με τον υλικό κόσμο των μουσείων.

Οι συναντήσεις αυτές θα είναι αφιερωμένες στη μνήμη του πρόωρα χαμένου σημαντικού Καρδιτσιώτη ζωγράφου Παντελή Σαμπαλιώτη, ο οποίος υπήρξε για περισσότερο από μια δεκαετία (2000-2011) υπεύθυνος του προγράμματος «Οι νέοι στο μουσείο» (JugendimMuseum) για την ελληνική τέχνη (PergamonMuseum, KulturforumBerlin).

Προηγούμενο άρθρο 1,4 δισ. ευρώ για τους αυτοκινητόδρομους
Επόμενο άρθρο Ανανέωση δελτίων μετακίνησης ΑΜΕΑ