Ένα «γιαπί» στο κέντρο της πόλης


Το ποδήλατο στην πόλη μας είναι ένα μέσο φυσικά ενσωματωμένο στην ζωή μας, μέσο καθημερινής μετακίνησης, αναψυχής και άθλησης. Στην ενσωμάτωσή του εκτός από την αγάπη των συμπολιτών μας για αυτό έχουν συμβάλλει καθοριστικά οι ποδηλατικές υποδομές που έγιναν λίγα χρόνια πριν. Ένα χρόνο νωρίτερα ξεκίνησε το έργο της επέκτασης του βασικού ποδηλατικού δικτύου και πέρυσι το καλοκαίρι με χαρά είδαμε να ξεκινούν τα έργα που συνδέουν τον ποδηλατόδρομο της οδού Μπλατσούκα με τα σχολικά συγκροτήματα της οδού Τρικαλων, τα ΤΕΙ και την Κτηνιατρική, μέσω των οδών 18ης Αυγούστου και Τρικάλων.

Το συγκεκριμένο έργο όμως ένα χρόνο μετά έχει αρχίσει να προβληματίζει με αρνητικό πλέον τρόπο για τις καθυστερήσεις στην υλοποίησή του, για κατασκευαστικές κακοτεχνίες και τον κίνδυνο να οδηγηθούμε στη δημιουργία ενός ακόμη προβληματικού έργου, όπως αυτό της ανάπλασης της οδού Αβέρωφ.  Δυστυχώς τα παραδείγματα αντίστοιχων παρεμβάσεων που αντιμετωπίστηκαν με τρόπο που οδήγησε στην παράδοση δημόσιων έργων με ποιότητα πολύ χαμηλότερη των αρχικών εκτιμήσεων, προσδοκιών ή ακόμη και προβληματικών  είναι πολλά: ανάπλαση Αβέρωφ,  Κεντρική Πλατεία, ανάπλαση στον Αγ. Κωνσταντίνο, ποδηλατόδρομοι Καμινάδων –Κίτρους Eπισκόπου, Περιβάλλον χώρος του Θερινού  κλπ.

Ο νέος, λοιπόν, ποδηλατόδρομος αφού ξεκίνησε με ελλιπή δημόσια διαβούλευση (χρήστες, κάτοικοι, επιχειρήσεις) έχει αφήσει ένα «γιαπί» στο μέσο της πόλης. Το έργο έχει πολλά κενά σε όλα τα σημεία σύνδεσης με το οδικό δίκτυο, στον κόμβο της Τρικάλων – Αγ. Σεραφείμ  (σημείο μεγάλου κινδύνου για τον χρήστη), στο σημείο που συναντά το περίπτερο κλπ. Ερωτηματικά επίσης αφήνει η διαφορετική ποιότητα του υλικού, το οποίο συγκροτεί τον ποδηλατόδρομο (το τμήμα της 18ης Αυγούστου που υλοποιήθηκε αργότερα έχει εντελώς διαφορετική υφή και ποιότητα από την αρχική). Επίσης, εντός του ποδηλατοδρόμου και γύρω από τις κολώνες της ΔΕΗ υπάρχουν τεράστια κενά που εγκυμονούν κινδύνους για τους χρήστες και δημιουργούν ερωτηματικά, για την παραμονή των στήλων εφόσον έχει γίνει υπογειοποίηση των καλωδίων. Τα δέντρα που έχουν φυτευτεί το τελευταίο διάστημα, είναι κακής ποιότητας και σίγουρα η αντιμετώπιση της φύτευσης δεν συνάδει με ένα έργο τόσο μεγάλου προϋπολογισμού.

Οι προβληματισμοί για την ορθή εκπλήρωση των αρχικών στόχων του έργου μεγενθύνονται αν λάβουμε υπόψη πως η ολοκλήρωσή του περιλαμβάνει επιμέρους μικρά πάρκα, παγκάκια, φωτοβολταικά πάνελ κλπ. και γενικά μια υψηλών προσδοκιών αντιμετώπιση.

Οι ποδηλατικές υποδομές είναι σημαντικό στοιχείο της ταυτότητας της πόλης μας. Σ΄ αυτό συμφωνούν σιγά- σιγά όλοι. Ο σκοπός του κειμένου είναι να χτυπήσει ένα «καμπανάκι» για να μην έχουμε άλλο ένα μισοτελειωμένο, χαμηλής ποιότητας έργο στην πόλη μας. Οι πόροι που δαπανώνται είναι πολύτιμοι, ειδικά στην παρούσα δυσμενή οικονομική συγκυρία. Παράλληλα καλό είναι να δημιουργηθεί ένας προβληματισμος για τον τρόπο που ο ποδηλατόδρομος αλλά και άλλα δημόσια έργα σχεδιάζονται (συνήθως χωρίς διαβούλευση), ανατίθενται, παρακολουθούνται, υλοποιούνται, ελέγχονται,   παραδίδονται, αξιολογούνται και συντηρούνται στην περιοχή μας. Η ποιοτική υστέρηση σε σχέση με άλλους αντίστοιχους δήμους είναι δυστυχώς για όλους μας ορατή.

 

Τσόγκας Αριστοτέλης, ποδηλάτης, κάτοικος της περιοχής παρέμβασης

Προηγούμενο άρθρο Ενημέρωση μαθητών του Γυμνασίου Φαναρίου με θέμα: «Άσκηση και Διατροφή»
Επόμενο άρθρο Εκδηλώσεις μνήμης για τη Γενοκτονία των Ποντίων