Είναι απολύτως κατανοητή και εύλογη η ανησυχία του συναδέλφου Περιφερειακού συμβούλου Κων/νου Πουλάκη, για το θέμα που αιφνιδιαστικά προέκυψε, το τελευταίο χρονικό διάστημα, σχετικά με την διασπορά μαθητών ρομά των 19ου και του 4ου Δημοτικών σχολείων σε άλλα δημοτικά σχολεία των περιοχών Σοφάδων και Καρδίτσας.
Πρόκειται για ένα σοβαρό ζήτημα, που κατά τη δική μας άποψη προσεγγίστηκε με τελείως ρηχό και ανορθόδοξο τρόπο, από την πλευρά της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, με συνέπεια να πετύχει το αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Θα πρέπει να σας ενημερώσουμε ότι τελείως αιφνιδιαστικά και χωρίς να έχει προηγηθεί κάποιος διάλογος ή κάποια διαβούλευση με τις σχολικές κοινότητες και τις τοπικές κοινωνίες, στο μέσο της σχολικής χρονιάς και αμέσως μετά το τέλος των διακοπών της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, το υπουργείο επιχείρησε να διασπείρει μαθητές Ρομά τόσο σε δημοτικά σχολεία των Σοφάδων όσο και σε δημοτικά σχολεία της Καρδίτσας. Το αποτέλεσμα ήταν να προκύψουν σοβαρές αντιδράσεις από την πλευρά των γονέων, αυτών των περιοχών οι οποίοι εξέφρασαν μια σειρά από επιφυλάξεις για τις γενικότερες επιπτώσεις που θα προκύψουν στις σχολικές κοινότητες. Μάλιστα υπήρξαν περιπτώσεις καταλήψεων σχολείων και ευρύτερης αναστάτωσης.
Σε ότι αφορά την αντιπεριφέρεια Καρδίτσας σε συνεργασία με τις οικείες δημοτικές αρχές Καρδίτσας και Σοφάδων, πραγματοποιήσαμε συσκέψεις με την συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων ενώ κλήθηκε και ήρθε στην Καρδίτσα η Ειδική Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας κ Λινού. Η κ Λινού σε ανοιχτή σύσκεψη που έγινε στο Δημαρχείο της Καρδίτσας, έγινε δέκτης των επιφυλάξεων που υπάρχουν στις τοπικές κοινωνίες και αναγκάστηκε δημόσια να παραδεχτεί, ότι δεν είχαν μετρηθεί σωστά οι αντιδράσεις που θα προκαλούνταν. Αυτή η παραδοχή δείχνει και την ελλιπέστατη προετοιμασία που υπήρξε από την πλευρά της ηγεσίας του υπουργείου για το όλο θέμα.
Επίσης θα μας επιτρέψετε να παραθέσουμε και ένα μικρό απόσπασμα της δικής σας ερώτησης την οποία προσυπογράφουμε. Λέτε λοιπόν στην επιστολή σας:
«Η αιφνιδιαστική και στο μέσο της σχολικής χρονιάς μετακίνηση των μαθητών, η αμφίβολη εξασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών πόρων, υλικοτεχνικών υποδομών και εξειδικευμένου προσωπικού, οι υπόνοιες για κλείσιμο των δύο σχολείων, που ανακαλεί στις τοπικές κοινωνίες μνήμες του πρόσφατου «σχολικού Καλλικράτη» δημιουργούν εύλογες ανησυχίες ως προς την επιτυχία του μέτρου και τις επιπτώσεις του στο μαθητικό πληθυσμό της περιοχής, ειδικά σημερινή συγκυρία που η διαλυτική για τη δημόσια παιδεία πολιτική που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας στην κατεύθυνση των ακραίων νεοφιλελεύθερων επιλογών του «μνημονίου», με τη συγχώνευση και κατάργηση σχολικών μονάδων, τις τραγικές ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, αλλά και διδακτικό και υποστηρικτικό προσωπικό, τη διάλυση όλου του συστήματος της ειδικής αγωγής κ.λπ.».
Σε ότι αφορά την αιρετή περιφέρεια γνωρίζετε πως δεν έχει την αρμοδιότητα της παιδείας. Κατά συνέπεια οι δυνατότητες της περιορίζονται στην άσκηση πιέσεων υπέρ των συμφερόντων των τοπικών κοινωνιών και φυσικά στις τοπικές κοινωνίες περιλαμβάνονται οι πληθυσμοί των τσιγγάνων.
Μάλιστα θα θέλαμε να σας θυμίσουμε πως μόλις την προηγούμενη εβδομάδα ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ Αγοραστός προήδρευσε σε σύσκεψη με στόχο να συζητηθούν τα προβλήματα των ΡΟΜΑ στη Θεσσαλία. Στη σύσκεψη συζητήθηκαν πολιτικές αξιοποίησης κονδυλίων από το ΕΣΠΑ καθώς και από άλλες πηγές, ώστε να επιλυθούν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Θεσσαλοί Τσιγγάνοι στους τόπους κατοικίας τους.
Κλείνοντας και επειδή πεποίθηση μας είναι ότι οι πολιτικές ενσωμάτωσης και εξάλειψης των διακρίσεων δεν γίνονται ούτε από την μια ημέρα στην άλλη, ούτε και επιβάλλονται με άνωθεν αποφάσεις, οφείλουμε όλοι να κάνουμε έναν ειλικρινή και γόνιμο διάλογο για την ανάπτυξη πολιτικών που θα φέρουν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.