Αναβαθμίζεται ουσιαστικά η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση


 Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπύρος Ταλιαδούρος στην τοποθέτηση του στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, με θέμα ημερήσιας διάταξης την Έκθεση, έτους 2008, της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, επεσήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Από την πρώτη στιγμή, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. πρόταξε ως κορυφαία προτεραιότητα την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και την ποιοτική αναβάθμιση του συνόλου του εκπαιδευτικού συστήματος. Ειδικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η διασφάλιση της ποιότητας αποτελεί βασικό πυλώνα της ανάπτυξης των Α.Ε.Ι. της χώρας μας στον ολοένα αυξανόμενο διεθνή ανταγωνισμό.

Με το Ν. 3374/2005 η χώρα μας ανταποκρίθηκε στις ανάγκες εκσυγχρονισμού και ποιοτικής αναβάθμισης του ελληνικού συστήματος Ανώτατης Εκπαίδευσης καθώς και στις άμεσες προτεραιότητες που είχε αναλάβει η Ελλάδα το 2003 στο Βερολίνο, στο πλαίσιο της δημιουργίας του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης έως το 2010. Με το νόμο αυτό, η αξιολόγηση καθιερώθηκε για πρώτη φορά στην ανώτατη εκπαίδευση και ιδρύθηκε η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας (ΑΔΙΠ) με ένα και μόνο στόχο, τη διασφάλιση και αναβάθμιση της ποιότητας των Πανεπιστημίων μας. Ειδικότερα:

Βασικός στόχος των διαδικασιών αξιολόγησης που θεσμοθετήθηκαν με τον ανωτέρω νόμο είναι η διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας του έργου που επιτελούν τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης και η αντιμετώπιση τυχόν δυσλειτουργιών που διαπιστώνονται σε σχέση με τη φυσιογνωμία, τους στόχους και την αποστολή τους. Σε καμία περίπτωση οι διαδικασίες αξιολόγησης δεν αποσκοπούν στην επιβολή «ποινών» ή στη διαπίστευση/πιστοποίηση (accreditation) ή στην αξιολογική κατάταξη (ranking) των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης. Κομβικό σημείο για τη διασφάλιση και βελτίωση της ποιότητας του επιτελούμενου έργου αποτελεί η ειλικρινής αναζήτηση των πραγματικών αιτίων των υφιστάμενων αδυναμιών ή αποκλίσεων, ώστε να αναληφθούν από τους αρμόδιους φορείς (τα ιδρύματα ή/και την Πολιτεία) οι απαιτούμενες δράσεις για τη θεραπεία τους.

Το ΥΠΕΠΘ από το 2005 έως σήμερα έχει σταθεί αρωγός στο έργο στης ΑΔΙΠ και έχει χρηματοδοτήσει τη λειτουργία της ως εξής:

α) Η ΑΔΙΠ έχει χρηματοδοτηθεί από τον τακτικό προϋπολογισμό με ποσό της τάξεως των 1.000.000  Ευρώ κατ’ έτος. Για το 2009 έχει προϋπολογιστεί ποσό 1.158.100 Ευρώ, που αφορά τρέχοντα λειτουργικά έξοδα.

β) Έχει ήδη δημοσιευθεί μέσω του ΕΠΕΑΕΚ  πρόσκληση ύψους 25 εκ. Ευρώ για την ενίσχυση της λειτουργίας της ΑΔΙΠ για την τετραετία 2009-2013 ενισχύοντας έτσι ουσιαστικά το έργο της Αρχής για την ανάπτυξη του εθνικού συστήματος αξιολόγησης και διασφάλισης της ποιότητας και τεκμηρίωσης των Α.Ε.Ι..

γ) Παράλληλα αξίζει να σημειωθεί ότι δημοσιεύθηκε και η πρόσκληση για την ενίσχυση των Ιδρυμάτων για την συγκρότηση «Μονάδων Διασφάλισης Ποιότητας» (ΜΟ.ΔΙ.Π.) που επίσης στοχεύει στην ανάπτυξη και λειτουργία ενός εθνικού συστήματος αξιολόγηση της ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης προϋπολογισμού  11,7 εκ. Ευρώ.

 Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων από την πρώτη στιγμή στάθηκε αρωγός σε όλα τα στάδια λειτουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής. Συγκεκριμένα:

α) Παραχωρήθηκε κτίριο και αναγκαίος εξοπλισμός για την πρώτη εγκατάσταση της ΑΔΙΠ με προοπτική μελλοντικής μόνιμης εγκατάστασης, σύμφωνα με τις προδιαγραφές και το σχεδιασμό που έθεσε η ΑΔΙΠ.

β) Όλα τα τρέχοντα διοικητικά θέματα επιλύονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ λαμβανομένων υπόψη των σχετικών νόμων, όπως αποφάσεις για αποσπάσεις, μετατάξεις και λοιπά θέματα προσωπικού.

γ) Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί νομοθετικές παρεμβάσεις για την καλύτερη και πιο ευέλικτη λειτουργία της ΑΔΙΠ, σύμφωνα με τις υποδείξεις της και πάντα σε συνεργασία με τα μέλη της. Ήδη σε σχέδιο νόμου που κατατίθεται εντός των ημερών στη Βουλή συμπεριλαμβάνονται σχετικές διατάξεις επίλυσης θεμάτων όπως η δυνατότητα κάλυψης δαπανών μετακίνησης των μελών της Επιτροπής Εξωτερικής Αξιολόγησης από την ΑΔΙΠ, βοηθώντας έτσι στην επιτάχυνση της διαδικασίας αξιολόγησης, και η κάλυψη των σχετικών δαπανών με τρόπο ανάλογο με τα διεθνώς ισχύοντα στην επιστημονική κοινότητα ως προς τις διαδικασίες αξιολόγησης των Α.Ε.Ι.. Στο ίδιο σχέδιο νόμου λαμβάνεται μέριμνα για την πρόσληψη διοικητικού και επιστημονικού προσωπικού, όπως ειδικότερα αναφέρονται στο σχετικό άρθρο και την αιτιολογική έκθεση.

ε) Οι υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ έχουν ήδη ολοκληρώσει την επεξεργασία του σχεδίου Εσωτερικού Κανονισμού που απέστειλε η ΑΔΙΠ και έχει αποσταλεί στην Αρχή για να ολοκληρωθεί η διαδικασία, με βάση τις παρατηρήσεις αυτές, της έκδοσης του σχετικού π.δ..  

Η μέχρι σήμερα προσπάθεια της ΑΔΙΠ για την αξιολόγηση των ΑΕΙ με τη βοήθεια του ΥΠΕΠΘ είναι σημαντική λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες που υπάρχουν και θα συνεχιστεί με αυξανόμενους ρυθμούς, εν όψει και της μεγάλης χρηματοδότησης που δίνεται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθησης» για πρώτη φορά.

          Η αξιολόγηση στα ΑΕΙ έχει θεσμοθετηθεί και ήδη πάνω από 125 Τμήματα άρχισαν τις σχετικές διαδικασίες σε συνεργασία με την ΑΔΙΠ. Η χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών  στα πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας από κρατικούς και ευρωπαϊκούς πόρους έχει συνδεθεί με την πορεία της αξιολόγησή τους, κινητροδοτώντας έτσι την προσπάθεια. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να καθορίζεται από δογματισμούς, ιδεοληψίες και μονόπλευρες αντιλήψεις, ούτε μπορεί να γίνεται πεδίο διεκδίκησης μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων».

Προηγούμενο άρθρο Νέα οχήματα παρέλαβε ο Δήμος Καρδίτσας
Επόμενο άρθρο Ο νέος Κανονισμός Καθαριότητας του Δήμου Καρδίτσας