Απαραίτητη η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας


 

Eπεσήμανε ο Σπύρος Ταλιαδούρος χθες στο συνέδριο της Ν.Δ. για τον ελληνισμό της διασποράς

Ο βουλευτής και τ. Υφυπουργός Παιδείας κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, στην ομιλία του στο Συνέδριο της Ν.Δ. για τον Ελληνισμό της Διασποράς, που έγινε στις 24/6/2010 επεσήμανε ότι η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη διατήρηση και ενίσχυση του ελληνικού πολιτισμού στο πέρασμα των χρόνων.

Ειδικότερα στην ομιλία του ο κ. Ταλιαδούρος αφού καλωσόρισε τους Έλληνες της Διασποράς που παρευρίσκονταν στο Συνέδριο αλλά και τους εκπροσώπους του Συμβουλίου του Απόδημου Ελληνισμού που συμμετείχαν σε αυτό, εξήρε το στρατηγικής σημασίας έργο, που όπως είπε, επιτελούν ώστε να αποκτήσει η Ελλάδα μια ακόμη πιο ισχυρή παρουσία σε ολόκληρο τον κόσμο. Στη συνέχεια αποδεχόμενος ότι η ελληνική γλώσσα αποτελεί τον πυρήνα της πολιτιστικής μας ταυτότητα πρότεινε ενέργειες που πρέπει να προωθήσει το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ώστε να ενισχυθεί η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας από τους ομογενείς της δεύτερης και τρίτης γενιάς.

Η πλήρης ομιλία του έχει ως εξής:

          «Με ιδιαίτερη χαρά χαιρετίζω τους Έλληνες της Διασποράς που παρευρίσκονται σήμερα στο Συνέδριο που διοργανώνει η Ν.Δ. Η δυνατή φωνή σας σε όλη την υφήλιο στηρίζει και υποστηρίζει με κάθε τρόπο την Ελλάδα. Η ενδυνάμωση των σχέσεων της Ελλάδας και των Ελλήνων της Διασποράς αποτελεί για μας υψηλή προτεραιότητα. Θα ήθελα να καλωσορίσω και τους εκπροσώπους του Συμβουλίου του Απόδημου Ελληνισμού, οι οποίοι παρίστανται σήμερα εδώ και να επισημάνω το στρατηγικής σημασίας έργο που επιτελούν στην προσπάθεια ανέλιξης του Ελληνισμού σε σημαντική δύναμη επιρροής ανά τον κόσμο.

          Για τους λόγους αυτούς η ελληνική πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει  όχι μόνο τη διατήρηση αλλά και τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού μέσα από τον κύριο φορέα έκφρασης του, την ελληνική γλώσσα. Συνεπώς η διδασκαλία και η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας αποτελεί μονόδρομο για τη συντήρηση της ελληνικής συνείδησης στους τρίτης και τέταρτης γενιάς Έλληνες της διασποράς.

Προς την κατεύθυνση αυτή ως κυβέρνηση είχαμε λάβει συγκεκριμένα μέτρα σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθούν από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων. Ειδικότερα,

Πρώτον: Το Πανεπιστήμιο Κρήτης με συγχρηματοδότηση του ΥΠΕΠΘ και της Ειδικής Υπηρεσίας ΕΠΕΑΕΚ ανέλαβε και ολοκλήρωσε την παραγωγή υλικού σχετικά με την διδασκαλία της γλώσσας, της ιστορίας και του πολιτισμού σε τρεις δράσεις.

Η πρώτη ΑΘΗΝΑ έχει ως αντικείμενο την κατάρτιση προγραμμάτων σπουδών και την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού σε έντυπη μορφή για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση καθώς και στοιχείων ιστορίας και πολιτισμού. Πρόκειται για περίπου 114 τίτλους βιβλίων που καλύπτουν όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Η δεύτερη ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ αφορά στην επιμόρφωση των αποσπώμενων εκπαιδευτικών σε σχολεία του εξωτερικού και στην οργάνωση και υλοποίηση εκπαιδευτικών – μορφωτικών προγραμμάτων για ομογενείς μαθητές.

Η τρίτη ΕΡΜΗΣ έχει ως αντικείμενο τη δημιουργία βάσεων δεδομένων και δικτύων επικοινωνίας και τη δημιουργία Υπηρεσιών Τηλεκπαίδευσης, μέσω διαδικτύου.

          Έχει ήδη παραχθεί πλουσιότατο υλικό για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης, με τίτλο ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ και ως ξένης, με τίτλο ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ.

          Είναι συνεπώς αναγκαίο να προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας άμεσα στην προκήρυξη του έργου για την αναπαραγωγή του έτοιμου και ολοκληρωμένου αυτού εκπαιδευτικού υλικού, δεδομένου ότι υπάρχει έτοιμη η αρχική μήτρα. Έτσι θα μπορέσουμε στη συνέχεια να προχωρήσουμε και στη διανομή στις εκπαιδευτικές μονάδες της αλλοδαπής του υλικού αυτού.

Δεύτερον: Να προβληθεί και να προωθηθεί σε συνεργασία με τα συντονιστικά γραφεία του εξωτερικού το πιστοποιητικό ελληνομάθειας. Πρέπει να αυξηθεί και ο αριθμός των εξεταστικών κέντρων για την διευκόλυνση των ενδιαφερομένων. Η μικρή δαπάνη που απαιτείται για το σκοπό αυτό μπορεί να εξευρεθεί από το ΕΣΠΑ.

Τρίτον: Να ενδυναμωθεί η παρουσία της Ελλάδας στην Έκθεση EXPOLANGUE, που πραγματοποιείται στο Παρίσι και αποτελεί για τις γλώσσες ότι αποτελεί για το βιβλίο η Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης. Η ενδυναμωμένη παρουσία με στόχο την παρουσίαση του συνόλου των νέων δυνατοτήτων εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας θα έδινε στη γλώσσα μια σημαντική δυναμική.

Τέταρτον: Θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η ύπαρξη των ολοήμερων σχολείων διαφόρων τύπων αλλά που δεν εξυπηρετούν πλέον τις σύγχρονες ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους. Το καθεστώς των αμιγών σχολείων που λειτουργούν με βάση το ελληνικό αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα, οι μονάδες δίγλωσσης εκπαίδευσης, το ομολογειακό σχολείο και όλοι οι τύποι σχολείων πρέπει να επανεξεταστούν ως προς την λειτουργικότητα τους και στη συνέχεια να προωθηθεί ένα άλλο μοντέλο, όπως είναι αυτό του Σχολείου της Βαυαρίας, ώστε οι μαθητές να αξιοποιούν τις προοπτικές του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας που μένουν « συγκρατώντας» ταυτόχρονα και τη δυνατότητα διεξόδου και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Ελλάδας.

          Τέλος, σε κάθε περίπτωση είναι ανάγκη να υπάρξει συντονισμός και συνεργασία όλων των δημοσίων φορέων, που αναλαμβάνουν δράσεις για τη στήριξη του απανταχού ελληνισμού.

          Η επικοινωνία και η συνεργασία αυτών των φορέων είναι αναγκαία. Μπορεί να δημιουργηθεί με κοινή Υπουργική Απόφαση κοινή βάση δεδομένων, όπου θα εμφανίζονται όλες οι δράσεις των φορέων κατά κατηγορία, να υπάρχουν κοινές συνεδριάσεις των εμπλεκομένων φορέων και υπουργείων προς αυτή την κατεύθυνση.

          Κλείνω λέγοντας ότι για την επίτευξη του κοινού μας στόχου, που δεν είναι άλλος από την πολιτιστική επιβίωση του Ελληνισμού στις «άλλες πατρίδες» οφείλουμε να ενώσουμε όλοι μαζί τις δυνάμεις μας και τη δημιουργικότητα μας και να πετύχουμε τους στόχους μας.»   

Προηγούμενο άρθρο Απάντηση για το σωματείο εργαζομένων στη ΔΕΥΑΚ
Επόμενο άρθρο Αναφορά Μ. Θεοχάρη για την καταβολή του επιδόματος λουτροθεραπείας