Πέραν της διαπίστωσης ότι διαχρονικά το κράτος πρόνοιας είναι ανεπαρκές για την επίλυση προβλημάτων, σημαντική ευθύνη έχει και η κοινωνία μας, που σε ένα μεγάλο μέρος της, αντιμετωπίζει την αναπηρία με όρους ιδεολογικής προκατάληψης, οδηγώντας τα άτομα με κινητικά κυρίως προβλήματα στα όρια του αποκλεισμού. Δικαίως λοιπόν απαιτούν σεβασμό και χαρακτηρίζουν αφιλόξενη την πόλη της Καρδίτσας. Το πρωί της Παρασκευής η Κίνηση «Καρδίτσα Προσβάσιμη Πόλη» διαμαρτυρήθηκε για την κατάσταση στην Εθνική Τράπεζα της πόλης και όχι μόνο, κυρίως όμως εκεί… αφού είναι η Τράπεζα που καταβάλλει τα επιδόματα πρόνοιας. Ο Πρόεδρος του Συλλόγου ΑΜΕΑ Ν. Καρδίτσας και μέλος της Κίνησης «Καρδίτσα Προσβάσιμη Πόλη» κ. Ηλίας Τσίγκας αναφέρθηκε στις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα ΑΜΕΑ γενικότερα, αλλά και ειδικότερα στην προσπάθεια τους να μετακινηθούν στις αφιλόξενες και γεμάτες εμπόδια πόλεις και να εξυπηρετηθούν από τις δυσπρόσιτες δημόσιες υπηρεσίες. Όπως χαρακτηριστικά είπε, ο ίδιος εξυπηρετήθηκε στην Εθνική Τράπεζα Καρδίτσας έπειτα από 25 χρόνια… Στόχος της δράσης εν γένει ήταν να αναδειχθεί το μεγάλο πρόβλημα της προσβασιμότητας στην τράπεζα από ΑΜΕΑ, μητέρες με καροτσάκια, ηλικιωμένους, άτομα με προσωρινά προβλήματα κινητικότητας και γενικά εμποδιζόμενα άτομα και να γίνει σαφές το πρόβλημα με την είσοδο στην τράπεζα και από την ειδική πόρτα – κουβούκλιο, καθότι είναι υπερβολικά μικρή για να χωρέσει ένα αμαξίδιο ή ένα παιδικό καρότσι. Η μη προσβασιμότητα κτιρίων που στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα που συντελεί στην ταλαιπωρία των εμποδιζόμενων ατόμων και στον αποκλεισμό τους από την κοινωνική και οικονομική ζωή;
Η προσβασιμότητα -η δυνατότητα δηλαδή, να μπορεί κάθε άτομο αυτόνομα, με ασφάλεια και άνεση να προσεγγίσει και να χρησιμοποιήσει υποδομές, υπηρεσίες και αγαθά, αλλά και να επικοινωνήσει και να πληροφορηθεί – είναι η καθοριστική παράμετρος του περιβάλλοντος, που καθορίζει τελικά σε κάθε άτομο το θεμελιώδες δικαίωμα της ελευθερίας επιλογών στην κάθε στιγμή της ζωής του. Με νομοθετικές ρυθμίσεις η πολιτεία προωθεί συγκεκριμένη πολιτική για την εξασφάλιση της προσβασιμότητας των κτιρίων των δημοσίων υπηρεσιών, σε όλους αδιακρίτως τους πολίτες.Το ΦΕΚ18 της 15ης Ιανουαρίου του 2002 «Ειδικές Ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση εμποδιζόμενων ατόμων σε υφιστάμενα κτίρια», οι οδηγίες του ΥΠΕΧΩΔΕ «Σχεδιάζοντας για όλους – οδηγίες σχεδιασμού», καθώς και ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (Ν.Ο.Κ.) ΦΕΚ 79 (9.4.2012) Ν.4067, συνθέτουν το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την προσβασιμότητα & την εξυπηρέτηση των εμποδιζόμενων ατόμων.
Επικαλούμενοι τις ανωτέρω διατάξεις όπως επίσης και το γεγονός ότι όλα τα προνοιακά επιδόματα δίνονται από την ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, κάνουμε σαφές ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα για όλους. Πιο αναλυτικά:
1. Προκειμένου να εξασφαλιστεί η προσβασιμότητα της κεντρικής εισόδου του καταστήματος (ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ) στα εμποδιζόμενα άτομα, θα πρέπει να κατασκευαστεί μια ράμπα κλίσης 5% ή αναβατόριο.
2. Η είσοδος στο κτίριο πρέπει να γίνεται με θύρα με συρόμενα επάλληλα φύλλα ανοιγόμενα αυτόματα ή χειροκίνητα ή με απλές ανοιγόμενες θύρες πλάτους 1.20 μ.
3. Θα πρέπει να αποφεύγονται οι περιστροφικές θύρες όπως επίσης και οι θύρες ασφαλείας τα λεγόμενα «κουβούκλια», όπως αυτές που υπάρχουν πλέον σε όλα τα καταστήματα τραπεζών. Αντί αυτών θα πρέπει παραπλεύρως των να κατασκευάζονται οπωσδήποτε απλές ανοιγόμενες θύρες, πλάτους 1.20μ, για την εξυπηρέτηση των εμποδιζόμενων ατόμων.
4. Όλος ο εξοπλισμός της εισόδου (χειρολαβή θύρας, κλειδαριά, κουδούνια κλήσεως, διακόπτες φωτισμού, αυτόματου ανοίγματος θύρας κλπ) να τοποθετείται σε ύψος 0,90-1,20μ από το δάπεδο και προς την ίδια πάντα πλευρά.