Όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά άφησε για τις προσεχείς δημοτικές εκλογές ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Καρδίτσας «Δημοτική Ανανέωση» κ. Δομήνικος Βερίλλης, σχετικά με το αν θα παραμείνει επικεφαλής της παράταξης ή όχι, αφού στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε το μεσημέρι της Τρίτης εφ’όλης της ύλης, άφησε να εννοηθεί οτι στις συζητήσεις που κάνει με όλες τις αυτοδιοικητικές δυνάμεις, ενδέχεται να προκύψει νέος επικεφαλής και νέα αυτοδιοικητική κίνηση. Ο ίδιος ωστόσο διευκρίνησε οτι θα είναι υποψήφιος και η διάθεσή του είναι να παραμείνει επικεφαλής. Χαρακτηριστικά στη δήλωσή του περί εκλογών, ανέφερε: «Στη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε επιβάλλεται, στην πορεία για τις εκλογές του Μαϊου, η συνεργασία όλων όσων ειλικρινά ασχολούνται και ενδιαφέρονται για το δήμο Καρδίτσας και τα προβλήματα της πόλης. Κάτι τέτοιο μπορεί να υλοποιηθεί με διάλογο, διάθεση προσφοράς στην Καρδίτσα και τους κατοίκους της και κυρίως με χαμηλούς τόνους, χωρίς ηγεμονισμούς ή άλλα, άσχετα με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, προαπαιτούμενα. Το τελευταίο χρονικό διάστημα και μετά την αποδεδειγμένη αποτυχία της σημερινής Δημοτικής Αρχής ορισμένοι τοπικοί παράγοντες, απόντες από τα προβλήματα του δήμου Καρδίτσας ολόκληρη την τετραετία, αποφάσισαν ξαφνικά να αναγορευτούν αυτόκλητοι «σωτήρες» της πόλης και της περιοχής μας. Υπάρχουν, επίσης, φιλόδοξοι που θεωρούν ότι έχουν την πολυτέλεια – κάθε φορά – να επιλέγουν θέσεις εξουσίας, ανάλογα με τα συμφέροντα τους. Τέλος είναι και οι εκκολαπτόμενοι υποψήφιοι κομμάτων. Αλλά ούτε μαγικές λύσεις υπάρχουν για τα προβλήματα της Καρδίτσας ούτε οι εμφανιζόμενοι «σωτήρες» κάθε προεκλογικής περιόδου μπορούν να δώσουν λύσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η σημερινή Δημοτική Αρχή. Προεκλογικά, στα τέλη του 2010, ο κ. Παπαλός υπόσχονταν – σε μια δύσκολη και τότε περίοδο – τα πάντα. Σήμερα αποδεικνύεται ότι τα πάντα στο Δήμο Καρδίτσας (και τα μεγάλα ζητήματα της περιοχής μας και τα έργα στο δήμο μας) έχουν εγκαταλειφθεί στην τύχη τους».
Ούτε ένα μέτρο άσφαλτος
Σε λίγους μήνες, τον Μαϊο του 2014, πραγματοποιούνται οι Αυτοδιοικητικές εκλογές. Ολοκληρώνεται επομένως και η θητεία της σημερινής Δημοτικής Αρχής. Πριν λίγες μέρες παρουσιάσθηκε, συζητήθηκε και ψηφίσθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο ο απολογισμός του Δήμου Καρδίτσας. Έτσι έχουμε τα ακριβή στοιχεία για την αναπτυξιακή πολιτική, για το έργο που παρουσίασε η Δημοτική Αρχή. Και δυστυχώς, λίγους μήνες πριν την πραγματοποίηση των Αυτοδιοιητικών Εκλογών και επομένως και την ολοκλήρωση της θητείας της σημερινής Δημοτικής Αρχής η κατάσταση είναι πολύ αρνητική σε όλους τους τομείς. Συγκεκριμένα:
1ον Είναι ο μικρότερος απολογισμός έργων στην ιστορία της Καρδίτσας παρόλο ότι ο
Δήμος σχεδόν διπλασιάσθηκε με την προσθήκη και των δήμων Ιτάμου, Κάμπου,
Καλλιφωνίου και Μητρόπολης και παρόλο ότι το ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα, εθνικά και περιφερειακά είναι σε πλήρη εξέλιξη.
2ον Οι δαπάνες για τα πάσης φύσεως έργα, συντηρήσεις, υποδομές και μελέτες από
όλες τις πηγές χρηματοδότησης (εθνικά και περιφερειακά προγράμματα, ΕΣΠΑ,
έσοδα του δήμου κ.λ.π.) έπεσαν στο 1/5 της προηγούμενης τετραετίας. Έφτασε,
σύμφωνα με τον απολογισμό, στο 2,94% των συνολικών δαπανών.
Σήμερα αυτό είναι και το χαμηλότερο ποσοστό έργων, υποδομών και μελετών από όλους τους δήμους της χώρας. Ενώ λοιπόν καθημερινά διαβάζουμε για έργα στους άλλους δήμους και τις περιφέρειες της Θεσσαλίας στην πόλη της Καρδίτσας δεν έπεσε ούτε ένα μέτρο άσφαλτο. Αν όμως ένας δήμος , δεν συντηρεί ικανοποιητικά τις υποδομές, το φωτισμό, τις πλατείες κ.λ.π. δεν ασχολείται με την ποιότητα ζωής των κατοίκων, δεν κατασκευάζει έργα, δεν συντάσσει μελέτες τότε ποιος ο ρόλος του; Και τι έννοια έχουν οι δημόσιες σχέσεις του δημάρχου;
Τα χωριά του Δήμου
Τα χωριά του δήμου έχουν εγκαταλειφθεί παντελώς στην χειρότερη κατάσταση εδώ και σαράντα χρόνια. Τα τρία τελευταία χρόνια ανακοινώνονται έργα και δράσεις, τα οποία μετά από λίγες μέρες ξεχνιούνται. Όχι μόνον δεν γίνονται κάποια έργα υποδομών και αναβάθμισης αλλά μπορούμε πλέον να μιλήσουμε με ασφάλεια για μια
εικόνα εγκατάλειψης εφόσον την απουσία συντήρησης των ήδη υπαρχόντων δικτύων και υποδομών συνοδεύει η αδυναμία παρέμβασης σε έκτακτες καταστάσεις όπως οι βλάβες και η εν γένει εγκατάλειψη της μάχης της καθημερινότητας. Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι ούτε ο ξενώνας Μητρόπολης , που παρελήφθη από τον πρώην Δήμο Μητρόπολης, ούτε το Δασικό χωριό, που παρελήφθη από τον δήμο Ιτάμου, έγινε κατορθωτό να λειτουργήσουν και συγχρόνως δέχονται την φθορά του χρόνου. Όμως αυτά τα δύο καθώς και άλλα έργα, δραστηριότητες και πρωτοβουλίες μπορούν να βοηθήσουν οικονομικά το δήμο και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, που τόσο έχουμε ανάγκη σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Το προεκλογικό αεροδρόμιο
Εδώ και πολλά χρόνια προεκλογικά ο κ. Παπαλός (και στο δήμο Κάμπου) πάντα θυμάται την αστεία περίπτωση του λεγόμενου αεροδρομίου Μυρίνης σαν δήθεν το μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νομού. Βέβαια τώρα το αεροδρόμιο παρουσιάζεται από τον κ. Παπαλό ως «μικρό» αλλά πάλι το θυμήθηκε σαν αποπροσανατολισμό στο μηδενικό έργο του, στην ανύπαρκτη Αναπτυξιακή πολιτική σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο. Το ίδιο γίνεται και με την πολυδιαφημισμένη Πλίθινη Αγορά Προδρόμου. Δεν υπάρχουν ούτε μελέτες ούτε χρονοδιάγραμμα ούτε εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις ούτε η παραμικρή υποδομή ούτε καν μελέτη βιωσιμότητας και τρόπο λειτουργίας, καθαρή κοροϊδία.
Ο Ε65
Αυτή την περίοδο όμως κρίνονται ( όχι σε επίπεδο δήμου) αλλά σε κεντρικό επίπεδο σημαντικά έργα για την πρόοδο και την ανάπτυξη της περιοχής μας. Αυτό το μήνα ,δε, κρίνεται κυρίως ο Ε65, που είναι το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο για ολόκληρη την Κεντρική Ελλάδα. Χωρίς το έργο αυτό η Καρδίτσα δεν μπορεί να ελπίζει σε οποιαδήποτε οικονομική και κοινωνική πρόοδο για τις επόμενες δεκαετίες. Αμέσως μετά τον προϋπολογισμό, στις 9 Δεκεμβρίου, όπως ενημερώθηκα, θα συζητηθούν στη βουλή οι συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων. Όπως είναι φυσικό δεν γνωρίζω τις προτεινόμενες συμβάσεις και επομένως ούτε είμαι σε θέση να κρίνω το περιεχόμενο τους. Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τις προτάσεις των κομμάτων σχετικά με τον τρόπο κατασκευής και ανάθεσης του έργου. Είναι βέβαιο όμως ότι αν προχωρήσουν οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι και όχι ο Ε65 τότε το έργο αυτό θα παραμείνει στις καλένδες και δεν θα γίνει ποτέ. Θα πρέπει επομένως να συνεχισθεί η κατασκευή του έργου παράλληλα με τους άλλους αυτοκινητοδρόμους και να ολοκληρωθεί σε όλο το μήκος του. Όχι μόνον στον κάμπο αλλά και στα ορεινά τμήματα προς την περιοχή Φθιώτιδας και προς την Εγνατία οδό και το νομό Γρεβενών. Τέλος, θεωρώ, ότι θα πρέπει να ανοίξει το θέμα και των οδικών αξόνων Καρδίτσα – Άρτα και Καρδίτσα – Ευρυτανία και προς Αγρίνιο και να μπουν στον προγραμματισμό της Κυβέρνησης. Είναι έργα σημαντικά για τη Θεσσαλία και τη Δυτική Ελλάδα και σε βάθος χρόνου αναπτυξιακά για τη χώρα μας. Από την πρώτη στιγμή που η κρίση χτύπησε την πόρτα της Ελλάδας όλοι υποστηρίζουν ότι μόνο μια λύση υπάρχει η ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Προς αυτή την κατεύθυνση όμως δεν υπάρχουν ακόμη πρωτοβουλίες.
Καρδίτσα: Πολιτική κατάσταση και ΠΑΔΥΘ
Η Καρδίτσα είναι μία περιοχή με τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες, αξιόλογο έμψυχο δυναμικό και προνομιούχο γεωγραφική θέση και για αυτό θα έπρεπε η προοπτική ανάπτυξή της να είναι στα σχέδια των κυβερνώντων. Όμως συμβαίνει το αντίθετο. Με την μνημονιακή πολιτική και τις κυβερνητικές αποφάσεις που, ως γνωστό, πλήττουν μόνον τους αδυνάτους, καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση δεν πραγματοποιήθηκε, που να στοχεύει είτε στον αγροτικό τομέα είτε στην οικονομική ανάπτυξη της δυτικής Θεσσαλίας. Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται το φαινόμενο όποια αρνητική επιλογή ξεκινάει, από κεντρικό επίπεδο, με τοπικιστικά χαρακτηριστικά ( είτε σε θέματα οικονομίας είτε σε θέματα ανάπτυξης ή έργων υποδομής και ποιότητας ζωής) έχει σαν πρώτο στόχο τη περιοχή μας Η Καρδίτσα στο πνεύμα αυτό, πληρώνει κυριολεκτικά δύο μνημόνια. Τις τελευταίες μέρες στο στόχαστρο της Κυβέρνησης μπήκε και η ΠΑΔΥΘ. Σύμφωνα με δημοσιεύματα Αθηναϊκών και Τοπικών εφημερίδων αυτός ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών αποβλήτων της Δυτικής Θεσσαλίας πρόκειται να καταργηθεί. Αυτό γίνεται χωρίς κανένα λόγο, χωρίς κανένα επιχείρημα, με το έτσι θέλω και κυρίως χωρίς να υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Θέλουν να κλείσουν κάτι που κτίσθηκε με πολύ κόπο, λειτουργεί αρκετά ικανοποιητικά και προσφέρει πάρα πολλά στη Δυτική Θεσσαλία. Θα πρέπει, δε, στο σημείο αυτό, να επισημάνουμε ότι η ΠΑΔΥΘ:
• Δεν επιχορηγείται για τη λειτουργία του από κανέναν (ούτε φυσικά από τον Κρατικό Προϋπολογισμό). Το αντίθετο μάλιστα, καταβάλλει στον Κρατικό Προϋπολογισμό ΦΠΑ και Φόρο Εισοδήματος.
• Έχει σε εξέλιξη τα έργα της Β΄Φάσης του ΧΥΤΑ και της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων, ώστε να πληρούνται στο ακέραιο όλες οι προβλεπόμενες, από την Ελληνική και Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, διεργασίες διαχείρισης των απορριμμάτων.
• Έχει αποκαταστήσει όλες τις χωματερές των νομών Καρδίτσας και Τρικάλων, λειτουργεί υποδειγματικά τους 5 Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, το ΧΥΤΑ και την ανακύκλωση (μπλε κάδοι).
Άποψή μου είναι ότι δεν θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις που θα καταστρέψουν ό,τι έχουμε πετύχει με πολύ κόπο τα τελευταία χρόνια, ώστε να μην υπάρχει κανένα πρόβλημα με τη διαχείριση των απορριμμάτων στη Δυτική Θεσσαλία.
Δυστυχώς, εάν η Κυβέρνηση προχωρήσει στη κατάργηση του Φορέα, η Δυτική Θεσσαλία θα ξαναγυρίσει στις χωματερές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.