Αγροτικοί αγώνες και σιδηρόδρομος


 Δύο γεγονότα λαμβάνουν χώρα στην πόλη της Καρδίτσας αυτές τις μέρες: Η εκδήλωση μνήμης της αγροτικής εξέγερσης στη Θεσσαλία και η κοπή πίτας του συλλόγου φίλων σιδηροδρόμων Καρδίτσας.

Οι δύο εκδηλώσεις οδήγησαν τη σκέψη σε έναν εύλογο συνειρμό.

Η Ελλάδα του τέλους του 19ου αιώνα που παλεύει να …εξευρωπαϊστεί, να  ακολουθήσει τα άλλα κράτη της Ευρώπης στην πρόοδο και την οικονομική ανάπτυξη και η Ελλάδα του20ου αιώνα με τους αγώνες, την πάλη του λαού και κυρίως των αγροτών της Θεσσαλίας, που το καθεστώς των τσιφλικιών τους ωθεί στους δρόμους. .Το κράτος παίζει προς την κατεύθυνση της ανέλιξης σημαντικό ρόλο κάνοντας επενδύσεις σε έργα υποδομής- ανάπτυξης με σημαντικότερο την κατασκευή σιδηροδρόμου(1869), που επεκτάθηκε δραστικά επί Χ. Τρικούπη( δεκαετία 1880).

 Η Ελλάδα το 19ο αιώνα αύξησε την έκτασή της, τον πληθυσμό της ,αστικοποιήθηκε, ανέπτυξε εμπόριο, ναυτιλία.. Η Ελληνική κοινωνία χαρακτηριζόταν από αργή αλλά συνεχή μεταβολή. Μέσα σε αυτή την εξέλιξη της κοινωνίας στάσιμοι έμεναν οι ..κολίγοι (ακτήμονες Έλληνες αγρότες.).

Το καθεστώς των τούρκικων τσιφλικιών τους είχε κάνει δούλους στην ελληνική γη. Περίμεναν να μοιραστεί η γη σ’ αυτούς μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλίας.(1881). Δεν έγινε. Άρχισαν αγώνα στη Θεσσαλία, στο μόνο αγροτικό τμήμα που υπήρχε  το ζήτημα του μεγάλου κλήρου(τσιφλίκια).

Στο Κιλελέρ το 1910 κορυφώθηκαν οι συγκρούσεις αγροτών-γαιοκτημόνων και κυβερνητικών που εκτυλίσσονταν ούτως η άλλως σε όλο το Θεσσαλικό κάμπο. Η αγροτική εξέγερση του 1910, είναι μια στιγμή της ελληνικής ιστορίας που συνδέεται με το σιδηρόδρομο και ειδικότερα με το Κιλελέρ, το μικρό αυτό χωριό επί της σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου. Στα τραγικά εκείνα γεγονότα, ο σιδηρόδρομος χρησιμοποιούνταν τόσο από τους επαναστατημένους αγρότες όσο και από τον στρατό που εκτελούσε διαταγές, σύμφωνα με τις επιθυμίες των τσιφλικάδων της περιοχής. Βασικά σημεία εκκίνησης υπήρξαν επίσης οι σταθμοί και τα τρένα, κατάφορτα πότε με αγρότες και πότε με στρατιώτες, στα γεγονότα που προηγήθηκαν της Αγροτικής εξέγερσης στην Καρδίτσα, στα Τρίκαλα και τη Λάρισα .

Ο σιδηρόδρομος σηματοδοτεί, συνεπώς, την αλλαγή στη σκέψη, την αφύπνιση του αγρότη, του εργάτη, τη δύναμη της εμπορικής, της αγροτικής κινητοποίησης, τη διάδοση ιδεών, τη φιλοσοφία της ζωής.

Σήμερα, φαίνεται ότι μπορεί ακόμα να εξασφαλίσει τα ίδια. Μένει αξία αναλλοίωτη.

Διέρχεται, όμως, κρίση , αντιμετωπίζει δυσχέρειες, που οφείλουμε να τις ξεπεράσουμε, ώστε να λειτουργήσει ως υγιές κομμάτι της προόδου και αναβάθμισης της Θεσσαλίας, της Ελλάδας γενικότερα..

 Πάντα σε κρίσιμες φάσεις της ιστορίας, όπως η τωρινή, χρειάζονται διαχρονικές αξίες για να ξεπεραστούν οι σκόπελοι, κοινωνικοί, πολιτικοί, οικονομικοί, μικροκομματικοί, διεθνείς. Όσο και αν ακούγεται ρομαντικό, η πίστη στη δυναμική που είχε και έχει ο σιδηρόδρομος, η πίστη στην αξιοπρέπεια του αγρότη ως ουσιαστικού φορέα ανάπτυξης, ως φορέα αλλαγών και ιδεών, όπως τότε στο Κιλελέρ, είναι δύο ερείσματα ουσιαστικά, ανάμεσα στα πολλά άλλα τα οποία χρειάζεται η Ελληνική κοινωνία για να βγει από το λαβύρινθο της γενικότερης κρίσης. Ας τιμήσουμε και ας σεβαστούμε και τα δύο με τη στάση και τη δράση μας.

                                                           Ο Γιάννης Βαϊόπουλος είναι      

                                                              Μαθηματικός, πρ.υποψ.βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν.

                                                              Καρδίτσας, καλλιεργητής, Υπεύθυνος   Αγρο-

                                                              τικού Τομέα  ΠΑΣΟΚ Καρδίτσας.  

Προηγούμενο άρθρο Αυτονόητη είναι η ορθή χάραξη προς την Ιερά Μονή Σπηλιάς
Επόμενο άρθρο 100 χρόνια από την αγροτική εξέγερση του 1910