Αυτοκινητόδρομοι: Θρίλερ με την χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ


Σε σύγχυση οδήγησαν οι δυο απαντήσεις από το Υπουργείο Οικονομίας σχετικά με την τύχη των έργων στους αυτοκινητόδρομους. Στην προχθεσινή συνέντευξη τύπου έγιναν 2 συγκεκριμένες ερωτήσεις για τα έργα και έλαβαν 2 διαφορετικές απαντήσεις από τον κο Σταθάκη και τον κο Χαρίτση. Συγκεκριμένα:

Στην ερώτηση “Υπάρχει μια πολύ μεγάλη κριτική, γινόταν και στην προηγούμενη κυβέρνηση για το γεγονός ότι το νέο ΕΣΠΑ επιβαρύνεται με πολλά έργα του παλαιού. Η ερώτηση είναι εάν μεταξύ αυτών των έργων είναι και οι αυτοκινητόδρομοι. Οι μεγάλοι οδικοί άξονες και ποια είναι η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ολοκλήρωση αυτών των έργων, αν υπάρχει;”

Ο κος Χαρίτσης απαντά: Όπως γνωρίζετε, υπάρχει σε εξέλιξη μια διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων του αρμόδιου υπουργείου με τους παραχωρησιούχους. Αυτή η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί, άρα δεν μπορούμε να πούμε κάτι οριστικό σε σχέση με την τύχη αυτών των έργων, σε σχέση με τη νέα προγραμματική περίοδο που έχουμε.

Στη συνέχεια ακολούθησε και μία δεύτερη ερώτηση για το “Εάν μπορούν να μεταφερθούν στο νέο ΕΣΠΑ, γιατί έχουν ξεκινήσει αν δεν κάνω λάθος από το Γ’ ΚΠΣ”

Η απάντηση από τον ΥΠΟΙΚ κο Σταθάκη ήταν η παρακάτω: “Οι αυτοκινητόδρομοι, όπως το ξέρετε το νέο ΕΣΠΑ έχει λίγα χρήματα έτσι κι αλλιώς για έργα υποδομής. Οι  αυτοκινητόδρομοι χρειάζονται αρκετά χρήματα, αν μεταφερθούν θα καλύψουν πλήρως του πόρους του ισχύοντος, το οποίο έχει και την γραμμή του Μετρό μέσα και τα λοιπά. Μέχρι τώρα δεν μπορούσαν να μεταφερθούν, μπορεί εν δυνάμει να μεταφερθεί μετά από μια συζήτηση μια διαπραγμάτευση, αλλά νομίζω ότι σε αυτή τη φάση πρέπει να αφήσουμε χρόνο να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση για το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων αναφορικά με τις συμβάσεις, τη διαπραγμάτευση δηλαδή που υπάρχει εν εξελίξει, καθώς και την ολοκλήρωσή τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο δεδομένου ότι έχουμε δεσμευτεί και ως Κυβέρνηση ότι θα ολοκληρωθούν τα έργα.”

 

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΑ ΕΡΓΑ

Εδώ έχουμε ένα θέμα το οποίο θα πάρει εκρηκτικές διαστάσεις γιατί: το θέμα των αυτοκινητόδρομων δεν είναι στην σφαίρα επιρροής Σταθάκη αλλά στο Υπουργείο Υποδομών υπό τον κο Σπίρτζη.

Το δεύτερο και σοβαρότερο είναι πως αν τελικά οι αυτοκινητόδρομοι δεν ολοκληρωθούν τραβώντας χρήματα από το νέο ΕΣΠΑ ή στην χειρότερη περίπτωση από το νέο ΕΣΠΑ και την ΕΤΕπ τότε πολύ απλά τα έργα θα σταματήσουν λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, θα μείνουν ημιτελή ενώ και η ίδια η ΕΕ θα ξεκινήσει τη διαδικασία διεκδίκησης επιστροφής μερικών δις ευρώ από αυτά τα έργα.

 

ΟΙ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ

Αυτή την εποχή οι διαπραγματεύσεις είναι ιδιαίτερα δύσκολες με το χρόνο να τρέχει αντίστροφα. Σύμφωνα με τις συμβάσεις του 2013 οι δρόμοι τραβούν χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2007-2013 καθώς τότε (λανθασμένα) είχε θεωρηθεί πως κολοσσιαία έργα 120χλμ και 150χλμ μπορούν να ολοκληρωθούν σε μόλις 2 χρόνια.

Επί της ουσίας η χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ με τον ένα ή τον άλλο τρόπο είναι αναπόφευκτη για τους λόγους που παρουσιάζουμε παραπάνω. Το μεγάλο ερώτημα είναι πλέον αν τα χρήματα που πλησιάζουν τα 500εκ.ευρώ και είναι απαραίτητα για να ολοκληρωθούν μετά από σχεδόν 10 χρόνια τα έργα στους μεγάλους οδικούς άξονες τελικά κόψουν από το νέο ΕΣΠΑ άλλα έργα και ποια;

Έτσι ουσιαστικά θα είμαστε σε κατάσταση θρίλερ μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις προκειμένου όπως είπε και ο κος Σταθάκης “ως Κυβέρνηση έχουμε δεσμευτεί ότι θα ολοκληρωθούν τα έργα”.

 

ypodomes.com

 

Προηγούμενο άρθρο Τοπική Αυτοδιοίκηση και εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη
Επόμενο άρθρο 800 εκ. ευρώ από την Ε.Ε. για το τρέχον ΕΣΠΑ στις 22 Οκτωβρίου στην Ελλάδα