Απάντηση από τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Ιωάννη Μανιάτη έλαβε η Βουλευτής Ν. Καρδίτσας κα. Μαρία Θεοχάρη στην ερώτηση και ΑΚΕ που κατέθεσε, μαζί με άλλους 17 Βουλευτές ΠΑΣΟΚ, για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών από αγρότες.
Ο κ. Μανιάτης στην απάντησή του αναλύει διεξοδικά την λειτουργία του ενεργειακού συστήματος από ΑΠΕ και αναφέρει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
«Για την εξασφάλιση της ομαλής ροής της διείσδυσης των φωτοβολταϊκών σταθμών στο ενεργειακό σύστημα της χώρας, το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τον Διαχειριστή του δικτύου διανομής, ΔΕΗ Α.Ε. Το δίκτυο διανομής είναι αυτό στο οποίο συνδέονται οι φωτοβολταϊκοί σταθμοί μικρής και μεσαίας ισχύος.
Μέχρι τον Οκτώβριο 2010 (χρονική περίοδος κατά την οποία οι επαγγελματίες αγρότες διατηρούσαν προτεραιότητα έναντι των λοιπών αιτημάτων), μόνο στο ηπειρωτικό δίκτυο είχαν υποβληθεί περίπου 6.200 αιτήσεις αγροτών για φωτοβολταϊκά έως και 100 kW, που αντιπροσωπεύουν συνολική ισχύ περίπου 612 MW. Η ΔΕΗ κατέγραψε τα αιτήματα, τα αντιστοίχισε με τα δίκτυα μέσης τάσης που διαχειρίζεται και άρχισε την χορήγηση προσφορών σύνδεσης για τους νομούς και τις γραμμές που είχαν τη μεγαλύτερη ευχέρεια απορρόφησης ισχύος.
Ο σχεδιασμός δείχνει ότι περίπου το 1/3 της ισχύος των αγροτικών φωτοβολταϊκών αναφέρεται σε δίκτυα με μεγάλη ευχέρεια απορρόφησης. Υπάρχουν άλλα 2.000 περίπου αγροτικά αιτήματα τα οποία αντιστοιχούν σε δίκτυα μεσαίας δυσκολίας όσον αφορά την απορρόφηση ισχύος, δυσκολία που δεν σημαίνει αδυναμία ικανοποίησης των αιτημάτων αλλά ότι χρειάζεται περισσότερος χρόνος, καθώς πρέπει να προηγηθεί τεχνική μελέτη του τοπικού δικτύου, διαδικασία που είναι σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί έως το τέλος Απριλίου 2011. Τέλος, απομένουν ακόμη αλλά 2000 αιτήματα για περιοχές που παρουσιάζουν υψηλότερη δυσκολία απορρόφησης της ισχύος, για τα οποία απαιτείται εξειδικευμένη αντιμετώπιση ανά γραμμή μέσης τάσης.
Σύμφωνα με την ΔΕΗ, το ζήτημα του κορεσμού των δικτύων σε ό,τι αφορά τη διανομή έχει τοπικό χαρακτήρα και αναφέρεται στην υπάρχουσα μορφολογία του δικτύου. Είναι προφανές ότι ο κορεσμός μπορεί να αρθεί με έργα επέκτασης-ενίσχυσης του δικτύου, όμως τόσο η αυξημένη τιμή της φωτοβολταϊκής κιλοβατώρας όσο και οι αυξημένες απώλειες μεταφοράς της στη μέση τάση καθιστούν τις εκτεταμένες επεμβάσεις στο δίκτυο διανομής ανορθολογικές. Η κατεύθυνση, λοιπόν, που δίνεται, είναι να γίνει η επέκταση των δικτύων διανομής στους νομούς μόνο κατά περίπτωση, όταν το απαιτούν ειδικές συνθήκες.»
Όσον αφορά τον σχεδιασμό που έγινε, ο Υφυπουργός επισημαίνει: «Η αναλυτική εκτίμηση της δυνατότητας απορρόφησης ισχύος από ένα υφιστάμενο δίκτυο δεν είναι εφικτή αν δεν είναι γνωστές οι συγκεκριμένες συνθήκες φόρτισής του, δηλαδή οι μονάδες παραγωγής, δηλαδή τα συγκεκριμένα αιτήματα για νέους σταθμούς – και, βέβαια, τα αιτήματα δεν μπορούσαν να γίνουν γνωστά πριν υποβληθούν. Επομένως, ο σχεδιασμός έγινε εκ των πραγμάτων προσεγγιστικά, αλλά όχι άστοχα, καθώς στην επιστολή της προς την ΡΑΕ η ΔΕΗ επιβεβαιώνει ότι τα υφιστάμενο ηπειρωτικό δίκτυο μπορεί να απορροφήσει 2.376 MW, δυνατότητα απορρόφησης που ξεπερνά με σημαντική ασφάλεια τα ζητούμενα 2.000 MW μέχρι το 2014.
Από την καταγραφή των αιτημάτων που πραγματοποίησε η ΔΕΗ, προκύπτει ότι η συνολικά αιτηθείσα ισχύς υπερβαίνει την ζήτηση, πολλές φορές και στο διπλάσιο, και γι’ αυτό η ΔΕΗ εισηγήθηκε στη ΡΑΕ την αναστολή υποβολής νέων αιτημάτων και τον χαρακτηρισμό των περιοχών αυτών ως κορεσμένα δίκτυα. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί μέχρι στιγμής δεν θα εξεταστούν. Όμως στον παρόντα χρόνο δεν υπάρχει πρόθεση αύξησης της ισχύος των 2.200 MW ώστε να ικανοποιηθεί όλη η ζήτηση, αφού κάτι τέτοιο θα ήταν ιδιαίτερα επιβαρυντικό για τον Έλληνα καταναλωτή.»
Επιπλέον, ο κ. Μανιάτης αναφέρει: «Με τον ν. 3851 προβλέφθηκε μία σειρά ρυθμίσεων για την ταχύτερη υλοποίηση επενδύσεων, μεταξύ των οποίων και η καταβολή οικονομικών εγγυήσεων για τα εξαιρούμενα από την υποχρέωση άδειας παραγωγής έργα, όπως τα μικρά φωτοβολταϊκά, και η έμμεση σύνδεσή τους με τον χρόνο που μια προσφορά όρων σύνδεσης παραμένει δεσμευτική. Έτσι, όταν κάποιος καθυστερεί υπερβολικά, παύει να δεσμεύει ηλεκτρικό χώρο και αποκτά προτεραιότητα ο επόμενος που μπορεί να υλοποιήσει.
Ειδικά για τα αγροτικά αιτήματα, μπορεί πράγματι σε κάποιες περιοχές της χώρας να υποβλήθηκαν πολύ περισσότερα από άλλες, αλλά αυτό δεν μπορούσε να προβλεφθεί, αφού έχει σχέση όχι μόνο με την κατανομή του αγροτικού πληθυσμού αλλά και με τις ιδιαίτερες τοπικές συνθήκες και τη δυναμική τους.
Το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται σε εγρήγορση παρακολουθώντας και βελτιώνοντας συνεχώς το θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο προκειμένου να αντιμετωπίζει όσα προβλήματα δημιουργούνται στην εφαρμογή επιμέρους διατάξεων στην όλη διαδικασία και στην υλοποίηση των επενδύσεων.»