Με αφορμή την χθεσινή επιστολή σας προς τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου, 3ου και 6ου Δημοτικού Σχολείων Καρδίτσας θεωρούμε υποχρέωσή μας, ως γονείς μαθητών του 3
ου Δημοτικού Σχολείου να επικοινωνήσουμε μαζί σας, έχοντας όλη την καλή πρόθεση να διατηρήσουμε συναινετική στάση και να σας παρακαλέσουμε για ακόμη μια φορά να προβείτε δημόσια, και προς αποφυγήν της παραπληροφόρησης, σε ορισμένες χρήσιμες διευκρινήσεις.
Αναφέρετε στην επιστολή σας ότι : προχωρήσατε με πολύ προσεκτικά βήματα στην ένταξή των μαθητών αυτών έχοντας κατανοήσει απολύτως τις δυσκολίες του εγχειρήματος.
Η βούληση του Υπουργείου Παιδείας (την οποία και σαφώς εκφράζετε λόγω της θέσης σας) για την βελτίωση των συνθηκών ένταξης στο εκπαιδευτικό σύστημα μαθητών από τη συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα πέρα από την πιθανή ανάγκη εφαρμογής αποφάσεων της Ε.Ε έχει οποιαδήποτε σχέση με την υλοποίηση συγκεκριμένου Προγράμματος?
Αν ναι! δικαιολογείται να πραγματοποιηθεί εν μέσω της σχολικής χρονιάς χωρίς να έχουν προηγηθεί τόσο η κοινωνική διαβούλευση και η υλοποίηση συγκεκριμένων υποστηρικτικών ενεργειών?
Από πληροφόρησή μας γνωρίζουμε ότι στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση
» 2007 – 2013 (Ε.Π.ΕΚΔιΒιΜ) έχει εγκριθεί προς υλοποίηση και χρηματοδότηση η πράξη : «Εκπαίδευση των παιδιών Ροµά στις Περιφέρειες Ηπείρου, Ιονίων Νήσων, Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδας – ΑΠ 1» συνολικής Δημόσιας Δαπάνης 3.300.000
€ με δικαιούχο το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Σας παραθέτουμε ενδεικτικά μερικά στοιχεία του Προγράμματος :
· Στόχος (μεταξύ άλλων) είναι η ενίσχυση της πρόσβασης των παιδιών Ρομά στην προσχολική αγωγή και στη συνέχεια η έγκαιρη εγγραφή τους στην Α΄ Δημοτικού, η εξοικείωση τους µε το σχολείο και η παραμονή τους σε αυτό σε όλη τη διάρκεια τουλάχιστον της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
· Το Πρόγραμμα θα παρέμβει καθ’ όλη τη διάρκειά του σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια στις περιφέρειες: Ηπείρου, Ιονίων Νήσων, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας, Αττικής, Στερεάς Ελλάδας, Πελοποννήσου, Κρήτης, Νοτίου και Βορείου Αιγαίου. Ενώ προβλέπεται ότι στα σχολεία αυτά θα πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις ευαισθητοποίησης, ενημέρωσης, υποστήριξης και θα διανεμηθεί εκπαιδευτικό υλικό.
Για να μην σας κουράζουμε με λεπτομέρειες (τις οποίες πιθανόν ήδη να γνωρίζετε), περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα μπορεί κανείς να αναζητήσει στην
απόφαση ένταξης (http://www.edulll.gr/wp–content/uploads/2010/11/orthi_epanalipsi_apofasientaxis_742.pdf) και στο ενημερωτικό φυλλάδιο (http://www.keda.gr/roma/files/leaflet_roma.pdf) του προγράμματος καθώς και στην ιστοσελίδα του ΚΕΔΑ (Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής –http://www.keda.gr/roma/) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση (http://www.edulll.gr/
).
Αναφέρετε επίσης στην επιστολή σας ότι : από την αρχή του σχολικού έτους οργανώθηκαν ενημερωτικές και επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς.
Αυτές οι συναντήσεις ήταν στοχευμένες και αφορούσαν τους εκπαιδευτικούς των σχολείων που επιλέχθηκαν για την υποδοχή των μικρών μαθητών? Συμμετείχαν σ’ αυτές εκπαιδευτικοί του
3
ου Δημοτικού σχολείου?
Θεωρούμε ότι η χρονική στιγμή που επέλεξε το Υπουργείο για την ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον αλλά και η προχειρότητα του όλου εγχειρήματος φυσικό κι επόμενο ήταν να προκαλέσει την αντίδραση της τοπικής κοινωνίας και ειδικότερα των γονέων.
Και πώς να μην συμβεί κάτι τέτοιο όταν δεν έχει προηγηθεί καμία απολύτως ενημέρωση προς τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά των σχολικών μονάδων που επιλέχθηκαν (από ποιόν? με ποια κριτήρια? και ποια προετοιμασία?), για να υποδεχθούν τους μικρούς μαθητές!
Έτσι πριν προλάβουμε σαν γονείς (και πως άραγε! από τη στιγμή που κανείς μας δεν γνώριζε τίποτε) Να μιλήσουμε στα τα παιδιά μας ! Να τους εξηγήσουμε πως πρέπει να φερθούν στους νέους συμμαθητές τους! Διαπιστώσαμε ότι είχαν ήδη διαμορφώσει άποψη (και μάλιστα αρνητική) από το περιβάλλον του σχολείου (σ’ αυτή την ηλικία τα παιδιά εντυπωσιάζονται περισσότερο από τους μύθους παρά από την πραγματικότητα!).
Και το σημαντικότερο! Δεν υπήρξε ο απαραίτητος χρόνος ώστε η σχολική κοινότητα να αντιδράσει σωστά! μέσα από τις συναντήσεις των γονέων εκπαιδευτικών και σχολικών συμβούλων, να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινήσεις ώστε να αμβλυνθούν οι όποιες αρνητικές αντιδράσεις και να αντιμετωπισθούν σωστά οι ακραίες θέσεις!
Αν και είναι κοινώς κατανοητό και αποδεκτό ότι όπως κι εσείς αναφέρετε: δεν προβλέπεται νομικά η σύμφωνη γνώμη των γονέων προκειμένου να γίνει εγγραφή τριών μαθητών με τους προαναφερθέντες όρους. (σε Δημόσιο και όχι Ιδιωτικό Σχολείο φοιτούν τα παιδιά μας) θεωρούμε πως η τοπική κοινωνία της Καρδίτσας και οι οικογένειές μας, ειδικά σ’ αυτές τις δύσκολες στιγμές που ζει η Χώρα μας, δεν μπορεί να αντέξει τις δυσανάλογες αλυσιδωτές αντιδράσεις που προκάλεσε μια απλή (κατά την άποψή σας) διοικητική και παιδαγωγική πράξη.
Ευελπιστώντας ότι θα κατανοήσετε τόσο εσείς όσο και το Υπουργείο το πραγματικό συμφέρον των μαθητών και επανεκτιμήσετε, το τι έπρεπε να έχει γίνει – και τι έγινε πριν απλά «ενσωματωθούν
» μ’ αυτόν τον απαράδεκτα βιαστικό τρόπο παιδικές ψυχές στην υποθετικά «έτοιμη»
να τα υποδεχθεί σχολική κοινότητα, Παρακαλούμε να αναγνωρίσετε την ανάγκη για την εκτόνωση της κατάστασης με την χρονική μεταφορά της ενσωμάτωσης των μικρών μαθητών από τη νέα Σχολική Χρονιά κι αφού προηγηθούν οι προβλεπόμενες υποστηρικτικές ενέργειες προς τις Σχολικές Μονάδες που επιλέξατε για την υποδοχή τους.
Διαφορετικά, αν και τους δείκτες εκροών (αριθμός μαθητών Ρομά που θα ενσωματωθούν στις Σχολικές Μονάδες) το Πρόγραμμα μπορεί να τους καλύψει μ’ αυτή την «Στρατηγική υλοποίησης
», το αποτέλεσμα θα είναι για ακόμη μια φορά ΜΗΔΕΝ (ή καλύτερα χαμένα ακόμη 3,3
εκατ. Ευρώ).
Με εκτίμηση
Εκ μέρους του Συλλόγου
Η Πρόεδρος
Νασιάκου Αλεξάνδρα