Νέα αντιεγκληματική πολιτική για εντατικοποίηση των ελέγχων, τοποθέτηση επιγραφών, δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίσης της νεολαίας
Στην ερώτηση που είχε καταθέσει στη Βουλή ο Βουλευτής Καρδίτσας και τ. Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Σπύρος Ταλιαδούρος, με την οποία ζητούσε τη θέσπιση ενός κατώτερου ορίου ηλικίας για την κατανάλωση αλκοόλ και ενός νομικού πλαισίου προστασίας των ανηλίκων από την αγορά και την κατανάλωση αλκοολούχων ποτών στους χώρους αγοράς και διάθεσης ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Σ. Βούγιας απάντησε ότι με τη νέα αντιεγκληματική πολιτική έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα αυτό και δρομολογούνται εξειδικευμένες δράσεις για την προστασία των ανηλίκων με εντατικοποίηση των ελέγχων, τοποθέτηση επιγραφών, δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίσης της νεολαίας
Ειδικότερα η απάντηση του Υπουργού κ. Γ. Παπακωνσταντίνου είναι η εξής:
«Σε απάντηση των ανωτέρω ερωτήσεων, που κατέθεσαν οι Βουλευτές κκ Θ. ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ και Σ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ, σε ότι μας αφορούν σας γνωρίζουμε ότι η προστασία της παιδικής ηλικίας και της νεότητας αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί πρωταρχικό στόχο από τις Κυβερνήσεις των κρατών – μελών της Ευρωπαικής Ένωσης αλλά και ολόκληρου του κόσμου μέσα από προσπάθειες θεσμοθέτησης του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Στο πλαίσιο δε αυτό το θέμα της προστασίας των νέων από τη χρήση του αλκοόλ, των ναρκωτικών και γενικότερα των εξαρτησιογόνων ουσιών είναι θέμα μείζονος σημασίας και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο μας.
Ειδικότερα από το Υπουργείο μας και το Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας, για την προστασία των νέων από το αλκοόλ έχουν θεσπιστεί και εφαρμόζονται οι διατάξει του π.δ. 180/1979, όπως συμπληρώθηκε και τροποποιήθηκε μεταγενέστερα με τα π.δ. 36/1994, 282/1998 και 350/2003. Σύμφωνα με το άρθρο 1 του π.δ. 36/1994, σε ανηλίκους κάτω των 17 ετών, οι oποίοι δε συνοδεύονται από τους γονείς ή κηδεμόνες τους, δεν επιτρέπεται:
-Η είσοδος και παραμονή σε κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ.
-Η κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών στα λοιπά δημόσια έργα.
Επίσης στις διατάξεις του π.δ. 350/2003, με τις οποίες τροποποιήθηκαν – συμπληρώθηκαν οι αντίστοιχες διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 1 του π.δ.36/1994, προβλέπεται η τοποθέτηση πινακίδων σε εμφανές σημείο των καταστημάτων πώλησης οινοπνευματωδών ποτών με την ένδειξη, στα μεν κέντρα διασκέδασης και αμιγή μπαρ: «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΣΕ ΑΤΟΜΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 17 ΕΤΩΝ ΠΟΥ ΔΕ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΓΟΝΕΙΣ Ή ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ», στα δε λοιπά δημόσια κέντρα με την ένδειξη: «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΟΙΝΟΠΝΕΥΜΑΤΩΔΩΝ ΠΟΤΩΝ ΑΠΟ ΑΤΟΜΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ 17 ΕΤΩΝ ΠΟΥ ΔΕ ΣΥΝΟΔΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΓΟΝΕΙΣ Ή ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ».
Εκτός των ποινικών κυρώσεων που επιβάλλονται στους υπεύθυνους, οι παραβάσεις αυτές συνιστούν και λόγο επιβολής των προβλεμένων από το άρθρο 2 παρ.2. του π.δ. 180/1979διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλονται από τους οικείους ΟΤΑ.
Πέραν των ανωτέρω διατάξεων, έχει εκδοθεί και ο ν. 3730/2008 (Προστασία ανηλίκων από τον καπνό και τα αλκοολούχα ποτά και άλλες διατάξεις), καθώς και η 88202 από τ25-06-2009 Υπουργική Απόφαση του συνερωτώμενου Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Σημειώνεται ότι για τις παραβάσεις των διατάξεων αυτών, προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις, η δε Ελληνική Αστυνομία παρέχει την προβλεπόμενη συνδρομή στις συναρμόδιες Υπηρεσίες.
Στο πλαίσιο των ανωτέρω προβλεπομένων, από τις αρμόδιες Υπηρεσίες μας διενεργούνται έλεγχοι στα κέντρα διασκέδασης και στα λοιπά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, για την είσοδο, παραμονή και κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών από ανήλικους και εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις κατά των παραβατών. Ενδεικτικά δε σημειώνεται ότι, από τις αρμόδιες αστυνομικές Υπηρεσίες, κατά το παρελθόν έτος, πραγματοποιήθηκαν 202.415 έλεγχοι σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και βεβαιώθηκαν 5.481 παραβάσεις του Υγειονομικού Κανονισμού, εκ των οποίων 258 για χορήγηση αλκοολούχων ποτών σε ανηλίκους. Επίσης, κατά το πρώτο τετράμηνο του τρέχοντος έτους, διενεργήθηκαν 48.671 έλεγχοι σε καταστήματα πώλησης – κατανάλωσης οινοπνευματωδών ποτών και βεβαιώθηκαν 203 παραβάσεις.
Επισημαίνεται ότι η δραστηριότητα των Υπηρεσιών μας, ως προς την εφαρμογή των προαναφερόμενων διατάξεων, καταγράφεται σε ειδική για το σκοπό αυτό μηχανογραφική εφαρμογή και παρακολουθείται από την αρμόδια Διεύθυνση του Αρχηγείου, ενώ εκδίδονται σχετικές διαταγές με εντολές – οδηγίες, για αποτελεσματιότερους ελέγχους και αυστηρότερη εφαρμογή του νόμου.
Πέραν αυτών, στη νέα αντεγκληματική πολιτική του Υπουργείου μας, έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο θέμα αυτό και περιλαμβάνονται εξειδικευμένες δράσεις για τους ανήλικους, όπως μεταξύ άλλων:
-Εντατικοποίηση των ελέγχων στα κέντρα διασκέδασης και στα λοιπά καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που προσφέρουν οινοπνευματώδη ποτά, για είσοδο, παραμονή και κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών από ανήλικους.
-Αυστηροί έλεγχοι για την τοποθέτηση επιγραφών σε εμφανές σημείο, σχετικά με την απαγόρευση εισόδου ανηλίκων σε κέντρα διασκέδασης και τη μη κατανάλωση ποτών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
-Διοργάνωση εκδηλώσεων, με τοπικούς παράγοντες και φορείς (Τοπική Αυτοδιοίκηση, σχολεία, συλλόγους γονέων κ.λ.π), με στόχο την ενημέρωση -ευαισθητοποίηση της νεολαίας, ως προς τους κινδύνους που προέρχονται από τη χρήση αλκοόλ και λοιπών εξαρτησιογόνων ουσιών.
-Ενημέρωση των νέων για τους σοβαρούς κινδύνους που εγκυμονεί η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης.
-Περαιτέρω ανάπτυξη επαφών και συνεργασία με συναρμόδιους για θέματα ανηλίκων δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς και οργανισμούς
-Ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση του προσωπικού που χειρίζεται υποθέσεις ανηλίκων.
Τέλος, σημειώνεται ότι το πρόβλημα της κατανάλωσης αλκοόλ από ανηλίκους είναι ζήτημα κυρίως κοινωνικό και δε μπορεί να αντιμετωπισθεί μόνο από τα προαναφερόμενα αστυνομικά μέτρα, αλλά απαιτείται συνεχής συνεργασία, συντονισμός και κοινή δράση πολλών φορέων και Υπηρεσιών, κυρίως στον τομέα της ενημέρωσης, όχι μόνο των ιδίων των νέων αλλά και των γονέων ή κηδεμόνων τους, σχετικά με τους κινδύνους που εγκυμονεί η κατανάλωση του αλκοόλ και τις περαιτέρω συνέπειές του.»